Val av rulle/spö till havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av rulle/spö till havsöring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av rulle/spö till havsöring

Hej!

Är på jakt efter en rulle som skulle gifta sig fint med ett Savage Gear Parabellium, 10" kastvikt 9-32g
    http://www.sportfiskegiganten.se/sav...-101-9-32-gram
    Har ej köpt spöt än men hört väldigt gott om det och inte hittat något annat än som lockar mer för tillfället,

Fisket som kommer bedrivas är från land på Sveriges västkust, mestadels havsöring!
    Kanske kasta efter lax i Vättern någon enstaka gång men ah, kul med lätta grejjer så man känner fisken

Och till valet av rulle... Är kluven,
    Abu Garcia Revo SX20
    Shimano Stradic 2500FK

Ni som har erfarenhet av dessa två rullar, vilken föredrar ni?
    Om ni vet något annat spö som är skönt får ni gärna länka

Hade tänkt spola på 0.17 vit flätlina
    Senast ändrad av nickk; 2017-01-29, 11:28.

Jag har en Stradic 2500HGFK som jag fiskat med en hel del under förra året då jag tog hem rullen från Tyskland. Bra haspel ur shimanos mellansegment. 90 cm per vevtag med 6.0:1 utväxling. Mycket rulle för dom pengarna den nu har sänkts till dvs. runt 1699kr hos de flesta återförsäljare. Rullen har helt okej broms och är en riktig trotjänare generellt bland havsöringsfiskare som i mitt fiske får följa med ut en gång ibland. Om du ska ha på 0.17 lina så borde du kunna få på en hel del på stradicen dessutom. Rekommenderas!

Vet inget om ABU och bör därför inte uttala mig om den.

Vad gäller spön så rekommenderar jag Sportex. Absolut eller Airspin är det jag kan tipsa om ur deras spöserier. Riktigt kvalitativa för pengarna! Airspin 10,5 fot väger 151 gram så dom dagarna det ska slängas många gånger så blir det skönare att ha något som är riktigt lätt. Ägt ett Parabellum 11,4 fot som jag gav en ärlig chans men upplevde det lite felviktat, svampigt och tungt i förhållande till Airspin och Absolut som jag köpte för att jag svor över parabellum lite för mycket. Känslan i dessa spön är det som skiljer mest. Du känner minsta pill i andra änden och mothuggen är rappa. Dom dagarna fisken är tjurig så är känslan guld värd både vid hugg och drillning. Jag hade svårt att läsa av parabellum i samma utsträckning som Sportex spöna. Vissa gillar dock svampiga spön och jag hörde också mycket gott om spöt det var därför jag köpte det. Sportex spöna kostar en del men har man pengarna så är det helt klart värt det!

Hoppas du hittar det du söker!

Kommentera

Revo SX är en trevlig lätt rulle, men den kommer inte i närheten av Stradic.

Kommentera

Är det en sådan här du har? 1288:- är väldigt billigt isåfall!
        https://www.athleteshop.se/shimano-s...g-reel-3000-hg

Kikade på Sportex spöna och det de såg riktigt fina ut, säkert en jävla kvalité och skillnad men det var i en helt annan prisklass.
        Ska försöka kika om min lokala fiskebutik har Sportex absolut/airspin inne så jag får känna o klämma lite på de innan jag bränner av flera tusen på ett spö
        Tackar för tipsen!

Kommentera

Jag kör den nya stradic ci4 2500. Galet skön o lätt. Kolla angeldomän. Billigt o snabb frakt.

