Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Sitter Fuji på alla prorex spön (AGS kolfiber egna) Jag har testat dem med våra rullar, tatula å Lexa, prorex 300, å det sitter klockrent

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
      Har alltid varit förtjust i daiwa spön. Tycker dock de snålar ibland med ringsättning och ringar. Visserligen inte unikt för dem utan snarare än regel.
      Men vore intressant att veta vilka ringar som används?
      På Prorex XR är det Fuji Alconite K som används och på AGS är det Daiwas AGSringar i kolfiber.

      Edit: blev tydligen puck2a.

      Kommentera


      • #13
        Blev ändå inte helt rätt..

        Spön:
        Prorex:
        Klinga i HVF (samma som typ Daiwa Vulcan t ex)
        Förstärkt med x-45 (även denna teknik i de mycket populära Vulcanspöna)
        V-joint (förstärkt spöholk) (detta saknar Vulcan, t ex)
        Fuji Rullfäste
        Rostfria ringar Sea-Guide
        Korkhandtag med spöbutt i Evo-Foam
        Rek: 799-999 beroende på längd/klass

        Prorex XR:
        Klinga i HVF nanoplus snäppet högre densitet på fibrerna än vanliga HVF
        Förstärkt med x-45 , precis som vanliga prorex
        V-joint (förstärkt spöholk) även samma här som prorex
        Fuji Rullfäste, av mer påkostad modell än vanliga prorex
        Fuji K-Alconite Ringar (bra grejer) klart ett steg upp från vanliga prorex
        Handtag i Evo-Foam, till skillnad från prorex som har kork.
        Rek: 1399-1699 beroende på längd/klass, så en del dyrare, men även en del dyrare teknik.

        Prorex AGS:
        Klinga SVF, ännu högre densitet på kolfibrerna. Mindre lösningsmedel, detta gör spöet snabbare och lättare.
        Förstärkt med x-45 , precis som de andra spöna i Prorexserien
        V-joint (förstärkt spöholk) även samma här som de andra spöna
        Fuji ACS rullfäste för spinn, Speciellt rullfäste från Daiwa till haspel
        AGS-ringar i kolfiber (gör ringarna ca 40% lättare än titanringar)
        Handtag i Evo-Foam.

        Rek: 2199-2699 beroende på längd/klass, I förhållande till pris/prestanda. Inte alls högt pris. Jämför med andra märken!

        Vidare angående rullarna. Multirullarna, med 300 som största är ju som en Lexa i formatet. Men sen skiljer sig lite. Större vev med eva knoppar (typ samma som på tatula coastal), 10 kilos UTD broms (samma som lexan) 8 CRBB (jämf med lexans 2CRBB + 4BB), IAR, aluminiumspole, magforce, bromsstjärna i aluminium, precis som lexan. Så Jag anser att det är i stort sett en lexa med fler lager (och bara CRBB), och större vev med EVA-knappar. Gillar man typ Toro Beast från Abu faller säkert denna rulle i smaken. rek 2699:- så kommer ligga i rätt fint pris, ihop med tatula coastal

        De mindre multirullarna har lite andra specar. "vanliga" veven (som typ lexa), ATD broms (istället för UTD) med en bromsstyrka på 5 kilo (vilket iofs räcker till lättare fiske, som rullarna är till för) 5BB inga CRBB. nättare och lättare. rek hamnar väl typ på 1799/1899:- Så ett par schysta rullar till en överkomlig peng.

        Haspelrullarna däremot är ordentligt påkostade. Här snålar inte GlobeRide på specarna. För att nå samma teknik inom Daiwa krävs rätt dyra rullar. Den billigare har teknik såsom; Air Rotor (finns iofs från typ 700 spänn+) Air Bail (denna teknik kommer på lite dyrare rullar) ATD-broms, HardbodyZ(!), Digigear2 (y), Twistbuster2, ABS2, ABS-spole 8 BB. rek 1599:-

        På det så är RA-modellen utökad med MAGSEAL, 8 CRBB lager , extraspole och vevknopp i EVA. Det som ökar kostnaden är till stor del MAGSEAL-tekniken. bra grejer. Vet du inte vad det är. googla det rek 2499:-


        Utöver dessa spön och rullar innehåller ju Prorex även massor med wobbler, swimbaits, jiggar för gös, borre och gäddfiske, samt allt tillbehör man kan tänka sig som beteslås, tafsar, tänger, håvar, väskor. u name it.

