Spö till Havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till Havsöring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av ThomasEkerö Visa inlägg
    Hej, första posten från mig.

Jag är sugen på att köpa ett spö för att fiska Havsöring från land och har hittat ett Berkley select Lightning på XXL.
    Spöet är ett 9-fotare, ML, kastvikt 10-30.

Vad tror ni om längden, ok eller är längre bättre?
    Jag tyckte om spöet och det var en skön känsla i det. Priset ligger också helt rätt.

//Thomas
    Hej Thomas;

Kastar du bara från båt är 9-fots spöt helt OK...

Ska du fiska Havsöring från land med ett Berkley Lightning haspelspö rekommenderar jag att du går upp i spölängd och väljer 11-fots Lightning HT 1103 ML, kastvikt 5-30 gram eller kanske ännu bättre 12-fots Berkley HT 1203, kastvikt 20 - 65 gram. Då täcker du av ett större kastområde än med 9-fotarn....

http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm
    Old Firehand

Kommentera

Tycker generellt att det är svårt att tipsa om spön då det är väldigt personligt. Har fiskat ganska lite från land, mestadels från båt. Men de gånger jag kört från land är det sällan kastlängderna som kastlängderna har begränsat mig, vadare däremot ser jag som viktigare. Har bl.a. en niofotare och en på 10 men tycker inte att det är någon jätteskillnad. Går mera på spöets egenskaper när jag väljer vilket spö jag ska använda, typ kastvikt eller ryggrad. Ju mer blåst desto mer ryggrad så välj inte ett för mjukt spö. 10-30 gram har blivit lite standard för ett HÖ-spö men tänk också på hur pass lätta beten du egentligen kommer att använda. Är otroligt sällan jag fiskar under 18 gram, vilket gör att mitt nästa inköp troligtvis blir 15-35 gram som ger den ryggraden jag är ute efter. Har ett gammalt suverän 10-40 som allroundspö och missar sällan fisk på det, värt att tänka på då ekonomin kanske är begränsad och man gärna vill kunna använda spöt till mer än bara ett fiske.

Kommentera

Äsch! Öringen står nära land det är inte så att du skall försöka slå världsrekord i kasta längst. Kör själv med ett 10.1 fot till havsöringen och jag kommer ut mer än bara långt med det. 9 fot fungerar utmärkt det är bara psyket som spökar med hjärnan... Alla vill ju komma långt ut ^^
        Senast ändrad av EmME93; 2016-10-05, 17:27.

Kommentera

Och låter man bli att vada så skrämmer man inte iväg fisken heller.

Kommentera

Ursprungligen postat av EmME93 Visa inlägg
            Äsch! Öringen står nära land det är inte så att du skall försöka slå världsrekord i kasta längst. Kör själv med ett 10.1 fot till havsöringen och jag kommer ut mer än bara långt med det. 9 fot fungerar utmärkt det är bara psyket som spökar med hjärnan... Alla vill ju komma långt ut ^^
            Hej Emrah;

När jag fiskar Havsöring från land handlar det sällan om att komma långt ut med betet på djupare vatten. Snarare vill jag stå placerad så att jag kan fiska av grundområdet en längre sträcka utmed stranden. Med ett 11-fots spö kan jag kasta betydligt längre än med ett 9-fots spö...

Go for the Big Trouts!

http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm
            Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
              Och låter man bli att vada så skrämmer man inte iväg fisken heller.
              Det är en i och för sig riktig synpunkt men på många av de ställen där jag fiskar efter havsöring är det såpass långgrunt och såpass mycket sten och/eller växtlighet intill strandkanten att man mer eller mindre måste vada ut en tio meter eller så för att kunna fiska. Eller så använder man ett tiometers spö...

Kommentera

Låt oss konstatera att förutsättningarna kan variera ordentligt beroende på val av fiskeplats (ang. vadning eller ej). Vad gäller val av spö så rekommenderar jag 10" och att du känner på spöt i butik om du kan. Då kan du få en känsla för spöts egenskaper vad gäller flera faktorer. Det är fullt möjligt att du sedan kan beställa spöt billigare på nätet men att känna på det rekommenderar jag. Sen kan en faktor som om spötub/fodral ingår vara av vikt också.
                http://enamatorfiskare.blogspot.se
                Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Jahapp, det bidde inget haspelspö.
                  Det blev ett Guideline Hatch 13'7"-#9/10 med rulle och lina istället.
                  Såldes för billigt så det gick inte att låta bli.
                  Senast ändrad av ThomasEkerö; 2016-11-03, 04:46.

Kommentera

Antar att det är lax och havsöring som står på menyn? Iaf. Jag har 15-fotare stående i en hörna hemma. Bara använd i Norge en vecka. 1989. Börjar bli jävligt sugen på att börja igen. Skitfiske!
                    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Helt rätt, i första hand HÖ men sjävklart lax om jag får tillfälle.
                      Ska bli roligt att prova det, har inte gjort det ännu.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      272 646 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13