Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jag kastar de där 5 procenten längre utan TWS!

    Jag har haspelversionen av XR, 20-60 gram.
    Nöjd men tycker inte riktigt kastprestandan finns där, köpte det för båtfiske så det är å andra sidan inte hela
    världen.

    Klingan behöver hyfsad vikt för att riktigt släppa och det känns som ringsättningen inte är helt perfekt.
    Ska bli väldigt intressant att testa X med Fazlite!

    Kommentera


    • Har ingen erfarenhet av XR haspel men XR spinn 40-80 ersatte alla mina gäddspön. Och då körde jag ändå med lite för stor rulle... Antar att AGS:en är ännu vassare.

      Fantastiska kastlängder och känsla i det spannet jag insåg att 90% av mina beten ändå var i.

      XR spinn 10-30 är ett riktigt trevligt abborrspö om man som jag gillar att ha en redigt bakhandtag.

      Nu väntar jag med spänning på nya AGS spinn 5-25 som borde anlända i början av nästa vecka. Såg riktigt läckert ut!

      Kommentera


      • Tycker också AGS ser riktigt fint ut, vilket i min värld dock spelar mindre roll.
        Som tur är känns AGS-spöna väldigt bra också!

        Enda smolket i glädjebägaren för mig är att jag tycker alla lättare spön har för långa bakhandtag,
        Fujis hemska delade SK-fäste sitter på X och att jag inte vet hur kompetent keramiken är i AGS
        jämfört med exempelvis Fuji Alconite, SiC eller Torzite.

        Kommentera


        • Har också varit och klämt och känt på de nya prorex spöna. Även om jag vet att vifta på ett spö i butik säger ytterst lite om hur det egentligen uppför sig. Men spöna ser välbyggda ut och verkar trevliga. Men precis som jonta sa är det för långa bakhandtaget på de lätta. Men det är smaksak. Är man vid vanliga "bassspön" så blir de för långa.

          Kommentera


          • Det är svårt att hitta information om vad det är för typ av keramik i ringen. Att själva fästet är i kolfiber framgår med all önskvärd tydlighet, men inte vad själva ringen är av.

            Givet dock att AGS-tekniken verkar göra sitt inträde på andra spöserier av högre prisklass (Steez-spön, Tatula Elite) så är det väl sannolikt åtminstone inte mycket sämre än de traditionella alternativen.
            Senast ändrad av riggs; 2019-01-12, 19:50.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av riggs Visa inlägg
              Givet dock att AGS-tekniken verkar göra sitt inträde på andra spöserier av högre prisklass (Steez-spön, Tatula Elite) så är det väl sannolikt åtminstone mycket sämre än de traditionella alternativen.
              Har för mig Daiwa tillverkade några spön med ringfötter av kolfiber för den japanska marknaden redan för många år sedan men jag vet inte om det även då kallades AGS.
              Ingen vidare information om keramiken då heller.

              Själv trivs jag bra med mina titan/Torzite-ringar på customspöna, visst att Daiwa vill köra sin egen grej men det vore ändå kul med Fuji's ringar på de lite dyrare spöna också.
              Det spelar förvisso mindre roll om keramiken är bra hos AGS, fötterna i kolfiber har jag alltid sett mest som en kul grej och billig säljpoäng för gossar som lätt faller för sådana.

              Kommentera


              • I vilka butiker har ni varit och torrviftat? Min lokala butik pratar om mitten februari när nya prorex landar

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av riggs Visa inlägg
                  Det är svårt att hitta information om vad det är för typ av keramik i ringen. Att själva fästet är i kolfiber framgår med all önskvärd tydlighet, men inte vad själva ringen är av.

                  Givet dock att AGS-tekniken verkar göra sitt inträde på andra spöserier av högre prisklass (Steez-spön, Tatula Elite) så är det väl sannolikt åtminstone inte mycket sämre än de traditionella alternativen.
                  Insåg precis att jag skrev fel ovan, det skall givetvis åsyftas att jag INTE tror att AGS-lösning är betydligt sämre.
                  Utan ’inte’ såg det ut som att jag trodde att lösning var värdelös, och det tror jag alltså inte...

                  Kommentera


                  • Ingen mer än jag som upplever att kolfiberringarna är onödigt ömtåliga? Haft sönder 3st,genom att ha spöna liggandes mellan tofterna (ena sprack när jag la ner det) och en såm pajjat när jag råkade "lyfta" ett annat spö med ena springer när dom stod bredvid varandra i lodrätt spöhållare

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                      Ingen mer än jag som upplever att kolfiberringarna är onödigt ömtåliga? Haft sönder 3st,genom att ha spöna liggandes mellan tofterna (ena sprack när jag la ner det) och en såm pajjat när jag råkade "lyfta" ett annat spö med ena springer när dom stod bredvid varandra i lodrätt spöhållare
                      Det är precis det här jag är rädd för, nyttig information!

                      Titanringarna har en annan seghet och en viss flexibilitet. Känns som att kolfibern är mer spröd med just sprickbildning vid stötar som följd.
                      Du råkar inte ha några bilder på skadorna?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 918 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 271 svar
                      260 066 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      831 svar
                      137 034 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 530 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 216 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X