[Nybörjare] Havsöring, Utrustning. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

[Nybörjare] Havsöring, Utrustning.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• [Nybörjare] Havsöring, Utrustning.

Halloj alla FiskeSnackare

Nu är jag själv ganska grön på Havsörings fiske...
    Och tänkte ifall det är flera som har samma frågor som mig här på forumet så samlar vi allt i samma tråd
    Eftersom FiskeSnackare är mycket aktiva så tror jag inte att svaren är så långt borta

Ska vi börja med vad ett HÖ-spö är:

Vad defenierar ett havsörings-spö enligt dig själv som är mer erfaren?

Tex:

Vilken längd på spöt, fiskar du från land, båt eller båda?
    Egenskaper, power & action http://stcroixrods.com/why-st-croix/power-action/
    Kastvikt, 10-30gram, 15-45gram eller nått annat.
    Rulltyp, haspel, lågprofil eller multiplikator.
    Vilken huvud lina, nylon, flät eller fluoro.

När, var, hur och varför?
    Då tänker jag på årstider, djup på fiske platsen, för och nackdelar etc.

Mvh Ronny
    Senast ändrad av trigger; 2017-03-24, 08:01.

9-10fot beroende på om de är land elr båt, vind elr inte osv. Använder kortare från land än båt.

Gillar å köra MF elr M i aktionen och strykan ska vara runt ML elr M med kastvikt på runt 5-25g. Tycker man förstör så in i helsike när man kör riktigt slöa aktioner man känner ju knappt att fisken lever då allt absorberas av den djupa aktionen i klingan.. Dessutom gillar jag att fisken krokar sig själv å jag kan sätta tryck på den direkt.

Kör både rundrulle,haspel, fluga och lågprofilare, Haspel när de är öppet vatten å inte för mycke vind, lågprofilare/rundrulle när jag fiskar grunt å betet helst ska börja simma innan dem landar i vattnet så skiten inte fastnar pga haspellinbåge... Flugaspö när allt annat inte fungerar...

Flätlina, använder bara tafs om jag kör genomlöpardrag. Annars fiskar jag helst utan då jag inte märkt någon fördel elr nackdel med å köra utan elr med...

Hela tiden, överallt, fiska och därför.

Edit: Ska kanske skriva att är de från land är de både med vadare och åar, inte ofta de blir utan vadare på kusten.
    Senast ändrad av Snöhäst; 2017-03-24, 12:24.
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Jag kör egentligen mest fluga, men om det blåser för mycket för det blir det haspel. Oftast med drag, ibland bombarda. I stort sett bara från land eller utvadad. Jag gillar långa spön från land. Inte under 10 fot. Har nu köpt mig en 11-fotare. Från båt helst inte över 8 fot, men jag har liten båt. Vill gärna ha lite rygg i spöt så mothuggen sitter och på mina spön verkar det liksom passa med kastvikter upp till 40 gram. Kör bara flätlina. Egentligen kanske mest av snålhet, man räddar så många bottennapp med en bra flätlina.
      Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Viktigaste utrustningen är en dåres envishet. Jag är också nybörjare, kört åtta pass på sammanlagt 25 timmar och 30 minuter från slutet av augusti till sista dagen dom är lovliga i mina trakter(sista september). Fyra bekräftade hugg(varav en landad öring på 3 hekto)och två misstänkta hugg. Men även fast det är glest mellan huggen så kommer belöningarna då och då. Tre(varav ett var den landade öringen) av de fyra bekräftade huggen kom inom ett intervall på drygt en timme på en av turerna. Vad gäller beten så sikta på långkastande skeddrag och så kallade kustwobblers, i synnerhet om du bara fiskar från land. Bombarda med nån fräsig fluga eller jigg(sett en film när dom fiskar med gulp split-tail jiggar med framgång)kan säkert funka bra, särskilt när det långsam intagning som gäller.
        All you need is Lubb.

