Söker info om Penn conflict 1000 alt 2000 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söker info om Penn conflict 1000 alt 2000

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Söker info om Penn conflict 1000 alt 2000

Tjena går och funderar på en till mitt borre fiske, men är lite avskräckt då de står att 1000 tar hela 255m 0,14 och jag är inget för backing och har redan en spole på 135m 0,10 jag tänkt skulle passa, undrar då om nån här på sidan har en och kan svara på om det stämmer har den så stor spole?

Kan ju ta min revo s10 som exempel den tog inte ens 135m 0,10 och enligt beskrivning ska den ta 140m 0,20.
    Har även 9mil till närmsta fiskebutik med bulk och när jag redan har lina känns det onödigt.

Tack / Tim

Linkapaciteten anges i meter nylonlina, braid är något helt annat. Vilken sorts braid du använder påverkar också kapaciteten. Angiven diameter stämmer sällan eller aldrig med verkligheten.

Kommentera

Klart du ska ha backing på rullen! Bättre grepp runt spolen samt optimal påfyllnad av lina.

Kommentera

Känns så onödigt när spolen är braid anpassad, plus bekvämt att bara spola på main.

Kommentera

Testa att spola på 135 meter 0,10 mm direkt på spolen. Jag har en känsla av att det kommer fylla en Penn-spole i strl. 1000 ganska väl.

Flätlina på 0,10 mm "bygger på spolen" ungefär som en nylon på 0,20 mm. Det har nämnts många gånger på Fiskesnack men jag säger det igen - flätlinans tjocklek anges enbart för fibrerna, luften som man får på köpet i flätningen räknas inte med.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

150m 0,13 flätad borde garanterat fylla en strl 1000 va?

Kommentera

Känns så onödigt när spolen är braid anpassad, plus bekvämt att bara spola på main.
              Tycker ändå du ska lägga några meter nylon i botten för att hålla linpaketet på plats, kan annars hända att linpaketet delar på sig vid belastning eftersom det kan kasa på spolen och det vore väl inte så kul med ett linpaket som ser ut som ett U när drömfisken sitter på kroken.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Tycker ändå du ska lägga några meter nylon i botten för att hålla linpaketet på plats, kan annars hända att linpaketet delar på sig vid belastning eftersom det kan kasa på spolen och det vore väl inte så kul med ett linpaket som ser ut som ett U när drömfisken sitter på kroken.
                Men är det inte gummibeläggning i botten på conflict? Har för mig det i alla fall.
                Jag är en fotograf och filmskapare som älskar det kontrollerade kaos som följer med kajakfiske.

Sponsor: https://Kajakfiskarna.se

Kommentera

Men är det inte gummibeläggning i botten på conflict?
                  Jo det sitter en gummiring att knyta runt men om jag kommer ihåg rätt täcker den inte hela spolen.

Kommentera

Jo det är ju det

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 790 visningar
                    0 gillar