Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Köpte ett XR haspel 20-60gr 8ft i höstas. Tycker det är lite klent klassat.
    Känns överladdat med en shallowriggad Pig shad jr (55gr?). (Jämför med mitt 8ft Shimano Beastmaster 20-50gr som är klart styvare och kastar samma bete med större kontroll)

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
      Köpte ett XR haspel 20-60gr 8ft i höstas. Tycker det är lite klent klassat.
      Känns överladdat med en shallowriggad Pig shad jr (55gr?). (Jämför med mitt 8ft Shimano Beastmaster 20-50gr som är klart styvare och kastar samma bete med större kontroll)
      Med andra ord så är ditt Beastmaster underklassat? XR 20-60g ska tekniskt sett ha en sweetspot på runt 30-40g, men om ditt beastmaster kastar 55g bättre så är det ju den klassningen som är fel. XR är med andra ord bättre klassat?

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
        Köpte ett XR haspel 20-60gr 8ft i höstas. Tycker det är lite klent klassat.
        Känns överladdat med en shallowriggad Pig shad jr (55gr?). (Jämför med mitt 8ft Shimano Beastmaster 20-50gr som är klart styvare och kastar samma bete med större kontroll)
        Med andra ord så är ditt Beastmaster underklassat? XR 20-60g ska tekniskt sett ha en sweetspot på runt 30-40g, men om ditt beastmaster kastar 55g bättre så är det ju den klassningen som är fel. XR är med andra ord bättre klassat?
        Ja så är det kanske. Är inte så insatt, men blev lite besviken när jag mest fiskar pig shad jr och tänkte att 20-60gr skulle bli perfekt eftersom Beastmaster 20-50 funkade så bra.
        Skulle förstås köpt ett 40-80gr XR istället då, men har lite för dålig koll på sweet spot etc... men man lär sig

        Kommentera


        • Hm .. håller inte med. Står det 60 gram på klingan, då ska inte spöt kännas överladdat med ett bete som väger mindre än så. Det är inte ett spagetto-flugspö vi pratar om här!

          Är på väg att köpa ett AGS 30-70, men ska satsa på ett 40-100, om jag vill kasta runt 40-60 gram med kontroll och i motvind om det skulle behövas. Tur att det finns styvare modeller!

          Som jag brukar säga, att bilda sin egen uppfattning är guld värd. Spö-marknaden är en djungel idag!

          Häls //T

          Kommentera


          • Tjena tonyex! Du har en poäng - står det 20-60g på spöt så ska det klara de vikterna. Å andra sidan har jag erfarenhetsmässigt alltid gjort följande bedömning: ett rätt klassat 20-60g spö klarar dessa vikter men dess sweetspot ligger inte där... iaf inte europeiska spön...

            För mig är det logiskt och följdriktigt, ett spö som klarar angiven maxvikt ska och kan ej levera som bäst på max, den ska klara det men man kan knappast begära att klingan skjuter på som bäst där uppe. Söker man ett spö som briljerar med 55g så bör man (skulle jag) titta på ett 30-70 eller snarare ett 40-80g spö...

            Så i någon mening anser jag att ett "överladdat" spö är ett spö som faktiskt klarar aktuell vikt men inte riktigt orkar med att leverera sitt bästa...

            Kommentera


            • Hej Anders,

              Det är därför de "kräsna" ska inte köpa "europeiska" spön, om de inte vet vad de ger sig in på. De flesta av mina spön klarar lite mer än vad det står på klingan, men de kostar därefter.

              Det som är intressant för mig är att Daiwa har kommit med många intressanta skandinaviska spön för det gäddfisket vi bedriver här uppe och jag tror att jag kan hitta ett spö som passar mig. Erfarenhet att köpa fiskepryttlar har jag iaf ..... Annars "europeiska" klingor har aldrig varit min melodi .

              Om detta spö kommer att funka för mig, återstår att se, fast om jag slår till, då kommer jag att komma ifrån butiken med rätt spö för mig, så som jag alltid har gjort, oavsett vad tillverkade graverat på klingan.

              Tyvärr 40-80 finns inte i den modellen jag vill ha, så jag får gå upp i "viktklass".

              Häls //T

              Kommentera


              • Ja du kan säkert navigera rätt även bland europeiska spön! Vad gäller amerikanska spöns välvilliga toleranser uppåt så borde det innebära att de inte regerar lika bra i de nedre regionerna som europeiskt klassade spön... fått den känslan här på FS bland StC användare, jag menar att ett USA spö knappast kan vara bättre i båda ändar- så vitt inte amerikanarna har en "know how" helt okänd för asiater, japaner och européer...

