Multirulle med låg utväxling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle med låg utväxling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av ribbones Visa inlägg
    Att du inte kan veva långsamt till att 8:1 är värdelöst, är ju typ som en rullstolsburen skulle säga att skor var värdelösa...

När jag satt i rullstol så var skor värdelösa för mig. Kunde dessutom bara använda den ena så det var dyrt med. Onödigt dyrt.

Nu vevar jag långsamt med en utväxling på 9.1 och trivs bra.

Vevar hellre långsamt än snabbt.

Att jigga efter gös och enbart behöva ta ett vevtag istället för två är ju smidigt...

Men det är ju kul att man gillar olika.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Kolla på linintag istället för utväxling som MFEGFT skrev.

Att sedan dra några kast och öva in en hastighet du gillar är inte svårt, byta längd på veven kan hjälpa med om man inte är helt bekväm.

Shimano curado 200i finns i en PG variant som kan passa dock bara höger vevad, finns en ute här på FS till bra pris.

/Apan

Mindre rullar är populärare nu och dem tar in mindre lina per vevtag så högre utväxling hjälper till att komma upp i vad en 300/5000 gör med en lägre utväxling.
      Senast ändrad av Monkey; 2017-03-05, 20:15.

Kommentera

Absolut, men ju högre utväxling desto större är spannet man ska träffa rätt hastighet för det aktuella betet i. Det finns andra typer av fisken där det är värdefullt att dra in en meter lina per vevtag, men det har inget värde för det fiske jag bedriver. Provade att montera powerhandlet som medföljer rullen med resultatet att jag vevade in likstela mcrubbers en hel dag, otroligt svårt att träffa hastigheten där betet precis börjar simma.

Kommentera

Nej om 2 rullar har samma linintag oavsett utväxling är en "rotation värd lika mkt." 1 varv= x linintag (x=lindiameter, kastlängd, spoldiameter) Långvev="längre varv" dvs lite långsammare inspinnings hastighet du kanske borde testa en kortare för och se om det passar din normala hastighet.

Det finns beten som är gjorda för väldigt långsamt fiske, skaffa det inte bara rullen som kan behöva anpassas.

/Apan

Edit: Ser att jag verkar lite neggo men det är jag inte utan jag försöker bara vara hjälpsam och ge tips.
          Senast ändrad av Monkey; 2017-03-05, 21:04.

Kommentera

Jag förstår inte vad det har med saken att göra: förutsatt samma lina, spoldiameter och kastlängd återstår ju bara utväxlingen att jämföra med och den är direkt proportionell till linintaget givet förutsättningarna.

Kommentera

Ja givetvis. Men vi pratar olika rullar alla ser inte likadana ut därav att vi bör kolla linintag inte utväxling.

Exempel
              Toro Beast 4,9:1 tar in 61cm
              Abu 5000 5,1:1 tar in 61cm
              Abu 5000 5,3:1 tar in 65cm
              Curado 200pg 5,5:1 tar in 59cm

Enligt Abu och shimano.
              Senast ändrad av Monkey; 2017-03-05, 21:07.

Kommentera

En röd 5000 med glidlager har 3,8 i utväxling. Redan 50 år gammal rulle men lever i 50 till utan bekymmer.
                Löst problemet till er. Var ju hur lätt som helst. ;-))))
                Mvh Ingemar

Kommentera

Det faktiska linintaget är avhängigt hur mycket lina man har påspolat på rullen och ökar dessutom (teoretiskt sett) linjärt under invevning så det är ju ett ganska trubbigt jämförelseinstrument, kanske därför man väljer att jämföra utväxling istället..

Kommentera

Precis vad jag skrev gällande linintag... Därför har jag utgått från tillverkarens siffror dvs full spole sedan blir den bara långsammare.

Edit: stoppa 5,1:1 utväxling i en vanlig ambassadeur måste nästan bli billigast eftersom det fortfrande tillverkas rullar med det så är den nog inte omöjlig att få tag i heller.
                    Senast ändrad av Monkey; 2017-03-05, 21:34.

Kommentera

Kan inte en dubbelvev med olika slaglängd vara något? Fanns väl någon Calcutta som hade det för, tja drygt 10-15 år sedan...?

Säg 42 respektive 60mm, borde ju lugna ned farten en hel (?) del till ringa kostnad och på köpet får man en rulle som bättre klarar både varmare och kallare fiske... Dock inte lika intressant för producenter som då får lägre volymer kan man tänka sig...
                      Senast ändrad av anteman; 2017-03-07, 01:26. Anledning: Kastade om varmare/kallare

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      279 737 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40