Byta trekrokar mot enkel på skeddrag för gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byta trekrokar mot enkel på skeddrag för gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
    [ATTACH=CONFIG]95058[/ATTACH]
    Hittade några vettiga big game krokar. Inte på något sätt nytänkande eller innovativt EM kul o se hur det funkar
    Dessutom det överlägset bästa draget som jag kasta bort i helgen. Sista Exet så hoppas det inte kommer några stenar i vägen
    En jigg med en extremt konstig jiggskalle ...?
    (Sorry)

Kommentera

Fiskar där det allt som oftast hugger mindre fisk mellan 1-3kg. Dessa mördare slukar ju beten som om det vore sista måltiden och ofta sätter sig trekroken på mindre drag som skedar långt ner i svalget.
      Ö r det någon som bytt ut mot enkelkrok och kan tipsa om bra starka sådana?
      Byta trekrokar mot enkel på skeddrag för gädda?

Hej Fredrik ;

O. Mustad & Son i Norge tillverkar rostfria enkelkrokar med öppen ögla som går att pressa ihop över fjäderringen. Mustads, extra kraftiga rostfria enkelkrokar är främst avsedda för trolling efter Lax och annan stark fisk. De rostfria enkelkrokarna heter 9510XXXS och tillverkas i storlekarna Nr 1/0, 2/0, 3/0 och 4/0...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand
      Senast ändrad av Old Firehand; 2017-07-07, 16:08.

Kommentera

En nackdel som jag har noterat på mina spinnerbaits och skeddrag med en enkelkrok är att den lättare sliter upp ett lite större hål där kroken suttit.

Finns en logik i det att om all belastning under drillning sker i ett fäste så blir hålet större, ffa om du drillar hårt...

En liten tröst (?) är att hålet ofta hamnar i gäddans yttre delar (spinnerbaits främst), vilka bör läka bättre eller i vart fall skada mindre allvarligt än en krok i och kring gälarna...

Är det för övrigt någon som noterat om era beten generellt tenderar att sitta djupare i munnen de gånger gädda högg under vevstopp jämfört under invevning? Jag har missat att reflektera närmare kring den saken. I bland är det dock precis som TS säger att även smågäddor fullkomligen kastar sig över betet...
        Senast ändrad av anteman; 2017-07-08, 00:30.

Kommentera

Tyckte jag läste på forumet för någon vecka sedan att enkelkrok gör större skada än trekrok, hur ska ni ha det?
          Senast ändrad av Leon; 2017-07-07, 18:11.

Kommentera

Även om skadan möjligen blir större (vilket jag ställer mig väldigt frågande till) så hoppas jag ata 1 krok ska bli lättare att få ur svalget på gäddaorna än 3

Kommentera

Även om skadan möjligen blir större (vilket jag ställer mig väldigt frågande till) så hoppas jag ata 1 krok ska bli lättare att få ur svalget på gäddaorna än 3
              Det första är min erfarenhet (i det enskilda krokfästet) men också det andra.

Kommentera

Just nu kör jag lite blandade krokar, på de skeddrag jag satt en Curly tail på så använder jag en större, kraftigare wide-gape krok. Funderar på att beställa inlinekrok https://www.google.se/search?q=singl...+hook+&imgrc=_

Tyvärr lite svåra att få tag på i Sverige i större storlekar.
                Click image for larger version

Name:	product_24768.jpg
Views:	1
Size:	72,3 KB
ID:	1784992
                Kroken rör sig nog fint med den öglan och man slipper en extra fjäderring, kanske krokar de också bättre än en vanligt krok, gjorda för uppgiften som de är.
                Senast ändrad av anteman; 2017-07-08, 14:52.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                6 svar
                1 870 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Benjamin S  
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04