Vilken av dessa påkar till gummibeten & Jerkbait? Rea snart över.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken av dessa påkar till gummibeten & Jerkbait? Rea snart över....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken av dessa påkar till gummibeten & Jerkbait? Rea snart över....

Hej
    Hittade en rea på 30% på allt sommarfiske några mil hemifrån och var där och tittade idag. Jag är ute efter nya spön. Helst spinn. Spöna ska vara till att fiska med gummibeten (max 70gr, t ex Pig shad jr, mcrubber jr, osv) och sen jerkbait upp till 90 gr.

Dessa spön hittade jag idag när jag tittade lite fort: (rabatt är avdraget redan)

- Esox Lucius "8 - 30-100 gr (kommer ej ihåg om det var spinn) - Pris 1049:-
    - Savage Gear MPP"8 - 40-100 gr - Pris 900:-
    - Savage Gear MPP"8 - 150 gr - Pris 900:-
    - Savage Gear Pro Jerkbait "6.6 - 250gr - Pris 700:-
    - Berkley Lightning "6.6 - 80-100 gr + Amb 5001C TGC + Spiderwire lina - 1540:-

Vad är bäst att välja? Kanske är bäst att köpa setet med multirullen som jag sedan kan använda till gummibeten också?Jag har 2000:- som max budget.

Alt 1.
    Köpa setet + beten

Alt 2.
    Pro jerkbait + MPP 150gr + beten

Vad skulle ni ha gjort? Om man jämför spön och rullar, att få tag på lättast för en bra peng så får man i dagsläget tag på spön för bättre priser än rullar. Så spön är enklare att köpa i efterhand.
    Senast ändrad av Cobbdog; 2017-01-16, 18:07.
    http://www.srfoto.se

Är du i behov av en rulle? Lätt val då. Tyvärr så tyckte jag inget av "rabatterna" var särskilt bra alls.mpp säljs hos vissa andra för 499 kr plus 20% tex.
    Har du 2000kr i budget, finns väldigt bra och mycket saker att köpa som kanske nödvändig inteär på rea, men lätt begagnade här på säljes
    Senast ändrad av stahre87; 2017-01-16, 18:11.

Kommentera

Jag vet, t ex Savage gear spöna går att få tag på billigare. Nej jag har ingen multirulle. Endast två haspel för abborrfiske och är i stadiet där jag ska bygga upp en större utrustning efter några års frånvaro från fisket. Kanske är bäst med setet då rullen medföljer och med det kitet så går det ju ändå att kasta mindre gummibeten även fast längre spön är att föredra till det. Kanske är mest för pengarna då kitpriset är bra tycker jag!

Kommentera

Tror säkert att om du frågar i butiken så kan du kombinera den rullen med annat spö, eller komma fram till något ännu bättre om du säger att du skall köpa en ny rulle och spö för 2000kr.
        Tgc är det inte något fel på som rulle iaf

Kommentera

Jag jerkar ibland (lite grann nästan varje gäddtur) och använder då mina spinnspön på antingen 7'6", 8' och 8'6". Har aldrig saknat ett kortare spö än så (och 6'6" vill jag inte ha).
          Det långa vev-knycker jag hem jerken med ibland, stående högt i båten och 8:an är en riktigt hyfsad kompromiss mellan jerk-, kast- och drillingsegenskaper, åt det numera "halvtunga" hållet, ett Esox Lucius 8' 60-150gr som är relativt styvt och snabbt.

Om "din" 8:a 30-100g orkar med 90g jerk vet jag inte - om det är lättjerkat kanske? Min 7'6":a tar jag till de lite lättare jerk- och gummibetena på närdistans...

Fast sånt här är väldigt individuellt, flera här på FS anser nog annat... överhuvudtaget skulle det vara svårt för mig att lösa alla dina uppgifter med ett spö...

Mitt bästa tips är att kolla säljes på FS, säsongen har inte dragit igång än så du har tid att leta en stund och du får ofta god valuta för pengarna...
          Bl. a Stahre här ovan säljer väl en Lexa 300, en mer än duglig "förstarulle" som trivs utmärkt med 50-100g...
          Senast ändrad av anteman; 2017-01-17, 00:08.

Kommentera

Nja jag tror tyvärr inte det då det är ett kit men deala är jag bra på och älskar att göra så jag kan försöka. Kanske kan få ned standard priset på något Savage gear spö och köpa kitet plus ett sådan spö. Tror dock att lightning spöt duger åt mig då jag inte kommer att återvända till tunga handgjorda beten igen då ryggen tog stryk sist. Kommer att hålla mig som topp till Big bandits när det kommer till vikt på betet.

Det fanns dock en hel del lågprofils rullar där också. Är det som minst Toro rullar jag ska hålla mig till när det kommer till jerkbait? Inte black max serien eller så?

Kommentera

Ska ha det i åtanke

Kommentera

Alla revo rullar är inte lämpade för tungt fiske, men flera är. Toro, inshore, sx, beast etc funkar för dom vikterna.

Kommentera

Okej. Vilka fungerar för enklare abborrsfiske med små jigg? Upp till 10-14 cm?

Kommentera

Revo mgx, premier, orra mfl. Men där går en black max eller silver max bra med
                    Annars skulle jag kolla på Daiwa tatula 100, eller lexa 100. Shimano har ju flera med

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 232 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13