Shimano Technium smörjning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Technium smörjning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano Technium smörjning

Tjenare allihop!

Köpte mig en Technium 2500 i början av sommaren och har fiskat från och till med den i sommar.
    Efter kanske ett tiotal fiskerundor började rullen Kärva/skrapa kändes det som. Jag hällde då på några droppar symaskinsolja i service porten och då gick rullen som smort igen.
    Problemet jag fortfarande har är att jag måste smörja med symaskinsoljan näst intill varje fisketur utan att rullan ska börja Kärva/skrapa.

Jag undrar om detta är normalt?

Jag har skött rullen bra och det ska inte kommit någon sand i den.
    Jag har råkat doppa den i vatten vid några tillfällen men det tycker jag den ska tåla utan att kärva?

Tighta lines gubbar

Smörjporten på en Shimano = trams! Du bör ta isär rullen och lägga fett på dreven samt olja på glidytor.

Kommentera

Shimano Technium smörjning

Latmansguide till haspelservice:
      Applicera olja gjord för rullar där bygeln rör sig, på staget som spolen sitter på, vevknoppar.

Sen petar du in fett avsett för rullar med tandpetare eller dylikt i serviceporten.

EDIT: Detta är enligt Nordmark en simpel service för gemene man(*host* förmodligen så dom gör alla sina servicear*host*)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kommentera

Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg
        Latmansguide till haspelservice:
        Applicera olja gjord för rullar där bygeln rör sig, på staget som spolen sitter på, vevknoppar.

Sen petar du in fett avsett för rullar med tandpetare eller dylikt i serviceporten.

EDIT: Detta är enligt Nordmark en simpel service för gemene man(*host* förmodligen så dom gör alla sina servicear*host*)

Sent from my iPhone using Tapatalk
        Tackar och bugar för svar!

Min shimano rulle verkar vara ett helvete att plocka isär och sätta fett i, så jag skippar nog det.
        Vad för fett och var kan jag köpa detta (helst online) rekommenderar du?

Mvh
        Jacob

Kommentera

Daiwa rullolja och rullfett är de bästa oljorna jag testat. Speciellt rulloljan är riktigt bra.

Låter som du fått beläggningar i rullen som löses upp lite grand vid ny olja, sen kommer det igen. Har haft samma problem med en rulle.

Lämna in den på service och använd sen bara bra olja anpassad till fiskerullar. Som ovannämnda.

Kommentera

Tråkigt att rullen kärvar.

Men vad säger shimanoälskarna nu då?
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
              Tråkigt att rullen kärvar.

Men vad säger shimanoälskarna nu då?
              Att han borde köpt en ännu dyrare Shimano så hade det aldrig hänt. Helst bytt alla lager till superkeramhybridlager för 2850:- och helst även tillfört ett antal lager i vevknopp mm SÅ hade rullen GÅTT SÅÅÅÅ MYCKET bättre. Och efter sådär 5-6000:- investerade i denna 3000:- rulle så hade den gått som en dröm några dagar. Sen hade man förklarat alla bekymmer med att alla andra märken är 100 ggr sämre och . . . Äsh

Behövs inte sägas mer va ? ? ? vi har ju alla hört dessa lovord om Shimanos FANTASTISKA kvalitet så vi alla är nära att på skiten.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av jacobb Visa inlägg
                Min shimano rulle verkar vara ett helvete att plocka isär och sätta fett i, så jag skippar nog det.
                Vad för fett och var kan jag köpa detta (helst online) rekommenderar du?

Mvh
                Jacob
                Har du en massa "skit" i den så måst du nog tyvärr plocka isär och göra rent att bara kladda i mer och mer sedan blanda det med olja är inget vinnande koncept.

Har den börjat kärva och jäklas efter bara tio turer så kan det vara något mer fel på den, då detta inte känns normalt oavsett märke på haspelrullen.

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                Att han borde köpt en ännu dyrare Shimano så hade det aldrig hänt. Helst bytt alla lager till superkeramhybridlager för 2850:- och helst även tillfört ett antal lager i vevknopp mm SÅ hade rullen GÅTT SÅÅÅÅ MYCKET bättre. Och efter sådär 5-6000:- investerade i denna 3000:- rulle så hade den gått som en dröm några dagar. Sen hade man förklarat alla bekymmer med att alla andra märken är 100 ggr sämre och . . . Äsh

Behövs inte sägas mer va ? ? ? vi har ju alla hört dessa lovord om Shimanos FANTASTISKA kvalitet så vi alla är nära att på skiten.
                Precis! Tur att japs maffian är ensamma med skitsnack här på FS så att folk inte behöver läsa mer bs än nödvändigt.

/Apan
                Senast ändrad av Monkey; 2016-10-03, 13:42.

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
                  Har du en massa "skit" i den så måst du nog tyvärr plocka isär och göra rent att bara kladda i mer och mer sedan blanda det med olja är inget vinnande koncept.

Har den börjat kärva och jäklas efter bara tio turer så kan det vara något mer fel på den, då detta inte känns normalt oavsett märke på haspelrullen.

/Apan
                  Fasen, det var ju förjävla tråkigt att höra...
                  Eftersom jag aldrig pillat i en rulle förut så vore det bästa kanske att skicka in den på service, vad skulle detta gå på i runda slängar?

Tycker också det är jäkligt mysko att den började kärva utan någon som helst misskötsel. Är det någon idé att vända mig till Shimano angående garanti och isåfall var gör jag detta?
                  Mycket tacksam för svar!

Mvh,
                  Jacob

Kommentera

Ingen rulle mår bra av ett dopp. Jag gissar att det bildats rost inne i rullhuset.
                    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-10-04, 10:18.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 295 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13