Ligger en vänstervevad C4 Winch med utväxling 3:8.1 på ebay. Har aldrig sett en vänstervevad av denna modell tidigare. Denna är riktigt repig men går kanske billigt. Obs ca 9 timmar tills auktionen avslutas!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Multirulle med låg utväxling?
Collapse
X
-
Detta är min lösning när det är kallt, fast jag använder lite mer än 80m. Har hittils inte stött på en köldstel gädda som exploderar i en 60m rusning och tömmer rullen. Jag använder gammal flätlina/nylon som backing som jag anpassar efter hur mycket lina jag vill ha på spolen. 4000 rulle är inte att rekommendera då det blir väldigt lite lina kvar på spolen och det blir svår att hålla hastigheten konstant. 5000 funkar men 6000 är så klart bäst.Ursprungligen postat av Sebwantsfish Visa inläggFixa en 6000/400 rulle o spola bara på 80m lina, då får du veva ett tag.
Kommentera
-
Nej, självklart måste du ju veva lika fort. Du kan ju inte jämför olika utväxling vid olika varvtal.Ursprungligen postat av anteman Visa inläggDet där lät intressant men blir inte det lite bakvänt? .
Kommentera
-
Ursprungligen postat av henrikj Visa inläggveven bara snurrade utan att någon lina togs hem trots maxad slirbroms.
Hur skulle det ha något med utväxling att göra?
Det låter ju som slirbromsen var paj.
Kommentera
-
Det där förstår jag inte riktigt, jag har inte jämfört olika utväxling utan sa bara att vid en given fart med handen på veven så blir det längre resa med en lång vev och därmed lägre linintag (lägre varvtal på spolen).Ursprungligen postat av ribbones Visa inläggNej, självklart måste du ju veva lika fort. Du kan ju inte jämför olika utväxling vid olika varvtal.
Kommentera
-
Det är möjligt, detta var dock en helt ny jb HS som Svängsta inte hittade några fel på när jag skickade tillbaka den, jag lyckades dock få reklamera rullen ändå. Jag har samma problem på min tatula 200HD som har lite högre utväxling och om jag får på en finare fisk så snurrar bara veven trots maxad slirbroms och det är jävligt tungt att veva. Det är möjligt att jag förstör alla mina rullar men dom känns helt ok i övrigt.Ursprungligen postat av ribbones Visa inläggHur skulle det ha något med utväxling att göra?
Det låter ju som slirbromsen var paj.
Jag pressar dock fiskar väldigt mycket hårdare än de flesta och har spön som inte flexar så mycket vilket säkert gör att jag märker det mer än andra. Oavsett ser jag ingen vinst med hög utväxling, det är ju inte direkt Wahoo vi fiskar efter, finns ingen mening med högre utväxling för gäddfiske tycker jag, det blir bara jobbigt att veva hem större beten och att pressa fiskarna. Man får gärna tycka annorlunda
Senast ändrad av henrikj; 2017-03-08, 08:59.
Kommentera
-
Nej, inget sådant på någon av rullarna då jag grundar noga. Spolen snurrar inte alls utan veven snurrar bara. Ni kan nog enkelt testa detta med era egna rullar genom att sätta fast rullen i någon stumt och veva, spolen kommer sluta snurra och veven bara snurrar så länge ni vevar hårt nog.Ursprungligen postat av holden Visa inläggInstämmer med föregående talare. Det kan inte vara så att flätlinan slirar mot backingen när du vevar under hård press? Har hänt mig vid vertikalfiske med mindre multirullar.
Detta verkar sker tidigare ju högre utväxling rullen har (och kanske beroende på hur bromspaketet mår?).Senast ändrad av henrikj; 2017-03-08, 10:23.
Kommentera
-
@ Henrikj. Inte helt säker på att jag förstått dig rätt men den saken torde inte ha med utväxlingen att göra utan hur kraftig slirbroms du har. Om motståndet, (fisken) är högre än maximal bromskraft så slirar veven när du försöker ta in lina.
Så som du drillar bör du nog ha en rulle med kraftigare maxbroms. När Tackletour testade Tatula HD respektive Revo Beast så fick de värden på ca 10 lbs respektive 29 (!) lbs... Pröva den senare?
Kommentera
-
Nja, det är orelaterat skulle jag tro. Jag provade att veva in en hink med vikt i för att se hur mycket jag kunde veva in med min HS JB. Den klarade inte ens 1 kg. Den saknade styrka helt. lägre växlad JB klarar detta bättre även om dom inte är lika bra som tex calcutta d.Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg@ Henrikj. Inte helt säker på att jag förstått dig rätt men den saken torde inte ha med utväxlingen att göra utan hur kraftig slirbroms du har. Om motståndet, (fisken) är högre än maximal bromskraft så slirar veven när du försöker ta in lina.
Så som du drillar bör du nog ha en rulle med kraftigare maxbroms. När Tackletour testade Tatula HD respektive Revo Beast så fick de värden på ca 10 lbs respektive 29 (!) lbs... Pröva den senare?
Jag rekommenderar dig att prova att veva in en hink på 1 kg rakt upp för att se skillnaden det är på olika utväxling och rullar. Det är ju inte konstigare än att man inte använder 5:ans växel när man drar upp bilen eller cyklar i uppförsbacke på högsta växeln. Högre utväxling går det fortare men du tappar styrka. Själv föredrar jag styrka och hoppas att det ska bli större utbud på lågutväxlad rullar.
Det är dock märkligt att spolen slutar snurra och veven bara snurrar när man når gränsen för vad rullen orkar, men detta verkar vara konsekvent mellan alla rullar jag provat så jag tror inte det beror på trasiga rullar eller så.Senast ändrad av henrikj; 2017-03-08, 12:50.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 354 svar
278 910 visningar