Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • snackade med daiwa idag på mässan om den satans lilla plast biten som är tänkt fungera som beteshållare.
    va visst några till som störde sig på den :p

    men nu är det ordnat så true custom rods ska sätta dit en ordentlig beteshållare på mitt prorex ags.

    Kommentera


    • Ett billigt alternativ till krokögla är att borra med en 3,2mm bort genom triggern... Me inte om man vill undvika all form av åverkan på spöt

      Kommentera


      • Så då var första passet med mina för säsongen nyinförskaffade spön/rulle.
        En tatula 200hl på ett TD bait spö samt en lexa ihop med ett prorex 120g.
        Fiskade från land idag. Solen sken, värmde o dom där riktiga vårkänslorna sprudlade. Hade det inte vart för den kyliga vinden hade jag trott att vi var inne i april.
        Nåväl. Spöna, eller framförallt prorex som denna tråden handlar om var väl värd sina pengar. Som jag redan konstaterat så är vikten extremt låg, och det var en ren fröjd att stå och kasta en halv dag. Kastlängderna var fullt tillräckliga. Framförallt med tatulan som kastar som en ren dröm.

        Klassningen (till skillnad mot TD bait som vi alla vet) på prorex spöt var förvånansvärt (!) Korrekt. Kastade inget tyngre än ca 110g och det kändes som det var kanske 20g bort från vad jag skulle anse kändes behagligt med det spöt. Lättare beten fick td fixa men testade givetvis att hiva iväg en Buster Jerk och en pig shad jr och det var såklart Inga problem.
        Så ett spann på 50-120/130g på det spöt är riktig skulle jag säga.

        Sen har vi den nya modellen av krokhållare som behandlats här ovan. Ren och skär skit är vad den är. Häktade fast ett bete när jag flyttade mig ca 50m och tjoff så var den krokhållaren ett minne blott. Ligger i det halvmeter höga torra fjolårsgräset någonstans...

        + Korrekt klassning
        + Sjukt lätta och känsliga spö
        +Sköna att fiska med, och till priset väldigt mycket för pengarna

        - krokhållaren

        Och fisket då? Haha en tappad slips som gled tillbaka så fint på den lilla kanten av is som fortfarande var kvar längst stranden.

        Kommentera


        • Ingen som testkört ags 40-80 ännu? Kände på det på mässan och det är så himla lätt att det nästan känns billigt liksom fast det inte är det. Klassningen 40-80 gör att jag känner mig begränsad också. Står mellan AGS eller nya Roots G2 Impact.

          Kommentera


          • Jag har mellanserien XR i just 40-80 utförandet och det är himmelskt. AGS är säkert samma men bättre, så du kommer inte bli missnöjd. Jag har äntligen fått ett par turer och testkört mitt XR nog för att känna mig riktigt bekväm med det och jag är supernöjd. Ett rimligt användningsspann i mila tester är ca 25- dryga 90g. Inom den ramen går det utan problem.
            Det går säkert med ännu lite lättare beten men jag begränsas nog där av min lite för stora rulle med lite för grov lina.

            Kan tänka mig att vissa beten på strax under 20 går utmärkt med en lite smäckrare rulle, typ tatula hd200, och lite nättare lina.

            Sammantaget sjukt nöjd med spöt.

            Kommentera


            • köpt mig ett ags 40-80, första intryck och torrviftande så får det 10/10. ska fiska med det imorgon så få se hur det presterar.

              men den jävla beteshållarn...

              Kommentera


              • AGS 40-80g är ett grymt spö! Känns som man står med borre-spöt fast det hänger 70-80g i tafsen. Ber en bön om att det kommer en variant klassad till 130-140g nästa år

                Kommentera


                • Glömde! Det stora under dagen var ändå denna. Click image for larger version

Name:	IMG_20170324_094505.jpg
Views:	1
Size:	986,3 KB
ID:	1783838

                  Kommentera


                  • jag kommer köpa mig ags -180g varianten också. kanske 10-30 me som borre spö.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Kattman
                      Beteshållaren verkar få mycket kritik. Tycker det verka helt okej. Har ett liggandes någonstans i garaget ifall någon är sugen att testa.
                      Skitet släppte och flög iväg till gud vet var. Orkar inte leta upp det heller, men det var bra så länge det satt på plats....
                      den får kritik bara för att den är skit. så enkelt är det. hoppas dom inte fortsätter med den.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 617 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X