Vill jag fiska med lågprofilsmultirulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vill jag fiska med lågprofilsmultirulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nu skulle jag vilja testa en lågprofilsmultirulle motsvarande betesvikt ca 5-20g och det ska vara roligt att fiska med, mkt kamp samt att kunna kasta långt.
    Att du kommer kasta längre med multi en haspel med dom vikterna är jag lite tveksam till.

Tänk på att det är spöet som kastar inte rullen så lägg inte alla pengar på rullen utan se till att få ett bra spö också.

Kommentera

Har fiskat några turer nu med mina nya Calcutta Conquest. Det tar ett tag innan jag lär mig detta märker jag. Känns dock bra med jerkspöt. Balansen o spökonroll blir bättre tyckef jag. Än så länge kastar jag mkt bätre med haspelrullarna. Men skam den som ger sig.
      Jag har aldrig fått ont i fingrarna av haspel, det handlar bara tajming precis som med spinnrullar. Ett fingerskydd är iofs inte så dumt när man nöter beten över 100g.
      Jag ska ge multirullarna chansen denna sommar så får jag se om jag fastnar för det.

Kommentera

När jag fick ett fiskeåterfall för nio-tio år sedan var det haspel som gällde. Hade kvar min ABU 444 från Hedenhös och köpte till några modernare kvarnar. Men så ramlade jag i jerkfällan för sex-sju år sedan och sedan dess är jag fast. Förutom de sex runda Ambor jag fiskar med, från 1500C till 6000C så har jag sex i samma storleksspann i vitrinskåpet. Bara för att de ser bra ut... Men hur visar man en haspelrulle i ett glasskåp???
        Haspel använder jag numera enbart till UL under 7 gram. Rullen här bredvid i avataren, en 2500C, kastar sjugrams spinnare minst lika bra som UL-haspeln. Men, som redan sagts, det hänger en hel del på spöt också.
        Man kan ha många synpunkter på haspel vs multi. För mig handlar det mest om en svårdefinierbar känsla av mera direkt kontakt med bete och fisk. Och den "mekaniska" känslan när spolen snurrar på alldeles under tummen. Med haspel släpper man ju egentligen all kontakt med betet i kastet så fort man släpper linan med fingret.
        Sedan vill jag inte ha synpunkter på om du ska köpa en LP eller ej, men JA, du behöver en multirulle till. Och snart upptäcker du att du behöver ännu en till och ytterligare en o s v.
        Skit fiske!
        Gösta
        Som till och med lärt sig högerveva för att bredda utbudet av Ambor...

Kommentera

Jag fiskar bara med multi sedan 2008 och är mkt nöjd med resultatet. Redan då fanns inga tankar att gå tillbaka till haspel och visst med rätt rullar och rätt teknik går det att kasta lika långt med multi som man gör med haspel, men det gäller att investera tid i att lära sig att kasta med multi. Idag finns det verkligen en uppsjö multi att välja mellan för att fiska hur lätt eller hut tungt som helst och så här bra har det inte riktigt varit för 15 år sedan.

Under min signatur finns många bra trådar om lättfiske med multirullar och även förslag på gamla rullar som är fortfarande bra med även idag.

Häls //T
          Senast ändrad av tonyex; 2017-04-19, 20:18.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
            Det har ju blivit så att vi fiskar tunga gummibeten efter gädda med multi, ofta med motiveringen att man får ont i fingrarna av att köra tunga beten med haspel. Vid tungt popperfiske efter tropiska fiskar har jag aldrig sett någon använda multi, vilket då borde kunna motiveras på samma sätt. Så det är väl helt och hållet en trendfråga, man kör på det som kända profiler inom fisket marknadsför.
            Tror det bara handlar om att det finns inga multi rullar som klarar det. En multi med så hög utväxling som krävs och så otroligt kraftig broms. Så vitt jag vet finns inga multi rullar gjorda för kast som har de premisserna...

Kommentera

Jag kan knappt fiska med haspel. För mig känns det otympligt och indirekt. Har nog inte använt haspel här hemma på 20 år. Den enda vinst som jag ser är, som tidigare nämnts, bromsverkan. Knappast intressant i våra vatten. Visst kanske det kostar några kronor extra, men känsla och precision gör att det är värt det.

Kommentera

PS. Skulle gärna önska att termen multiplikator användes i stället för spinnrulle. Spinn känns rätt förvirrande inte minst ur ett anglosaxiskt perspektiv.

Kommentera

Ursprungligen postat av PFL Visa inlägg
                  PS. Skulle gärna önska att termen multiplikator användes i stället för spinnrulle. Spinn känns rätt förvirrande inte minst ur ett anglosaxiskt perspektiv.
                  Spinnrulle ligger bättre i munnen känns det som/ mvh

Kommentera

Jag kör till stor del beten 10-30gr med multi. Det har jag alltid gjort.
                    Det är fantastiskt trevligt. Jag har ett UL-haspel men det använder jag aldrig, finns ingen anledning till att göra detta heller.

Har flertalet kompisar som de senaste åren gått över till Multi efter de har testat mina saker.

Tycker absolut att du ska ge det en chans. Du kommer nog inte bli besviken om du har vettiga saker!

Titta lite på Tatula CT 100 från Kina som du kan få för runt 850kr. Släng sedan på en spole för ytterliga 300kr på den så har du en väldigt kapabel rulle för att kasta lätta beten låååååångt!
                    Sen är det bara att köpa ett spö för resten av pengarna.
                    Det du får fundera på är ju hur långt du vill kasta med vilka vikter, men 7,6ft är ju rätt så vettigt mellanlängd enligt mig.

Välkommen in i värmen.
                    Ingen fisk är chans för fisk.
                    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Jag äger ingen haspel längre sedan några år tillbaka, tycker inte vid spinnfiske att haspel har några fördelar egentligen. Lågprofilare ger bättre kontakt med betet tycker jag, du har mycket mer kontroll både vid kastande och drillning av fisk. Har du bra grejer och kan kasta med dem så är kastlängd inget argument heller. Sen är det ju lättare att kasta med haspel och många kör det nog enligt stark tradition inbillar jag mig.
                      Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 911 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13