Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Linan lägger sig typ mellan ögglan och klingan, om det är att det nyper till sen eller blir ett halv varv över ögglan vet jag inte. Inte riktigt tänkt så långt på saken.
    Obs notera att det är haspel varianten på spö som jag pratar om nu.
    Hur/var/varför det händer ibland vett i fasen, kollar inte jätte noga ner mot rulle/spö alltid utan blir mer vanan att "linan på finger, fälla bygen och skicka iväg".
    Kanske bara är jag som går lite "robot och tittar för lite" när linan ligger på finger och skickas iväg.

    Kommentera


    • Vad är det som skiljer x och xr serien egentligen (2019)?
      ska xr vara bättre/lättare?
      klämde på de i butik idag å verkade trevliga/prisvärda.
      sugen på ett 7-32g till dropshot efter gös bl.a
      Senast ändrad av mikkiz; 2019-08-29, 21:37.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av mikkiz Visa inlägg
        Vad är det som skiljer x och xr serien egentligen (2019)?
        ska xr vara bättre/lättare?
        klämde på de i butik idag å verkade trevliga/prisvärda.
        sugen på ett 7-32g till dropshot efter gös bl.a
        Den tydliga skillnaden för mig som gjorde att jag valde XR är att de har fantastiska rullfästen från Fuji så man slipper hålla på och skava fingrarna mot exponerade gängor. Förstår inte hur man kan tillverka premiumspön (syftar då inte på just prorex x då det inte är en så dyr modell utan mer generellt) och sedan ha rullfästen där man håller rakt på gängor och skarpa kanter osv, och fattar inte att folk köper de spöna, men det är kanske bara jag som blir tokig av det... Vad gäller resten av spöt kan jag inte uttala mig då jag inte har provat X-serien.

        Kommentera


        • For de som ikke fikk det med seg så testet jeg AGS 120 med Coastal tidligere i år:
          Click image for larger version

Name:	IMG_7810.HEIC.jpg
Views:	729
Size:	150,9 KB
ID:	2519889
          http://teamcolibri.blogspot.com/2019...120-daiwa.html
          Team Colibri

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av John A Visa inlägg

            Den tydliga skillnaden för mig som gjorde att jag valde XR är att de har fantastiska rullfästen från Fuji så man slipper hålla på och skava fingrarna mot exponerade gängor. Förstår inte hur man kan tillverka premiumspön (syftar då inte på just prorex x då det inte är en så dyr modell utan mer generellt) och sedan ha rullfästen där man håller rakt på gängor och skarpa kanter osv, och fattar inte att folk köper de spöna, men det är kanske bara jag som blir tokig av det... Vad gäller resten av spöt kan jag inte uttala mig då jag inte har provat X-serien.
            Nöjd? Vilket spö har du?

            Kommentera


            • X - serien har Fazlite inlägg i ringarna varpå XR har Alconite. Samma typ av Fuji K ram, dock. Vidare så har X det minimalistiska SKSS-rullfästet från Fuji varpå XR har IPS. Tredje skillnaden är att XR har blivit försedda med Nanopluslimmet, där X har ett billigare typ av lim när de bränner klingan.

              Detta gäller haspelspöserien, men i stort sett samma grej på multi, men andra rullfästen då.

              I verkligheten så tycker jag dock båda spöna är riktigt trevliga och påminner mycket om varandra. Det är minst skillnad på hur spöna upplevs i dessa serier av prorex tycker jag. Större hopp nedåt mot S eller uppåt till AGS, de spöna upplevs rätt mer olika än dessa spön. Om man gillar spön med mindre rullfäste och minimalistiskt är X en kanonserie, vill man ha mer rullfäste bör man gå på XR. Jag gillar båda, till olika saker.
              http://mortasfiske.blogspot.com

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av mikkiz Visa inlägg

                Nöjd? Vilket spö har du?
                Har Xr 5-25 och 20-60 haspel, plus ett nyköpt 40-80 multi som dock är ofiskat än så länge. Alla runt 8 fot. (762 kanske det var).

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
                  X - serien har Fazlite inlägg i ringarna varpå XR har Alconite. Samma typ av Fuji K ram, dock. Vidare så har X det minimalistiska SKSS-rullfästet från Fuji varpå XR har IPS. Tredje skillnaden är att XR har blivit försedda med Nanopluslimmet, där X har ett billigare typ av lim när de bränner klingan.

                  Detta gäller haspelspöserien, men i stort sett samma grej på multi, men andra rullfästen då.

                  I verkligheten så tycker jag dock båda spöna är riktigt trevliga och påminner mycket om varandra. Det är minst skillnad på hur spöna upplevs i dessa serier av prorex tycker jag. Större hopp nedåt mot S eller uppåt till AGS, de spöna upplevs rätt mer olika än dessa spön. Om man gillar spön med mindre rullfäste och minimalistiskt är X en kanonserie, vill man ha mer rullfäste bör man gå på XR. Jag gillar båda, till olika saker.
                  Så då kan man kanske hoppas att billiga S-serien utöver lite mervikt (+ ~20g mot X på 8'6":an) är lite djupare och långsammare än X, XR, AGS... ?

                  För övrigt övrigt helt fascinerande att en tråd om en, tja 3-4 spöserier kan leva så länge...
                  Daiwa är iaf överlyckliga...
                  Senast ändrad av anteman; 2019-08-31, 22:21.

                  Kommentera


                  • Mitt absoluta favoritspö är XR 150g gen1. Funderar på att säkra upp o köpa ett till för framtiden.
                    Är nya prorex xr 150g samma klinga? Vilken klinga är nya lexa bait?
                    Någon som vet?
                    Mvh

                    Kommentera


                    • Bra priser på fiske.se nu på prorex spön

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 890 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 385 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 083 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X