Spö till lätt spinn/popper - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till lätt spinn/popper

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö till lätt spinn/popper

Är sugen på ett kort, smidigt och känsligt spö för fiske med spinnare och mindre skeddrag samt poppers. Poppers ska man ju helst ha ett lite styvare spö till, tycker själv det kan bli rätt jobbigt med mina vanliga "allroundspön" och man blir fort trött i armen. Finns det nåt UL-spö som både är känsligt men samtidigt styvt? Kanske en omöjlig kombination?

Har hittat detta, äger ett sånt 8-fots med 50g kastvikt som jag gillar.

Kan det vara nåt, eller är det för toppkänsligt? Ultra fast action står det, är inte så hemma på vad de olika begreppen som aktion, ryggrad o.s.v. innebär i praktiken så upplys mig gärna. Alla förslag på spön mottages varmt!

Kastvikt 35g låter mycket för ett spö som ska användas till lättare spinnare och skeddrag. Jag har ett SG Roadrunner 3-16g som jag använder 12gr-spinnare och 10gr-skeddrag till. Spöt presterar bäst med kastvikter 5-12gr. Fiskade makrill igår med 10gr Toby-drag och man kastar långt samtidigt som det är bra känsla i spöt, extra kul blev det att drilla horngädda och makrill på det. Använder även spöt för abborrfisket och det är tillräckligt känsligt men även styvt för en och annan popper.

Använder en Daiwa Caldia 2500 till detta:

Kommentera

Är både styvt och superkänsligt.
      Jag har 7-25g och är hur nöjd som helst!
      Kör mest med whopper plopper 9cm som är ett av dom bästa ytbeten som finns!! men även skitter pop , skitter prop och blue fox buzzer. Det grymt att jigga med också.

Kommentera

Ursprungligen postat av Freedee Visa inlägg
        http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...in-haspel.html

Är både styvt och superkänsligt.
        Jag har 7-25g och är hur nöjd som helst!
        Kör mest med whopper plopper 9cm som är ett av dom bästa ytbeten som finns!! men även skitter pop , skitter prop och blue fox buzzer. Det grymt att jigga med också.
        Det där är ett toppenspö använder spöet för att fiska Sill med en kroks häcklor.
        There are two types of fisherman - those who fish for sport and those who fish for fish.

Kommentera

Tackar för svar! Fenesse ser riktigt intressant ut! Har en okuma ceymar 30 jag skulle kunna använda isåfall, eller blir den för stor tror ni? Slipper helst köpa rulle också.

Kommentera

Vet inte hur den rullen är, jag har en Okuma trio 20 på mitt. Bra storlek men rullen är lite i tyngsta laget

Kommentera

Din rulle blir perfekt. Vad jag kan utläsa, så väger den bara 213gram vilket tom är lite lättare än den ovan föreslagna rullen. Utväxling på 5,0:1 blir också bra, en mindre rulle (1000-storlek) har oftast lite lägre utväxling vilket jag tycker är en nackdel för detta fiske.

Kommentera

I övrigt skulle jag rekommendera detta spö.

Superkänsligt och lätt spö där du även har marginal över för lite tyngre beten

Kommentera

Är Spro Addiction microjig 6fot typ som ett FKP-Draugen 6fot i känsla ?

Kommentera

Har inte provat draugenspöt, men vad jag kan läsa mig till så verkar de likvärdiga.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 354 svar
                    277 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13