Bästa (lågprofil) multirulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa (lågprofil) multirulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bästa (lågprofil) multirulle?

Om man bortser för pris så vad bör man välja för rulle till följande andvändning: drivande bottenmete efter plattfisk, vertikal efter aborre och gös. Gädda med wobbler. Kustfiske efter HÖ och lax.

Viktigt är att det är en lätt och kompakt rulle eftersom jag flyger en del och tar gärna med mig fiskegrejerna på resan.

Jag har tittat på Shimano calcutta 201DC men den är ingen lågprofilare iofs.

Det var mkt du skulle använda rullen till .
    En rulle som skulle funka till nästan allt detta är Daiwa Tatula eller varför inte Coastal , samma rulle fast med rostfria lager . Tatullan är super trevlig rulle , tyst , mjuk , långkastande . Köpte min första i Vintras & strax efter blev det en till , nu har även 2 kamrater provat dessa , den ena har precis köpt sin andra & den andra kompisen han har hunnit köpa 3st ;-)
    Den rullen & ett par extraspolar med olika linor på beroende på fisket kommer bli perfekt
    Exempelt till gädda använder jag mina till & då har jag 0,33 lina på fast det beror på hur tunga beten du hade tänkt att köra
    till gäddfisket . Sen har jag en kamrat som har den rullen till abborre & fc lina , tredje kamrat fiskar både torsk & rödspötta med sina tatullor .
    Lax däremot har jag inte någon större koll på vad som behövs , men det jag har sett då använder man långa spön & kraftiga rullar typ Daiwa Lexa 400 men det är ingen rulle som är att rekommendera till det övriga fisket

Kommentera

Shimano calcutta 201DC är ingen lp, fast den känns som en, om man jämför med många runda rullar.

Bästa rullen finns inte, även om du kommer att få många förslag här. Det jag menar med det är att de bästa LP rullarna typ Antares DC eller Daiwa 16 Steez SV har sina nackdelar oxå.

Att kunna uttrycka sig om en fiskerulle som bästa rullen är omöjligt idag. Det finns många "bästa" rullar, beroende på vad man lägger i begreppet. För mig är ganska självklart att frågan om bästa rullen skulle ge olika svar beroende på vad man vill ha. En rulle som ger "most bang för the buck" , är kanske inte det mest avancerade. De mest avancerade rullarna är dyra och kanske priset inte motsvarar det man får för pengarna, osv, osv.

Mina personliga preferenser ligger hos Shimano för att Shimano bygger rullar med förbättringar som jag värdesätter och som jag tycker gör skillnad vid vattnet.

//T
      Senast ändrad av tonyex; 2016-07-27, 09:26.

Kommentera

Den stora frågan är väl hur mycket lina du behöver för laxfisket?!
        Är det 200m 0.35mm nylon eller räcker 150m 0.20mm flätlina?

Dvs ska man ha en rulle med en massa lina eller en rulle med lite mindre lina?
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Tror laxfisket blir något han får hoppa med den rullen men en cq201dc fungerar till allt annat du vill. Men personligen hade jag skaffat en 2014 cq 201 hg istället då jag tycker den kastar bättre än den nyare DC Conquesten.

/Apan

Kommentera

Eftersom det är rätt krävande fiske och även vertikal du tänkt dig. Så hade jag satsat på en lite enklare men samtidigt robust rulle.
            Shimano curado 200 e hade passat rätt bra. Robust, rymmer hyfsat med lina och helt okej kast egenskaper.
            Nu är det en utgången modell men säljs rätt ofta. Nu finns det en ny modell. Hur den är vet jag inte.
            Men det kan säkert tonyex berätta.
            Den gamla har jag ägt själv så därför vågar jag rekommendera den.
            Grymt bra bruks rulle..
            Senast ändrad av engqvist; 2016-07-27, 09:22.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
              Eftersom det är rätt krävande fiske och även vertikal du tänkt dig. Så hade jag satsat på en lite enklare men samtidigt robust rulle.
              Shimano curado 200 e hade passat rätt bra. Robust, rymmer hyfsat med lina och helt okej kast egenskaper.
              Nu är det en utgången modell men säljs rätt ofta. Nu finns det en ny modell. Hur den är vet jag inte.
              Men det kan säkert tonyex berätta.
              Den gamla har jag ägt själv så därför vågar jag rekommendera den.
              Grymt bra bruks rulle..

200i får man ju för en struntsumma från Thailand på eBay. typ 1300spänn.
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

201i HG finns ännu billigare, 129 € plus frakt som var rätt billig och man slipper bekymra sig om tull och moms. De har även CI4+ 151 till ett väldigt bra pris...
                http://www.nordfishing77.at/shimano-...linkshand-1986.

Har köpt ett par rullar därifrån, snabba men lite begränsat utbud...

/Mattias

Kommentera

Svårigheten är att hitta en rulle som väger lite och har hyfsad linkapacitet och fet broms. Nylon är inget alternativ i detta fall eftersom den tar för mycket plats på rullen. Sedan är laxfisket mer om man råkar få en att där finns broms så det räcker, alltså worst case senaro. Jag har tittat på Antares o Steez men känner ingen som har en sådan.

Det jag menade är den bästa rullen man kan anskaffa för att fiska aborre OCH lax som dessutom är lätt. Kanske dum fråga men man vill ju bolla sina egna ideer mot andra och se vad folk resonerar.

Har en iofs ny DC på g för 4000:-
                  Senast ändrad av Heu; 2016-07-27, 14:56.

Kommentera

Ursprungligen postat av Heu Visa inlägg
                    Om man bortser för pris så vad bör man välja för rulle till följande andvändning: drivande bottenmete efter plattfisk, vertikal efter aborre och gös. Gädda med wobbler. Kustfiske efter HÖ och lax.

Viktigt är att det är en lätt och kompakt rulle eftersom jag flyger en del och tar gärna med mig fiskegrejerna på resan.

Jag har tittat på Shimano calcutta 201DC men den är ingen lågprofilare iofs.
                    Jag hade köpt en mindre och en större jag...
                    Inte roligt att köra gäddtrolling med 0.12 flätlina, eller plattfiskmete och vertikal med .25 flätlina.
                    Vet att det är ett tråkigt svar, men annars får du ju spola om rullen efter varje typ av fiske

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 629 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13