Spö till lätt spinn/popper - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till lätt spinn/popper

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

har nämligen ett dragon fishmaker 2, 21g ett bra och fint spö, men klumpigt i gummibåten och ganska sladdrigt funkar inte så bra för "Allround" vill kunna kasta poppers och små cranks också utan att riskera något, funkar det bra ?

är toppen ganska styv ?
    Senast ändrad av Fock_it; 2016-06-28, 17:11.

Kommentera

Det går utmärkt o kasta de beten du nämner och annat upp till åtminstone 30gram skulle jag tro. Det har en mjuk känslig topp då det är ett dropshotspö, men med snabb aktion och hyfsad ryggrad.

Kommentera

Jag säger Shimano Bassterra. viktat upp till 10g, me oj vad underdimensionerat, jag kastar lätt Heddon Super spook som väger 25g utan att det känns det minsta ansträngt. Sjukt gött spö.

Kommentera

Tack för alla svar! Tror det får bli SG finesse. Velar mellan 4-18 eller 7-25 gram. De poppers jag har nu ligger på typ 7 gram, men vill gärna kunna kasta skeddrag med dem också. Har å andra sidan två andra spön som har kastvikt upp till 30 och ett som är upp till 50 så vill man kasta stora kan man ju byta spö. Känsligare är ju roligare, men det jag undrar är om det kommer bli nån skillnad i styvhet i spöt beroende på om jag tar 4-18 eller 7-25? En stor anledning att jag köper nytt är ju som sagt för att få ett spö som är lätt att köra popper med, men vore ju samtidigt gött att få det så känsligt som möjligt.
          Senast ändrad av kenwald; 2016-06-29, 01:36.

Kommentera

Jag velade också mellan dom, så har inte testat 4-18 men är som sagt nöjd med 7-25. Har ett bushwacker 10-30 och i jämförelse så är Finesse som ett ul.
            Brorsan köpte ett Finesse 3-12 och visst, det är fint men i klenaste laget.. lite för nätt för min smak.
            Tror du blir nöjd viket du än köper

Kommentera

Men ska du ha din Okuma så skulle iaf jag har valt 7-25.. men om du kan tänka dej å köpa ny rulle så gå på det lättare spöt kanske?!

Kommentera

Trevligt att höra att det är känsligare än 10-30! Känns ju som sagt lite onödigt med ett nytt spö som ligger så nära nåt man redan har, men har ju att göra med mer än kastvikten. Skickade faktiskt ett mail till sportfiskeprylar och frågade också, där fick jag svaret att 7-25 har en både känsligare och styvare topp än den lättare varianten, och att det kan bli sladdrigt med tunga poppers men funkar utmärkt med lättare. Än så länge har jag bara ganska lätta poppers, tror de är runt 7gr och skulle jag vilja köra större så får helt enkelt ett av mina 10-30gr spön funka. Halva grejen är ju att få ett spö som ger mer känsla med små drag också, och att det funkar bra till dropshot är ju också kul för det vill jag också testa på. Tror det blir ett finesse 7-25

Kommentera

Ja det är helt olika spön, även om du skulle ha det i samma kastvikt som ex MPP så går det ändå inte att jämföra.
                  Dom största poppers jag kastar med det spöt är Skitter pop 9cm som väger 14 gr och det är inga som helst problem.
                  Så länge du inte slänger på nån popper som väger över 25-30 gr så kommer det inte vara nån fara. Och det kommer du nog inte göra, inte så länge du fiskar i Sverige iaf :P

Det tror du helt rätt i

Kommentera

Har dom där finesse-spöna från SG och är toknöjd. har både haspel och triggerversionen!

Kommentera

Beställde ett Spro addiction 28g, 6fot, kunde inte hålla mig. ;0) fan nästan slut överallt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 354 svar
                      279 050 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13