6500 cs pro rocket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

6500 cs pro rocket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

om jag lättar liiite liiiiite för mycket på skruvarna så låter min rulle som en anka
    Håller du rullen som OF nämnde i tidigare inlägg med veven pekande rakt upp vid kast ?
    Om inte så testa och se om ljudet försvinner.

Kommentera

Den rullen hade jag vårdat ömt!! Helt unik i sitt slag. Ingen annan har en rulle som låter som en anka!?!. Jag är rätt så säker på det!! ;-)
      __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av Markusdalb Visa inlägg
        Okey FRB, men VARFÖR om jag lättar liiite liiiiite för mycket på skruvarna så låter min rulle som en anka då jag kastar? Den är nyservad, nya lager, trimkit m.m....
        Hej Markus,

Anledningen till detta är att i tillkopplat läge så kan pinjongdrevet ligga och trycka mot kopplingsbrickan på spolen. Det enda som händer då är att du skruvar ut spolaxeln men spolen står kvar i sin position ända tills man skruvar så pass långt att pinjongdrevet trycks tillbaka av mässingsbussningen på spolaxeln. När detta händer så glappar spolen mycket mer vid frikoppling.
        Glappet ska vara så litet som möjligt och centreringen ska anpassas efter hur linspridaren lägger upp linan. Centreringen ska m.a.o. göras utifrån linspridarens centrering. Det beror på att vi inte vill bygga upp mer lina på ena sidan av spolen.

Något att tänka på är det som skrivs om att veven ska vara "uppåt" under kastet. Att centrifugalbromsen ändrar läge anser jag inte spelar så stor roll, däremot vad som händer är, att spoldrevet trycks mot vänstergaveln (av spolens och kaströrelsens tyngd/kraft) vilket i sin tur är en form av mekanisk broms, den som så många föraktar och säger att man ska ta bort fullständigt...

Kommentera

Lite off-topic, men ändå med lite anknytning till diskussionen...

På de allra flesta moderna Amborna med UltraCast Design sitter det en fjädrande justerbricka (#13104) under kullagret i spolen (på vevsidan). Den är till för att man ska kunna finjustera den mekaniska bromsen. Ursprunget till den lösningen kommer från UltraMag-serien från 1982 och fungerar bäst på rullar med enbart en mekanisk bromsratt (på senare tid i alla rullar med kupad gavel).
          Det allra bästa för rullar med raka gavlar och 2 mekaniska bromsrattar vore att ha den fjädrande brickan på "icke-vevsidan" och därigenom bara använda bromsratten på vevsidan till centrering och den andra bromsratten till inställning av mek.bromsstyrkan. Den ratten har ju även en graderad skala som ska visa hur mycket mek.broms man använder. I grundpositionen som är minimalt spolglapp vrider man den graderade skalan så att den står på 0 mot markeringen på bromsratten. Det var på det viset man skulle ställa in äldre rullar korrekt. Tyvärr missförstods det av majoriteten och även hos ABU försvann förståelsen för detta med tiden...

Tillbaka till våra moderna rullar med raka gavlar och 2 mek.bromsrattar:
          En bättre bricka att använda när man vill ta bort mek.bromsen helt och hållet är distansbrickan #11957. Man behöver då inte skruva tillbaka spolaxeln lika långt och riskera att man trycker på pinjonget med spolaxelns mässingsbussning. I vissa modeller har ABU den brickan som standard, men det är inte i så många hittills.

Kommentera

Tack för alla era tips!
            Ska pröva allt och se om jag får det att lira bättre!

Kommentera

Så ni menar att i början håller man veven neråt, för att sedan vid slutet av kastet få veven pekandes uppåt? (högervevande rulle)
              Senast ändrad av Markusdalb; 2017-06-21, 10:34.

Kommentera

Ursprungligen postat av Markusdalb Visa inlägg
                Så ni menar att i början håller man veven neråt, för att sedan vid slutet av kastet få veven pekandes uppåt? (högervevande rulle)
                Jag brukar inte bry mig om att vinkla rullen på något särskilt sätt. Jag försöker bara få ett naturligt och avslappnat grepp genomhela kastet.

Men så här instruerade ABU i N&N 1985:
                Click image for larger version

Name:	1985-16.jpg
Views:	1
Size:	382,6 KB
ID:	1784264

Kommentera

Vänstervevad rulle högehänt kastare, blir tvärt om mot Amb: på denna typen av rulle för C-vikterna är placerade på icke vevsida.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Vänstervevad rulle högehänt kastare, blir tvärt om mot Amb: på denna typen av rulle för C-vikterna är placerade på icke vevsida.

https://www.youtube.com/watch?v=xmG9jdYUPhM
                    Vill minnas en gammal tråd där trådskaparen tyckte att han kastade längre med en vänstervevad rulle (allt annat lika) vilket skulle kunna bero på den extra mek.broms som vinklingen med veven uppåt ger upphov till.

Bra Månsson att du tog upp att det blir olika beroende på vevsida kontra kastarm. Det hade fallit i glömska här

Kommentera

vilket skulle kunna bero på den extra mek.broms som vinklingen med veven uppåt ger upphov till.
                      När jag vinklar rullen så veven pekar uppåt/neråt får jag en betydligt bekvämare kaströrelse en om jag envisas med att försöka hålla rullen rakt.
                      Senast ändrad av jorgen.mansson; 2017-06-21, 11:59.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      274 831 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13