Kommentera

Ursprungligen postat av nickk Visa inlägg

Kikade på Sportex spöna och det de såg riktigt fina ut, säkert en jävla kvalité och skillnad men det var i en helt annan prisklass.
            Ska försöka kika om min lokala fiskebutik har Sportex absolut/airspin inne så jag får känna o klämma lite på de innan jag bränner av flera tusen på ett spö
            Tackar för tipsen!
            Yes precis en sådan. Dock inte 3000-modellen utan jag har en 2500HGFK och en 4000 också i samma modell. 4000 är lite väl stor i havsöringsfisket i mitt tycke. Kör den mest vid tyngre fiske numera. Jag tenderar att generellt välja 3000 modeller framför 2500, i shimanos storlekar bör tilläggas, just på grund av spolstorleken. Det är dessutom ofta samma vikt på 2500 och 3000. Nu kommer 3000modellen och uppåt med T-knob. Det där är billigt och bra! Tror inte du kommer så mycket billigare undan om du köper här på forumet samt att 3000HG är den minst vanliga folk lägger ut här. Alla har olika preferenser vad gäller fabrikat och vad som passar för just dom. Shimano Stradic är en goto-haspel som för mig funkar till det fisket du beskriver.

Jag rekommenderar Sportex Absolut och Airspin för att det helt enkelt är dom bästa spön jag fiskat med. Som sagt har man pengarna och är lite som jag inne på lätta spön utan svamp och fantastisk känsla så rekommenderar jag någon av dessa serier i Sportex sortiment. Innan jag köpte mitt första Sportex spö ett absolut 8 fot så var första reaktionerna från min sida inget vidare om jag ska vara helt ärlig. Absolut är stel och svampar inte vilket inte lämpar sig för torrviftande för ingenting svarar tillbaka. Jag funderade över mitt fiske och vad jag behövde samtidigt som jag övervägde den prislappen. En lätt, rapp och styv klinga där jag inte behövde flytta så mycket spö vid mothugg. Så jag slog till. Första dagen som spöt fick känna på vatten så kastade jag mycket bra i snudd på lika långt som med 11,4 SG parabellum. Spöt laddar riktigt fint på vikter runt 18-22 gram. Första fisken för det spöt kom samma dag. Klingan övergick till mer arbetande progressiv och en fisk på 1,3 kunde landas. Ingen jätte men ändå. Jag var ganska häpen över att spöt var så pass bra men jag tänkte okej nu förstår jag varför det kostar ett par siffror. Senare tagit 8 kilo gädda på absolut och spöt hade inga som helst problem att styra den fisken. Mycket power. Samma tendens har Airspin dock aningen mjukare och bättre med ännu mer känsla och fantastiska kastlängder.

Ursäkta ett långt svar men det är svårt att förklara utan att plåga fingrarna lite. Lycka till med ditt rullval

Kommentera

Ursprungligen postat av nickk Visa inlägg

Tackar för tipsen!
              Sportex black arrow serien kanske skulle va nåt, oxå riktigt bra grejer med rejält med fjong i klingan och riktigt skön känsla plus att dom är extremt prisvärda. Har själv ett gäddspö från black arrow serien och det är förbannat gött, så gött att jag funderar på ett Sportex kevlar pike som jag hittat i Tyskland å Holland/ sketfiske

Kommentera

Jag vet inte om man får komma dragandes med saker till salu i trådar som inte ligger under köp och sälj. Annars hoppas jag att herr moderator tar bort mitt inlägg.

Jag vet inte om det kan vara inteessant men jag ska jättesnart sälja en oanvänd Vanquish 3000 F

Смотрите публикации, фото и другие материалы на Facebook.

som jag köpte från firman i länken i höstas. Ska bara leta upp kvittot i min mailbox och fota rullen.

Det står att den funkar i saltvatten, men jag vet inte hur magnesium och saltvatten gifter sig i verkligheten.

Rullen (och jag) finns i Mariestad.
                Senast ändrad av Kulfisk; 2017-01-29, 13:46.

Kommentera

https://www.angel-domaene.de/shimano...fb--26922.html
                  Den här rullen blev det till slut.

Nu är det bara spöt kvar, just spön är svåra måste nog klämma på ett par inne i butik för att kunna bestämma mig.
                  Hoppas de har Sportex inne så jag får känna om de är så bra som du säger
                  Brukar bli långa pass 7-10 timmars pass så ett lätt spö kan nog vara att föredra.
                  Jag återkommer!
                  Senast ändrad av nickk; 2017-01-29, 17:37.

Kommentera

Glöm inte kolla savage gear custom coastal. Grymt skönt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    276 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13