Spö till Havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till Havsöring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö till Havsöring

Hej, första posten från mig.

Jag är sugen på att köpa ett spö för att fiska Havsöring från land och har hittat ett Berkley select Lightning på XXL.
    Spöet är ett 9-fotare, ML, kastvikt 10-30.

Vad tror ni om längden, ok eller är längre bättre?
    Jag tyckte om spöet och det var en skön känsla i det. Priset ligger också helt rätt.

//Thomas

Ska du fiska från land rekommenderar jag minst 11ft spö skall du fiska från båt funkar 9ft
    Jag fiskar från land och har ett 13ft haspel och 11,4ft spinn
    Men som sagt, smaken är som baken men under 11ft skulle jag inte rekommendera vid landfiske
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

https://www.xxl.se/berkley-select-li...012371_1_style

Lite hög kastvikt men skulle funka

Men skulle rekommendera detta spö ta då 11,3ft

http://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/w3-spin.html
      Senast ändrad av Classe69; 2016-10-04, 14:50.
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Håller med Classe, men det förtjänar att nämnas att de flesta kör nog med 10 fot. Själv har jag precis uppgraderat till 11.

En fördel med längd på spöt är att det blir lättare att styra undan linan från stenar vid drillning. I en liten båt med dåligt utrymme skulle jag gå på 8 fot...tror jag... fiskar mest från land.
        Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Jag kör med ett 9ft spinn, exakt det spöt du tänker på + en shimano casitas. Funkar utmärkt.

Kommentera

Nio fot funkar bra och när det handlar om såpass lätta beten (vid havsöringspinn typiskt sett runt 20 gram) så ställs det rätt stora krav på en längre spöklinga om den ska ladda effektivt och inte kännas för sladdrig (vilket i sin tur innebär att ett spö med en sådan klinga blir dyrare). Jag gillar, äger och använder själv längre spön men nio fot kastar tillräckligt långt och är mindre tröttande vid långa fiskepass. Spöt TS hittat verkar vara ett bra spö till det priset. Särskilt plus för korkgreppet som tycks vara utformat så att det täcker rullfoten (vilket är skönt när det är kallt ute).

Hellre än ett längre spö så skulle jag komplettera med ett par vadare. Själv tycker jag att neoprenvadare fungerar bra (och det par jag använder nu köpte jag i fjol höstas på Jula för några hundralappar). Med vadare och ett niofotsspö har man utan vidare den aktionsradie man behöver för att komma i kontakt med havsöringen (som ofta jagar betydligt närmare land och på grundare vatten än vad man föreställer sig).

Kommentera

9 fot fungerar alldeles utmärkt!

Kommentera

Är själv nybörjare på havsöring(började i slutet av augusti och har tillryggalagt 25 timmar och 30 minuter, fördelat på åtta fiskepass, och förutom nybörjare på havsöring så är jag även kalenderbitare som ni säkert märkt ) och funderade i början av karriären på att skaffa ett spö på 10-11 fot(kör med 9 fot 3 tum 8-28g), för att kunna kasta längre från de klippor jag oftast står på. Nu när säsongen är slut för i år så känns ändå 9 fot helt ok. Genom att utöka min arsenal av beten så hittade jag en del riktigt långkastande skapelser. 27 grams Gladsax wobbler kommer man en bra bit med, likaså 28g Westin D360 Distance och 18g Stor-Zigge och säkerligen en stor mängd kustöringsbeten jag ännu inte testat.
                All you need is Lubb.

Kommentera

Tack för alla svar.
                  Nu står man ju och velar vilket man ska ha, hittade Abu Venerate 10ML för 649:- på Huntyard.

Kommentera

Ursprungligen postat av ThomasEkerö Visa inlägg
                    Tack för alla svar.
                    Nu står man ju och velar vilket man ska ha, hittade Abu Venerate 10ML för 649:- på Huntyard.
                    http://www.huntyardberras.com/haspel...FQENcwodN2MDSg
                    Sluta vela opch slå till på ett sådant här. Några hundralappar dyrare men till det priset ändå ett riktigt klipp. Riktigt klipp är det i klingan också.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    277 292 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13