Kommentera

Du behöver Pannben, Pannben och lite mer Pannben
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Fiskar med olika spön för olika tillfällen. Det som styr är hur lång kastlängd jag vill ha och hur pass mycket kastutrymme som finns. Ex om jag vadar över långa grundområden vill jag ha ett långt spö som man kan täcka mycket vatten med. Fiskar jag i små vikar eller trånga sund så föredrar jag ett kortare för att kunna få mer precision i kortare kast. Har några ställen i Stockholms skärgård där jag fiskar från land och det är mycket träd i strandlinjen där använder jag 8-9 fot, ett längre spö finns inte utrymme att kasta med. Jag föredrar spön som är lite förlåtande och inte så toppiga, enligt StCroix skulle jag säga M-MF och en kastvikt runt 10-30 g.
            När det gäller lina så föredrar jag flätlina alla dagar i veckan, man känner alla försiktiga hugg så att man snabbt kan göra ett mothugg. Fiskar nylon när det är minusgrader dock. Brukar köra en tafs på ca 50 cm i flour carbon, inbillar mig att att fisken blir mindre försiktig när det inte ser linan lika tydligt. Men den viktigaste anledningen är nötningståligheten i alla fall om man fiskar där det är massa sten.
            Fiskar mest haspel, men även multirulle när jag använder bombarda.

Kommentera

När det gäller betesval ställs ju den klassiska frågan av Tomas:
              http://kulturbloggen.com/wp-content/...er-Knutson.jpg
              ...och den besvaras av Thomas!
              http://thomashansen.biz/wobler-og-blink/
              Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Tack för alla svar!

Nu klarnade det en hel del för mig iaf

Just dom här HÖ dragen som är tyngre 25+ gram, är dom designade för att kasta i hård vind eller vad är vitsen med dom?

Själv har jag mest 18-20 gram.

Kommentera

Efter havsöring blir det oftast från land fastän jag har båt.

Använder Shimano speedmaster 2,7m 10-30g haspel
                  Abu Conolon D5 2,7m 7-29g spinn.

Oftast använder jag beten 18-28g, de tyngre är ju bättre i hård vind såklart, man tappar känsla men beror på också vilket bete det är.
                  Måste säga att någon av de roligare typen av fiske efter havsöring är bombarda flöte med fluga på spinnspö. skit kul och väldigt effektivt.

Kommentera

Ursprungligen postat av trigger Visa inlägg
                    Halloj alla FiskeSnackare

Nu är jag själv ganska grön på Havsörings fiske...
                    Och tänkte ifall det är flera som har samma frågor som mig här på forumet så samlar vi allt i samma tråd
                    Eftersom FiskeSnackare är mycket aktiva så tror jag inte att svaren är så långt borta

Ska vi börja med vad ett HÖ-spö är:

Vad defenierar ett havsörings-spö enligt dig själv som är mer erfaren?

Tex:

Vilken längd på spöt, fiskar du från land, båt eller båda?
                    Egenskaper, power & action http://stcroixrods.com/why-st-croix/power-action/
                    Kastvikt, 10-30gram, 15-45gram eller nått annat.
                    Rulltyp, haspel, lågprofil eller multiplikator.
                    Vilken huvud lina, nylon, flät eller fluoro.

Då tänker jag på årstider, djup på fiske platsen, för och nackdelar etc.

Mvh Ronny
                    Hej Ronny Trigger;

Kastar du efter Havsöring från båt duger ofta ett 9-fots spö, men vid båtfiske liksom vid fiske från land är ett 11- till 12-fots haspel- eller spinnspö att föredra...

Tidigt på våren vistas Havsöringen gärna i grunda vikar där vinden ligger på och för in det soluppvärmda ytvattnet. Även om många tror att Havsöringen bara håller till i vikar och utmed stränder med s.k. leopardbotten vet den erfarne och framgångsrike fiskaren att Havsöringen brukar gå in i till synes helt sterila vikar på halvmeterdjupt vatten för att äta borstmaskar och annat matnyttigt som kryper upp ur bottensedimentet...

När du har fått flera hugg eller fångat Havsöringar på några platser är just dessa platser väl värda att återkomma till....

Silverblanka och starkt färgade skeddrag och wobbler lockar i solljus och klart väder...

Mörka och murriga skeddrag och wobbler lockar i mulet och regnigt väder....

På och runt Åland har jag hyrt stugor under massor av år och deltagit i fisketävlingar efter Gädda, Havsöring och Lax ända sedan Världsmästerskapet i Gäddfiske hösten 1961...

Go for the Big Trouts!

http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm
                    Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 841 visningar