Hemgjord Zaltfärg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hemgjord Zaltfärg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Alla kontrast färger funkar, angående Slider "AIK":arn så har jag inte fått nått på den.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Slidern med Gnaget-färger funkar mycket bra och skördar fint, svart är en superfärg (speciellt i den vackra stockholms-kombinationen med gult)
      www.mag.nu

Kommentera

Jag tror också på idén i princip men för att kontrast mot himlen skall få störst effekt så krävs det ju att fisken ser betet underifrån och mot himlen. När man kör väldigt grundgående eller ytgående beten gör de ju det alltid och därför kan en svart flytande slider funka bra. Men en sjunkande Zalt som går nära botten kommer fisken inte att se mot himlen och i det fallet har man sannilikt inte samma kontrasteffekt. Sen kan mörka/svarta färger vara bra ändå men då är det inte av samma skäl.

Kommentera

CW tror det har lite med hur wobbler´n rör sig, om den "vaggar" fram som Zalten så uppstår kontraster även nära botten, en "side-to-side" har inte den fördelen.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

AIK suger... DIF Zalt ska det vara.
            Bifogade filer

Kommentera

Ursprungligen postat av Roddan
              AIK suger... DIF Zalt ska det vara.
              Kul att ngn fattade färgsättningsiden med tråden
              sigpic

Kommentera

Klart vettig idé..

Visst är det en bra idé att vända på färgsättningen och ha en mörkare färg nedåt på ytgående beten.

Själv har jag många gånger funderat varför inte fler betestillverkare tagit upp denna idé. Mina egna erfarenheter av kvällsfiske visar att fisken ser beten som är mörka mycket bättre då dessa syns bättre mot kvällshimlen. Vi har varit flera i båten som fiskat med samma bete men med olika färger och det visar sig gång efter annan att det är bättre med just mörk undersida jämfört med de vanliga ljusa mer fiskliknande färgerna.

I april nummret av Fiske Journalen sidorna 94 - 97 finns en artikel som bl a behandlar detta.

Jag brukar också fixa problemet med allt för ljusa magar på betena med eltejp eller billig prismatejp från Biltema men skulle definitivt välkomna fler beten med omvänd färgsättning.

//Tantor
                [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
                  Alla kontrast färger funkar, angående Slider "AIK":arn så har jag inte fått nått på den.
                  Visst var färgen fin men värd 160 ???

Kommentera

Jag har testat endel hemmagjort med målning som simulerar en fisk upp och ner, vilket funkar finfint. Många skadade fiskar simmar ju f.ö. upp och ner. Är ju rätt märkligt att nästan inga tillverkare tagit fasta på detta och säljer wobbler med omvänd teckning.
                    En annan grej som jag också testat med ok resultat är att måla ett bete "tiltat" dvs att förskjuta målningen typ 45grader åt något håll, så det ser ut som en fisk som lutar.

Kommentera

Sorry, jag vet att tråden inte riktigt hade med min färgsättning att göra men jag kunde inte låta bli.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 652 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13