Återuppta fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Återuppta fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Återuppta fiske

Hej hej!

Har inte fiskat på 15-20 år men hade tidigare ett stort fiskeintresse. Vill börja fiska igen ihop med mina barn så att de kommer ut i naturen istället för att sitta inne med någon surfplatta eller tv-spel.

Jag har sen gammalt haspelrullar och spön, både för gädda och UL för abborre. Gamla wobblers och skeddrag. Nu undrar jag vad jag bör göra för att uppdatera/modernisera min fiskeutrustning för fiske efter gädda och abborre? Är det samma/liknande fiskesätt idag samt liknande drag eller har något markant förändrats? Är det fortfarande wobbler till gädda och jigg till abborre?

Har gamla nylonlinor på spöna nu, byta dessa till nya linor kanske är bra men vad ska jag byta till, nylon eller flätad lina? Om flätad lina, hur gör ni då när ni får ett grymt bottennapp, kapar flera tiotals meter lina vid spöet? Vilka tjocklekar för gäddfiske samt ul fiske att rekommendera?

Något annat matnyttigt som ni kan komma på att jag kan tänkas behöva för att uppdatera min utrustning för att passa dagens fiske? Hur är det med håv för gädda, använder ni det eller hur landar ni era gäddor?

Med vänlig hälsning Magnus

Dra linan runt en pinne och dra för kung och fosterland så löser det sig.

Köp en lina som ligger runt 0.20mm så klarar du gäddfisket.

Sen en 0.10-0.15mm till abborren så är det ju chill.

Beorende på storlek på rulle dvs.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Jag skulle rekommendera att du ser över krokarna på dina gamla drag. Är de rostiga? Hur vass är krokspetsen? Kan den rispa lätt om du drar den över en nagel är det bra.

Om linorna har suttit på 15-20 år så skulle jag byta dem. Flätad lina/superlina (ex. Fireline) föredrar de flesta till fiske efter abborre och gädda, så även jag. Visst finns alltid risken att bli av med en hel del lina vid bottennapp men man kan ofta lösa det rätt bra. Tjocklek på lina kan vara någonstans 0.10-0.17. UL fiskar jag inte så det kan säkert någon annan svara på.

Jag rekommenderar en gummerad håv, det vill säga en knutlös, för varsam hantering av fisken.
      http://enamatorfiskare.blogspot.se
      Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Tack för era svar till mig. Har tänkt att sätta mig och gå igenom allt men ville ha lite mera kött på benen om det var något mer specifikt att tänka på samt hur det var med nylon kontra flätad lina.

Kommentera

Ursprungligen postat av cogo123 Visa inlägg
          Tack för era svar till mig. Har tänkt att sätta mig och gå igenom allt men ville ha lite mera kött på benen om det var något mer specifikt att tänka på samt hur det var med nylon kontra flätad lina.
          Ta lite tid och använd sökrutan uppe till höger den ger mer svar än man tror
          Det där med Nylon kontra flät finns det oändliga samtal om
          Själv kör jag flätlina till allt mitt fiske
          Och här finns det Alltid någon som har tid att svara
          Jag säger som föregående talare, serva dina gamla grejor, gå igenom dina krokar, byt lina nylon/flät. Kolla av spööglor oxå

Det viktigaste är att barnen och även du givetvis tycker det är kul att fiska på så sett lär man sig mer då man blir nyfiken och frågvis

Sketfiske på dig och dina Kidz

P.S
          Välkommen tillbaka till fisket

Classe
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Spööglorna på äldre spö brukar inte komma överens med dagens superlinor så antagligen bäst för TS att köra nylon tills det eventuellt är tid för nya spö.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
            6 svar
            1 851 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Benjamin S  
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04