6500 cs pro rocket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

6500 cs pro rocket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 6500 cs pro rocket

Tjena!

Har fiskat med dessa rullar i cirka 4-5 år, försöker göra allt för att öka kastlängden nu, dock har jag ett problem.

Vill lätta så mycket som möjligt på "rattarna" på höger samt vänster sida.
    Vet absolut att man inte ska lätta så mycket så att spolen glappar.

Men lättar jag liiiiiiite liiiiiite för mycket och kastar ut så får jag ett "ankljud" och rullen låter weird såklart.

Är det verkligen så hårfint?

Hade tidigare en 6500 cs sportsmag, denna hade dock bara EN "ratt" och den kunde jag lätta på hur mycket som helst utan att få detta ljud.

Får jag detta ljud för att spolen inte blir centrerad riktigt?
    Är detta normalt?

Konstigt. Jag har 2-3mm glapp i sidled på min spole och den låter inget alls. Däremot om jag drar åt så att glappet försvinner så får jag ett visst ljud. Kanske att centrifugal vikterna tar i nåt när du släpper på rattarna?

Kommentera

Kan vara så..
      Jag justerar alltid mina rattar då rullen är låst, SKA den vara frikopplad?

Kommentera

Vet ej. Jag justeterar både låst och olåst ibland. Nu senaste tiden efter lager och knivbullt byte så har jag kört helt bromsfritt med glapp.

Kommentera

Ursprungligen postat av Markusdalb Visa inlägg
          Kan vara så..
          Jag justerar alltid mina rattar då rullen är låst, SKA den vara frikopplad?
          Ja den ska vara frikopplad när du ställer in centreringen.

Kommentera

Okey, och du har två rattar, en på varje sida? Kanske är som du säger att nånting tar i

Kommentera

Okey FRB, men VARFÖR om jag lättar liiite liiiiite för mycket på skruvarna så låter min rulle som en anka då jag kastar? Den är nyservad, nya lager, trimkit m.m....

Kommentera

Samt vad är skillnaden/kan det uppstå problem om man inte frikopplar medans man justerar?

Kommentera

Okey FRB, men VARFÖR om jag lättar liiite liiiiite för mycket på skruvarna så låter min rulle som en anka då jag kastar? Den är nyservad, nya lager, trimkit m.m....
                  Vad är det för trimkit & lager ?

Kommentera

Tjena!

Har fiskat med dessa rullar i cirka 4-5 år, försöker göra allt för att öka kastlängden nu, dock har jag ett problem.

Vill lätta så mycket som möjligt på "rattarna" på höger samt vänster sida.
                    Vet absolut att man inte ska lätta så mycket så att spolen glappar.

Men lättar jag liiiiiiite liiiiiite för mycket och kastar ut så får jag ett "ankljud" och rullen låter weird såklart.

Är det verkligen så hårfint?

Hade tidigare en 6500 cs sportsmag, denna hade dock bara EN "ratt" och den kunde jag lätta på hur mycket som helst utan att få detta ljud.

Får jag detta ljud för att spolen inte blir centrerad riktigt?
                    Är detta normalt?
                    Hej Markus;

Eftersom du har en ABU Ambassadeur 6500 CS Pro Rocket multirulle har den raka gavlar och kan justeras i sidled åt båda hållen genom att variera antalet justeringsbrickor i lagerkopparna. Extra brickor finns i reservdelstuben eller kan köpas via din närmaste sportfiskebutik. Rullen ska centreras så att den lägger upp linan helt jämnt över hela spolens bredd. I normala fall ska höger lagerkopp vara helt inskruvad.

För att du ska kunna "kasta riktigt låångt" bör du ha 0,5 - 1,0 mm glapp i spolen då rullen är frikopplad. Vid kastet bör vevsidan peka uppåt och centrifugalbromsen kommer då att verka horisontellt.

När du börjar kastet sikta med spöspetsen mot målet och strax ovanför horisontalläget. Frikoppla spolen och håll samtidigt tummen mot spolen. För spötoppen uppåt tills den är i ungefär vertikalt läge. Sedan, utan att låta spötoppen "vila", påbörja den framåtgående kaströrelsen. Du känner att betet bygger upp styrka i spöt. När spöspetsen visar ungefär 45 gr., släpp betet genom att lätta på "tumpressen". Huruvida tummen helt ska släppa spolen eller ej beror på hur centrifugalbromsen och den mekaniska bromsen är inställda.

Övning ger färdighet!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                    Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 679 visningar