Söker lina för UL - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söker lina för UL

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Söker lina för UL

Tjena gänget.
    Måste köpa ny lina till min UL setup.

Daiwa exist 1025
    Gloomis tsr802-2

Vad rekommenderar ni för lina?
    Jag har kollat lite på nanofil men tycker inte att den verkar hålla lika mycket som andra flätade linor.

Vad ska man köra för diameter för ett bra allround ul-set, abborre och ädelfisk.

Powerpro 0.10 funkar bra för mig.

Kommentera

Jag tycker nanofil linan är riktigt bra för lättare , det är min favoritlina till haspel använder den på abbore spöt 0,10 & öring spöt 0,16 .
      Linan är tystare , kastar längre & skär vattnet bättre än någon flätlina jag har testat (Sufix , PP , Tufline , Tracerbraid , Sunline ) .
      Fiskar man bland mkt sten & skit där linan tar stryk då är den känslig & kan gå av lättare .
      Har aldrig tappat någon fisk pga av linan har gått av , har fått 5kg gäddor på abborre spöt med 0,10 linan

Kommentera

Dragon Braid Ultra 8X bästa linan jag provat för lätt fiske. Tyst och suger inte mycket vatten. Jag kör själv 0.06 på det lättaste spöet och 0.08 på nästa steg upp. 0.06 räcker långt till abborre och ädelfisk.

Nanofil har jag slutat köra då de lätt går av i knutarna på de tunnare linorna.

Kommentera

Bästa riktigt tunna linan jag provar är Sufix Nano Braid 0,08, sitter kvar på extra spolen och åker fram till Yasei Perch spöt ibland när jag riktigt vill finlira

Annars har jag provat lite olika (Fireline, Tracerbraid, Sufix Nano Braid, Nanofil, Sufix gravity) slutat med att jag normalt kör Sufix 832 0,13 på ena spöt och Fireline 0,12 på det andra. Provat Tunnare linor men lessnat på att tappa drag och kyta om skarven mellan FC tafsen och flätlinan, när flätlinan går av i stället för tafsen när man använder svagare flätlina än tafs, jag fiskar ofta med en spölängds tafs och sebile knot skarv.

Vist skär en lite grövre linan vattnet sämre men tycker det är värt det om man inte fiskar extremt lätt, under 5g jigg eller så.

Ska noteras att jag dimensionerat linan efter en rimlig chans att få loss bottennapp, och att jag till stor del fiskar från land.

Provat Nanofil men linan fungerade inte för mitt fiske då den verkar extremt känslig för nötning, och är lite väl temperamentsfull i knutarna. Annars så kastar den bra, och är ganska styv, framförallt i lite grövre dimensioner.

Kommentera

Kör Fireline crystal mellan 0,10 och 0,06 för mitt lätta fiske. Måste säga att jag är riktigt nöjd med den. Suger inget vatten och håller helt okej. Till och med på min gamla usla Abu cardinal UL där alla ande linor trasslat och jävlats så fungerar den bra.

Kommentera

Sufix nano braid 0.08 hade jag valt alt stroft 0.16
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Seaguar Smackdown 15lb

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                274 103 visningar
                0 gillar