Undvika att skada oväntad fångst med småwobbler - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Undvika att skada oväntad fångst med småwobbler

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Undvika att skada oväntad fångst med småwobbler

Det är ju otroligt kul att fiska abborre med lätt utrustning. Ibland passar det bäst med jigg, ibland med spinnare men rätt så ofta med småwobbler (T.ex. Små ledade rapala). Grejen är bara den att ibland hugger det en liten gädda på ett par decimeter. Med jiggen blir det lite bitmärken i jiggkroppen, men med spinnaren, och framför allt med småwobbler som kan ha två trekrokar, kan avkrokningen innebära en betydande risk för smågäddans hälsa. Är de någon som har testat någon förändring av betet för att slippa detta? Byte till enkelkrok? Hullinglöst? Ta bort en trekrok på wobblern? Bra avkrokningsverktyg? Annat?

På små "borre wobbler" brukar jag ta bort främre trekroken och bara köra med den bakre och på den klämmer jag in hullingarna för att enklare lossa i de lägen Du nämner, har inte upplevt att jag tappat fler med detta.
    Det underlättar avkrokningen rejält och med en bra tång eller peang till hands så går det ännu enklare att få loss krokarna.

Kommentera

Finns ingen anledning att köra mer än en trekrok på någon wobbler varken till abborre eller gädda såvida man inte fiskar med riktigt stora beten kanske, knip in hullingarna när du ändå håller på också, det hjälper enormt.
      Till avkrokning kan du köpa en hookout, men till de där riktigt små gäddorna kanske en lite mindre peang funkar bättre. Sen så går det ju inte att rädda alla heller, särskilt smågäddorna kan vara kluriga.

Kommentera

Jag har precis börjat byta trekrok till enkel på mina småvobblers. Har dock inte hunnit testa än men känns som att det minskar risken för krokning i ögon och gälar vilket ofta inträffade både på borre o gädda med dubbla trekrokar. Tiden får utvisa om det är en bra idé eller ej.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kommentera

Tack för alla tips. Jag kommer att testa att ta bort främre trekroken och klämma in hullingarna på den bakre på en wobbler. Den andra testar jag att köra med bara en enkelkrok bak. Sen får jag se vilket jag gillar bäst innan jag ger mig på övriga wobbler. Fiskar man som jag spelar det ju ingen roll om man missar någon firre pga färre eller hullinglösa krokar. Det gör tusen gånger mer ont i en att behöva avliva en fisk som skulle ha gått tillbaka än när en fisk kliver av vid båtkanten. Det får nog bli enkelkrok på en spinnare också. Tar man en gammal fluga blir det ju ludd på kroken också.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 355 svar
          274 131 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13