Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ja enligt Xerup borde jag inte uttala mig eftersom jag inte äger ett sånt spö utan bara refererar här, han litar inte på referat... det blir enligt honom enbart "hörsägen" eller om det var "lässägen"... men va sjutton, jag är inte Xerup...

    Aldrig läst om problem med öglor på XR (som jag ägde ett tag!) här på FS men däremot på några AGS...
    Givet att den senare serien sannolikt sålts i färre volymer än XR så är nog problemen med kolfiberöglor mer omfattande... men om det är stort vete sjutton... Jag har för övrigt bara bytt två öglor på mina spön sen typ 1978... så inget stort problem för mig som kört med andra typer av ringar...

    Här behövs egentligen statistik från leverantören, ett, två eller få enskilda problem kan få ett överdrivet genomslag, då de nöjda sällan varken gnäller eller hyllar i samma omfattning som de missnöjda... men mitt intryck är att AGS öglor har procentuellt mer problem...

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Ja enligt Xerup borde jag inte uttala mig eftersom jag inte äger ett sånt spö utan bara refererar här, han litar inte på referat... det blir enligt honom enbart "hörsägen" eller om det var "lässägen"... men va sjutton, jag är inte Xerup...


      njae va? Nu hittar du allt på en egen sanning genom din tolkning av det jag skrev. Men fortsätt så du, det gynnar säkert både dig och forumet.

      Kommentera


      • Om du scrollar tillbaka och läser inläggen kan du se att jag skrivit en del om AGS ringar, och min upplevda skillnad mellan AGS o XR

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av jegarn Visa inlägg
          Verkar som om alla i denna tråd har riktigt bra koll på Prorex-spöna, jag står i valet och kvalet om jag ska köpa ett 120g AGS eller ett 120g XR. Det jag tvekar på är spöringarna på AGS'en, jag får en känsla av att de kan vara känsliga emot stötar och att de kan spricka... Hur är det med era AGS som ni fiskat med ett tag? Håller spöringarna ihop tveklöst eller har några gått sönder?

          Tacksam för svar
          Har hört ryktesvägen att ringarna på AGS håller lika bra kvalitet som stingersarna i R.I.P multi depth system, mitt råd är alltså att köpa båda spöna! Du har säkert någon fiskekompis som kan tänka sig att köpa det du inte gillar i begagnat tillstånd för en liten slant

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av alltid Visa inlägg

            Har hört ryktesvägen att ringarna på AGS håller lika bra kvalitet som stingersarna i R.I.P multi depth system, mitt råd är alltså att köpa båda spöna! Du har säkert någon fiskekompis som kan tänka sig att köpa det du inte gillar i begagnat tillstånd för en liten slant
            offtopic: vad är det för fel på stingersarna i R.I.P multi depth system???

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg

              offtopic: vad är det för fel på stingersarna i R.I.P multi depth system???
              Går sönder vid belastning. Två st Stinger gick sönder under drillning för mig. Systemet är genialiskt men deras Stinger är verkligen ren jävla skit.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Jonez Visa inlägg

                Går sönder vid belastning. Två st Stinger gick sönder under drillning för mig. Systemet är genialiskt men deras Stinger är verkligen ren jävla skit.
                Förra säsongen drog ja 780 gäddor med en top på 9.2 kg, kör med R.i.P systemet på 95% av alla jiggar, aldrig ett enda brott eller fel,

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg

                  Förra säsongen drog ja 780 gäddor med en top på 9.2 kg, kör med R.i.P systemet på 95% av alla jiggar, aldrig ett enda brott eller fel,
                  Grattis Ekman till 780 st Gäddor på ett år! Antalet Gäddor per år är beundransvärt men storleken tyder på att du fiskar i fel vatten eller använder helt fel beten...

                  Gäddor över 15 kilos vikt kan du fånga i stora sjöar som Bolmen, Hjälmaren, Hornavan, Mälaren, Siljan, Sommen, Storavan, Uddjaure, Vänern, Vättern....


                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm

                  Kommentera


                  • När jag började fiska på 80-talet. Var det inte ovanligt, att man fångade gäddor på över 10 kg. Tyvärr har det blivit väldigt svårt. på grund av över fiskning, skarv, säl, miljöförstöring och att många stora gäddor blir ihjälslagna.
                    tyvärr när det gäller gäddfiske var det bättre för.
                    När var det senast du tog en gädda på över 15 kg?

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg

                      offtopic: vad är det för fel på stingersarna i R.I.P multi depth system???
                      Går att dra ur vajern ur hylsorna med handkraft. Efter en tappad stor fisk vid håvning (och betet dinglandes utan stinger) så provdrog jag och fiskepolaren alla våra och de gick att dra enkelt med nävarna, några gick hylsorna upp på och några av fjäderringarna drogs ut helt. Krokarna är bra dock!

                      Edit: På ett Prorex XR 120g kan tilläggas, galet skönt spö! Rekommenderas

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 885 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 373 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 075 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X