        Kort sagt jag är rätt pepp på att det ska komma in i butik!
        http://mortasfiske.blogspot.com

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
          Kommer snart en prorex katalog där allt är med, från spön, rullar, beten osv.
          Hej Buster;

          Som du vet använder jag sedan många år tillbaka Daiwas spinn- och haspelspön, haspelrullar och multirullar. Många av Daiwas rullar är i världsklass och de haspelspön som Daiwa tillverkade i Skottland är otroligt välgjorda som exempelvis Super Shinobi Spin C.WT-60 GRM SSH10H (10´) ...

          http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Old Firehand

          www.trumman.com

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
            Sitter Fuji på alla prorex spön (AGS kolfiber egna) Jag har testat dem med våra rullar, tatula å Lexa, prorex 300, å det sitter klockrent

            Hej Buster;

            På 1950-talet förde jag sporadiskt Fiskejournal över större fångade fiskar...
            Med början våren 1962 har jag fört en noggrann fiskejournal över alla mina fisketurer både i Sverige och andra länder...

            Den 21/7 1987 kl. 2030 - 23.30 fiskade min son John Fredrik "Jonte" och jag Lax i Gaulaälven, Norge på Annie Reppes sträcka Bogen Reppe...

            "Strax efter att solen hade gått ner bakom bergen i väster fick Jonte på en nystigen, silverblank storlax som högg på en av Jontes hemmålade, svarta 9 grams Bomber B14A med röda ögon. Drillningen varade i 32 minuter innan jag kunde gå ut i älven och lyfta in Laxen till stranden med ett stadigt tag runt stjärtspolen...

            Som spö använde Jonte ett 10-fots Daiwa Super Shinobi Spin och haspelrulle som satt på spöt var en Daiwa SS2600 Whisker Tournament...några av Daiwas bästa rullar och spön på den tiden..."

            Memories!
            Old Firehand

            www.trumman.com

            Kommentera


            • #16
              Första intrycket av en XR 7,6' 40-80:

              Snabbt spö som ändå känns känsligt, man känner spöts svängningar ner mot handtagen. Tyckte inte att beten mellan 90-100g kändes för tungt när jag hängde på dem för att prova. Spöt är snabbt men känns inte alls påkigt som vissa snabba tyngre spön kan göra.
              Det återstår givetvis att testkasta så snart isen är borta, men första intrycket är mycket bra och för priset känns det svårslaget.

              Ser fram emot en säsong med detta spö!

              Kommentera


              • #17
                Jämförelse med deras team Daiwa spön? TD bait 14-56g (30-85g)

                Kommentera


                • #18
                  Har tyvärr inget - köpte detta istället - men jag vill minnas att Mortas menade att de är rätt lika, givet att de är tillverkade i samma material. Eventuellt tar detta spö några gram till i kastvikt.

                  Morta får gärna rätta mig om jag har fel!

                  Kommentera


                  • #19
                    Haha, jag är inte facit! Jag äger ju själv TD spön. jobbar ju också som säljare så har klämt på XR (mfl), men inte provat. Som du beskriver det verkar det påminna om TD! (vilket är bra betyg i min bok)

                    Buster tordes vara den som har bäst koll!

                    Jag bor uppe i norrbotten så vi får inte in våra spön förrän april, men väntar med spänning(på massa andra grejer med. vårleveranserna är ju som lilla julafton, alltså!)
                    http://mortasfiske.blogspot.com

                    Kommentera


                    • #20
                      Undrar dock en sak - är det något speciellt syfte med betes/krokhållaren på spöt? Det sitter fast med gummiband och kan lutas fram och tillbaka. Det fungerar utmärkt men jag undrar mest om jag missat om det är något eventuellt speciellt syfte med designen.

                      Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	962,3 KB
ID:	1783602

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 624 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 403 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 587 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 310 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X