Ultralätt för insjö öringfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ultralätt för insjö öringfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ultralätt för insjö öringfiske

    Hej,
    jag är efter en UL set för öringfiske i insjöar.

    Kan ni rekommendera något?

    Federico

  • #2
    http://www.beten.nu/se/art/okuma-cey...ttare-fisk.php

    Kommentera


    • #3
      http://www.fishing-mart.com.pl/sklep...27-k14262.html

      Modellen Tiny som är 2,75m och kastar 2-12 gram är ett fantastiskt spö som jag tror passar utmärkt till öringfiske i insjö. Snabbt spö med hyfsad ryggrad. Toppen är grymt känslig.

      Kastar lätta beten låååååångt! Passar svinbra ihop med min stradic ci4 2500 och tunn nanofil (minns inte exakt dim)

      Kommentera


      • #4
        Ok, tack!
        Jag har också sett vissa Savae Gear Parabellum som ser grymma ut.
        Enligt affären är de jättepopulära. Känne ni till modellen?

        Kommentera


        • #5
          Här finns lite ul grejer http://www.fiskesnack.com/forum/show...dor-Abu-dragon, annars har du ett grymt spö här https://www.el-ge.se/sportex-black-arrow-6ft-10gr. Mvh

          Kommentera


          • #6
            Tycker generellt att det är svårt att rekommendera set eller spö och rulle för den delen till folk man inte känner.

            Kan bara komma med vissa råd om hur jag hade gjort.
            - det setet med rulle Okuma Ceymar och spö Okuma dead ringer funkar. Men priset är dyrare än vad du kan hitta spö och rulle för separat om du googlar runt lite. Rullen är bra. Spöt är ok eller bra, men troligen ganska mjukt och inte toppigt som de beskriver. (Friskrivning: jag köpte två Dead Ringer spö (ej UL dock) på höstrea att ha som extra, eller extra-extraspö. Jag betalade 300kr styck och det är de absolut värda. Men, de är relativt mjuka med dess fördelar, förvänta dig dock inte en toppig kastkanon, det *tror* jag inte just detta spö är.)
            Men vill du ha ett mjukt spö kan det va nåt.

            - jag vet inte din budget, heller ej om detta ska va ditt huvudkombo eller bara nåt att ha ibland. Vilket rimligen påverkar budget.
            Jag hade iaf gjort så här för ett UL spö, såvida du inte har jättestor budget.
            - Köp en Okuma Safina Noir 10 för 299kr hos dogger.se eller för 285kr hos Happyangler.se. Duger alla tiders till UL-fiske. Köp till lina såklart, t.ex flätlina i valbar kvalisort i dimension 0,08-0,12mm. Sedan lägger du resten av din budget på spö. Där skiljer det sig mycket mer mellan billigt och dyrt. Och det finns givetvis en djungel av val därute. Många har redan tipsat. Jag skulle välja spö 8-8,5 fot och vikt .... troligen typ 12g eftersom det är UL (men du kanske vill ha 10g eller 14g...)
            Dragonspöt som tipsas om ovan är troligen väldigt prisvärt. Jag har andra dragonspön än just detta, och gemensamt för dem alla är att de är mycket prisvärda.
            Men beroende på budget kan du välja annat.

            Mina 25 öre.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av jonasby Visa inlägg
              - det setet med rulle Okuma Ceymar och spö Okuma dead ringer funkar. Men priset är dyrare än vad du kan hitta spö och rulle för separat om du googlar runt lite. Rullen är bra. Spöt är ok eller bra, men troligen ganska mjukt och inte toppigt som de beskriver. (Friskrivning: jag köpte två Dead Ringer spö (ej UL dock) på höstrea att ha som extra, eller extra-extraspö. Jag betalade 300kr styck och det är de absolut värda. Men, de är relativt mjuka med dess fördelar, förvänta dig dock inte en toppig kastkanon, det *tror* jag inte just detta spö är.)
              Men vill du ha ett mjukt spö kan det va nåt.
              Var hittar du setet billigare än 600kr?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
                Var hittar du setet billigare än 600kr?
                Hrm, billigare än 999:- finns.
                Men nu ser jag att det finns en banner som säger -40%.

                Då ger jag mig. Billigare än 600:- finns nog inte.

                Rätt ska vara rätt. Sorry

                Kommentera


                • #9
                  Tack för svaren!

                  Mitt huvud kombo består av:
                  Penn Sargus II 3000 med flätlina...brukar köra 0.18
                  Spö Abu Garcia Veritas

                  Rullen funkar riktigt bra, men hade velat något lättare - med abborre och öring, brukar knappt får något på 2kg ändå
                  Spöt är kanon bra också, men väldigt stelt, jag tror att vikten är mellan 8 och 35gr.

                  Jag hade velat ett set lite känsligare. Jag kollade en rull Daiwa Balistic, men det är nog för dyrt och tungt.
                  El-ge rekommenderade ett spö från Savage Gear som heter Parabellum 8 fot. det känns mjukt men inte så farligt, fast hade föredragit något kortare.

                  Budget...säg 2000sek, och kan kanske gå upp lite...fast helst inte.
                  Jag tänker också att det kan vara okej att fortsätta med min Penn och satsa på lättare spö, typ 12gr

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 310 svar
                  263 383 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                  Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                  857 svar
                  139 538 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg gaddivar  
                  Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                  1 031 svar
                  193 852 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                  7 svar
                  2 152 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg billion
                  av billion
                   
                  Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                  79 svar
                  12 360 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Torekrok  
                  Arbetar...
                  X