Svartzonker Black Series + multirulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svartzonker Black Series + multirulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Svartzonker Black Series + multirulle?

Tjabba!

Är en trogen haspeldängare men nu blivit sugen på att bredda mina vyer efter att jiggarna börja vägt allt mera. Har kikat runt lite bland multirullar men är i princip helt grön inom området så undrar helt enkelt vart man ska börja?

Läst och sett på tuben att Daiwa Lexa ska vara något att ha, är de en riktigt bra rulle lr är de bara massa reklampengar inblandat? Tips på andra rullar i liknande prisklass?

Sen till spöet är man ju lika vilse som vanligt, Och hade tänkt att betala mellan 800-1500kr. Såg att SZ släppt en ny serie men inte lyckats hitta någon som testat och skrivit om de, något att ha?
    Är ute efter ett spö som är 8fot+ och ska kunna kasta 120g+

Så till alla er andra prylkåta fiskare kan jag bara ödmjukast be om hjälp att snöa in på multiträsket samt önska alla riktigt skitfiske!

Det här är troligen den mest prisvärda gäddrullen på marknaden idag. Äger inte en själv men har servat och testat en polares.
    Senast ändrad av Låg_Profil; 2016-10-06, 18:22.
    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Ursprungligen postat av Fisktutte Visa inlägg
      Det här är troligen den mest prisvärda gäddrullen på marknaden idag. Äger inte en själv men har servat och testat en polares.
      http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...urado-301.html
      Den rullen har jag
      Är själv nybörjare på Multirulle men det lilla jag testat min Curado mot min Lexa så tycker jag att Curadon känns bättre och kastar längre. Men det kanske är en smaksak jag håller varje fall en Stor tumme för Curadon
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
        Den rullen har jag
        Är själv nybörjare på Multirulle men det lilla jag testat min Curado mot min Lexa så tycker jag att Curadon känns bättre och kastar längre. Men det kanske är en smaksak jag håller varje fall en Stor tumme för Curadon
        Jag var nära att köpa en i augusti, men jag hade bara råd med en rulle i den prisklassen och fick en Lexa 400HL för 2000kr. Då jag redan hade en Lexa 300HL så fick det bli den stora.

Hade jag haft 400:an eller ingen lågprofilgäddrulle så hade jag slagit till på Curadon direkt.

Mina Lexor har fungerat ypperligt, 300:an sedan förra hösten och 400:an i ett par månader. Jag gjorde en omfattande service på bägge rullar före användning där de plockades ned i beståndsdelar, torkades och servades med bra olja och fett.

Mindre nogräknade Lexaanvändare som bara packar upp rullen och fiskar ofta och mycket i ett halvår utan att serva verkar ha rullar med bestående men efteråt.

Curadon har jag servat åt polaren ett par gånger och den har sett ut som ett slagfält invändigt, men har fungerat ypperligt både före och efter service.

Sen har jag fått känslan att Abu och Daiwa bygger rullar för att de ska vara enkla att komma in i, medan Shimano bygger rullar som ska fungera i ur och skur.

Kommentera

Har både Lexa 300 och Curado E's företrädare 300 DSV. Jag gillar Lexans utifrån ställbara magnetbroms men att ställa om bromsen på Curado tar inte så många fler sekunder och den känns mer förfinad och påkostad, Lexan mer "brukslig" men lite bekvämare (lägre) att greppa. Lite Corvette vs Ferrari... Båda gör jobbet.

Nya Black Series är det få som hunnit pröva nya som de är... Ska vara lite tyngre men bra bruksspön enligt Sportfiskeprylar. Fladen har ett par billiga spön (600-1000kr) som känns ok, vad nu det säger... (ej kastat dem)
          Eller varför inte Daiwa Exceler 8'6"? Keskitalo gillar dem iaf...
          http://proteam.happyangler.se/arets-forsta-gaddtavling/ ett snabbt spö tydligen och lätt!
          Själv funderar jag på att pröva Westins W3 Powercast-t 8'3" 40-130g som jag hoppas är lite långsammare/djupare i aktionen (?) och att den klarar av 120g iaf...

(jag har 5 gäddspön i lite skilda längder/kastvikter/aktioner redan men de är antingen utgångna eller lite dyrare än vad du verkar söka efter, så här nämner jag vad jag skulle pröva idag för att finna något prisvärt, dvs bra spön till bra pris. Ett Eastfield Catapult är säkert ännu bättre men...)
          Senast ändrad av anteman; 2016-10-06, 23:43.

Kommentera

Slår även jag ett slag för exceler! Mycket lätt, känns påkostade och stabila. Lätt klinga lagom styvt, och snabbt.
            Känns mer smäckert mot Daiwa lexa som jag annars kör flitigt med

Kommentera

Har bara testat Zonkers 6-22:a, jag tyckte att den kändes lite underklassad men rätt mycket spö för pengarna. Svårt att säga hur det tyngre spöt är dock.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Själv funderar jag på att pröva Westins W3 Powercast-t 8'3" 40-130g som jag hoppas är lite långsammare/djupare i aktionen (?) och att den klarar av 120g iaf...
                Kastar riktigt fint upp till 100 gram, 100-130 så blir det betydligt mer ansträngt men gör ändå jobbet. Om man fegar så känns det väldigt slakt. Knepet är att inte fega, ta i som vid ett normalt kast och låt klingan arbeta.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fisktutte Visa inlägg
                  Kastar riktigt fint upp till 100 gram, 100-130 så blir det betydligt mer ansträngt men gör ändå jobbet. Om man fegar så känns det väldigt slakt. Knepet är att inte fega, ta i som vid ett normalt kast och låt klingan arbeta.
                  OK , så W3 är i det avseendet precis som gamla "vanliga" Powercast- T 8'6" 40-130g, dvs överklassat...

Jag som hade hoppats att Westin hade lärt sig något... Om ALLA på FS under flera år säger att ett spö är överklassat så borde distributören ta till sig det och tänka till ett varv till... W3 POWERCAST-T finns numera i en ny, kompletterande modell, 60-180g, undrar var den egentligen klarar... 40-140g??

Kommentera

Det skulle komma nåt black series heavy duty med kastvikt på upp till 450 (!) gram, nån som vet mer om detta spö och när det ev släpps??

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 296 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13