Någon som känt och klämt på BFT Perception? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som känt och klämt på BFT Perception?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Någon som känt och klämt på BFT Perception?

Tänkte kika om det är någon som känt och klämt på det spöt? Spelar ingen roll vilket av dom, bara något?
    Hade tänkt kika på ett själv av ren nyfikenhet, men ingen lokal handlare har det hemma. Är inte i behov av ett nytt just nu men kanske får bli något nytt till våren!

Så? Någon som har tafsat på det och kan ge deras tycke? Gärna jämförelse med andra spön om ni har det

Tycker inte "torrviftande" ger så mycket, men det är just vad jag gjort, i butik. Spöt känns riktigt lätt och delikat, och klart toppigt. Små spöringar på det jag viftade med (tror det var 7,3'an), får nog inte igenom ett lekande längst ut. Känns som ett hyfsat utpräglat spö för jigg, och funkar säkert lika bra för lätta vobbler. Finish var inget jag lade märke till direkt... kändes ok och modernt, med sitt handtag i EVA/foam.

Kändes lite mer finkänsligt än mitt Gunki Bushi ML (borde valt ett Shigeki på en gång, har ett på väg från Tyskland nu). Lätta och styva/toppiga spön är min melodi, så jag hade gärna fiskat med ett Perception.

Kommentera

Ursprungligen postat av pa71 Visa inlägg
      Tycker inte "torrviftande" ger så mycket, men det är just vad jag gjort, i butik. Spöt känns riktigt lätt och delikat, och klart toppigt. Små spöringar på det jag viftade med (tror det var 7,3'an), får nog inte igenom ett lekande längst ut. Känns som ett hyfsat utpräglat spö för jigg, och funkar säkert lika bra för lätta vobbler. Finish var inget jag lade märke till direkt... kändes ok och modernt, med sitt handtag i EVA/foam.

Kändes lite mer finkänsligt än mitt Gunki Bushi ML (borde valt ett Shigeki på en gång, har ett på väg från Tyskland nu). Lätta och styva/toppiga spön är min melodi, så jag hade gärna fiskat med ett Perception.
      Hej P.A.;

Jag har just klippt gräset och kom på att 1,95 meter är 6,43 fot.. Något att satsa på?? http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm ??

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand

Kommentera

Har det som är klassat upp till 15g, bara hunnit ut några kortare svängar men första intrycket består, spöt är LÄTT!

Jag gillar handtaget, ligger bra i handen, bakhandtaget är kort och handtaget är över lag minimerat. Vikt klassningen tycker jag ligger bra, klarar lite mer än 15g men kryper jiggskallarna över 10g så byter jag till Kazen som kastar upp till en 25g eller så.

Känsligheten är helt ok, hade väntat mig lite mer efter att ha torrviftat spöt, jag hade förväntat mig att det skulle vara markant bättre än mina andra spön, ett Gunki Kaze och en Shimano Yasei White Perch men de spelar i samma liga även om de ligger ganska olika i vikt klassning vilket gör det hela lite svårt att jämföra.

På plussidan ligger vikten och de små spöringarna gör att linan flyter från spöt som smör när man kastar, känns oväntat mycket.

På minussida så kräver set korta bakhandtatet lite tillvänjning och gör att spöt känns lite framtungt.

Kommentera

Gammal tråd, men jag såg ingen DNR-flagga

Utförliga intryck följer, är du inte en spö-geek kan du sluta läsa här.

Jag har precis gjort mig av med fyra spön och belönade mig själv med... *trumvirvel*... ett nytt spö. Det blev ett Perception Jig & Twitch 7.6 ft, klassat 5-20g. Jag valde det längre mer för just längden, inte för att komma upp i kastvikt. 7.6-modellen väger bara 5-6 gram mer än 7.3'an.

Jag ville ha något som kunde ge mig lite av den där UL-känslan jag gillar vid borrefisket. Jag har ett St Croix Avid X på 7 fot som jag håller som mitt allra bästa spö, men jag skulle inte använda det för jiggfiske. Jag jiggar annars med ett Gunki Shigeki som är grymt för ändamålet, men inte riktigt ger mig känslan jag var ute efter. På Shigekin sitter min Stradic CI4+ i storlek 2500 perfekt, men på Perception känns den för stor. Där kör jag hellre en storlek 1000 och lever med lite lägre utväxling.

Spöt andas minimalism. Klingan är tunn, spöringarna små. Det är, som lideri skrev, lätt. Riktigt lätt. Klingan känns dock som den ger bra med kraft och kontroll. Däremot tycker jag man missat lite i ergonomin i handtaget. Den lilla dimensionen är urläcker rent visuellt, men tröttar ut min hand lite mer än nödvändigt, just för att det är så litet och inte ligger helt perfekt i handen. Jag har mediumstora händer, inte små men inga labbar. Fördelen är dock att det ökar känslan och du har stor kontakt med klingan.

Men det är också det enda jag inte gillar så här långt. Det saknar visserligen den där riktiga känsligheten/känsliga toppen och kontakten med jiggen som Shigekin har, men det bör också ge en roligare drillning, då mer av spöt lär buga med fisk på. Och det gör det antagligen lite mer allround, om man t ex vill variera med någon liten vobbler. Men det återstår att se, för än har inget klivit på. Inte ett hugg.

Grymt fint spö som för mig kompletterar min Shigeki på ett bra sätt. Och hur snyggt blir det inte med en liten Rarenium med svart lina på?

Click image for larger version

Name:	IMAG0604-01.jpeg
Views:	1
Size:	895,2 KB
ID:	1782985

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04