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av tonyex
                  Hm .. håller inte med. Står det 60 gram på klingan, då ska inte spöt kännas överladdat med ett bete som väger mindre än så. Det är inte ett spagetto-flugspö vi pratar om här!
                  Den här diskussionen är ju så viktig!
                  Jag håller verkligen med om det förstnämnda men anser även att spön inte bekvämt ska kasta flera tiotals gram över sin uppgivna kastvikt.
                  Båda dessa innebär ju att vi som köper spön faktiskt inte har en aning om vad vi får genom att läsa siffrorna.

                  2019 borde det vara fullt möjligt att sälja korrekt klassade spön, eller kanske snarare för tillverkarna att definiera sin klassning. Alltså själva förklarar om den högre siffran är en absolut maxvikt eller en "bekväm" vikt för spöt att hantera.
                  En djungel som sagt och det blir inte enklare om man famlar genom djungeln i blindo...

                  Ursprungligen postat av tonyex
                  Det är därför de "kräsna" ska inte köpa "europeiska" spön, om de inte vet vad de ger sig in på. De flesta av mina spön klarar lite mer än vad det står på klingan, men de kostar därefter.
                  Ursprungligen postat av tonyex
                  Det som är intressant för mig är att Daiwa har kommit med många intressanta skandinaviska spön för det gäddfisket vi bedriver här uppe och jag tror att jag kan hitta ett spö som passar mig. Erfarenhet att köpa fiskepryttlar har jag iaf ..... Annars "europeiska" klingor har aldrig varit min melodi .
                  Det där med "europeiska" låter ju lite snorkigt men jag förstår precis och uttrycker mig ofta likadant.
                  Har sedan 15 år tillbaka köpt, ägt och fiskat med en klar majoritet spön tillverkade för och sålda på amerikanska och japanska marknaderna.
                  Dessa har ofta en helt annan "karaktär" än våra spön här hemma.
                  Jag funderar lite på om vi som är vana vid jänkespöna har lätt att misstolka aktion och karaktär hos europeiska spön och det är därför vi anser dessa vara felklassade?
                  Att många vana vid spön från europamarknaden misstolkar importspön har jag fått erfara på gång efter annan då vänner testat mina -1/2oz, -3/4oz, -1oz bland annat. Väldigt många tycker dessa känns gravt underklassade på grund av sina bastanta bottendelar och rappa klingor.
                  Det är dock främst en reaktion på hur spöna agerar vid hemtagning och drillning, inte vid kast. Åsikter om kastvikten bör ju baseras på spöts reaktion just under kastfasen...

                  Ursprungligen postat av anteman
                  Vad gäller amerikanska spöns välvilliga toleranser uppåt så borde det innebära att de inte regerar lika bra i de nedre regionerna som europeiskt klassade spön.
                  Det är stor skillnad på amerikanska spön och amerikanska spön (om man med amerikanska avser spön för den amerikanska marknaden).
                  Äger själv ett Daiwa Zillion, tillverkat för USA-marknaden (men inte tillverkat i USA), klassat 3.5-18 gram och den klassningen är ganska klockren, jag tycker gränsen går vid 17-20 lite beroende på vilket bete som kastas.
                  Det fungerar också bra ner till 4 med en hyfsat kompetent rulle.


                  Angående Prorex så äger jag ett XR 20-60 gram i haspelversion med en Twin Power 4000XD i rullfästet.
                  Eller ja, spöt och rullen är frugans men jag kanske använder det ibland.
                  Tycker faktiskt det håller sin klassning bra om klassningen syftar till vad det klarar av att kasta. Jag hade dock inte föredragit att stå och trycka iväg beten på 55+ med spöt då jag tycker det saknar lite kraft över 50.
                  Nu köpte jag det som ett 25-45-spö framför allt och då jag innan köp kände på det misstänkta jag att det också var där det skulle trivas men det klarar de beten vägandes 50-55 som kommer kastas ibland.
                  Hade spöt främst varit tänkt till 40+ hade jag definitivt gått upp en klassning!

                  Kommentera


                  • Bra poäng, med amerikanska spön syftade jag på St Croix och inte i någon negativ bemärkelse utan enbart som en reflexion över hur saken borde (?) förhålla sig... och nu vet iaf jag också att asiatiska "USA-spön" kan vara en annan historia

                    Har absolut inget emot StC i sig men odelade spön är allför bökiga för mitt temperament och leverne... t o m mitt senaste och kommande borrespö 6'6" (el gärna 6'9") blev och blir 2-delat och därför hoppas även jag som andra att Prorex kommer i L och ML snart...
                    Senast ändrad av anteman; 2019-02-16, 11:06.

                    Kommentera


                    • Ett prorex spinnspö klassat typ till 21 gram och inte för kort (gärna typ 7.1-7.3)... med vanlig topp förstås. Jag köper det på en gång!

                      Är det flera som känner som jag? kanske vi kan få ett till 2020
                      http://mortasfiske.blogspot.com

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 970 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 460 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 776 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X