Köptips liten haspelrulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köptips liten haspelrulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köptips liten haspelrulle

Hej på er! På resa i Danmark blev jag "tvungen" att köpa ett nytt spö. Blev ett 4delat Rt shootout 8fot 5-22g. Spöt är överaskande trevligt och kommer säkert att bli använt en del även hemma. Rullen jag använder, cardinal s10 är dock en mindre rolig upplevelse. Storleken och vikten känns dock rätt på detta spö. Så jag vill uppgradera något till en trevlig rulle i liknande storlek, budget helst under tusenlappen.

Shimano exage

Kommentera

Om du "vågar" köra med ett RT-spö, vågar du nog köra med en Okuma Inspira 30. Rullen är lätt, både i vikt och handhavande. Kostar typiskt 795kr. Möjligen kan storlek 20 passa dina viktmål bättre. Men 30:an är lätt.

(Annars är väl Twinpower en bra rulle utan upppenbara kompromisser.)

Kommentera

Tack för tipset. Vågar absolut testa okuma. Har en twinpower 2500, men anar att den kanske blir lite stor/tung.

Kommentera

Den här i lilla storleken har jag till mitt 3-15g spö, billig som bröd, JÄVLIGT go

Kommentera

Egentligen för billig för dig men Okuma Safina Pro 25-30 är lätt, har bra gång, fin linpåläggning, bra broms och mjuk bygelfällning. Heter numera Noir istället för Pro och har nåt kullager extra nu https://www.fiskesnack.com/forum/sho...na-Noir-SFR-40, så billig att du kan köpa 2-3 för din budget...

Själv funderar jag på en lite större Ceymar XT nu, om den är bättre vet jag dock inte
            Senast ändrad av anteman; 2017-07-13, 02:36.

Kommentera

Eftersom jag (även) har två Safina Noir 25 o 30 kan jag ju rekommendera dem. Har egentligen allt utom den allra "förnämsta" eller "mjukaste" känslan. Håller med anteman att linupplägg och broms är bra och helt problemfria. Bygelfällning kan jag eg. inte säga så mycket om då jag alltid (numer) fäller manuellt med handen.

Jag har dyrare rullar och den enda skillnaden är egentligen "vevkänslan". "Bättre", kan jag inte säga att de är, men lite "skönare".

/// Jag fiskar ibland med mina Safina Noir och trivs. Delvis för att de är bra och tillräckligt sköna, delvis för att känslan av "klipp" påverkar mig positivt. Jag köpte dem för strax under 300kr på utförsäljning. Troligen mitt bästa fynd någonsin.

/// kör ofta rullen på ett spö Okuma Dead Ringer 7'4" 10-30g (billigt, 300 på rea, normalt 400-500kr) och de passar mycket bra ihop. För spö är ju skillnaden stor mot ett bättre/dyrare spö på ett helt annat sätt. Men just detta spö är också ett fynd. "Väldesignat efter förutsättningarna". Dvs, bra spö med enkla medel/komponenter/klingmaterial. De har helt enkelt lyckats i designen av klinga och handtag. Rekommenderas för prisbilligt spö.
              Jag köpte ju rullar och spö som "reserv till reserven" men används betydligt mer än så.

/// fiskar ju även med dyrare grejer, men just den här kombon kan jag faktiskt lika gärna fiska med en hel dag eller vecka efter abborre och lättgädda. Utan att klaga.

Kommentera

Håller med Jonasby till 100 % om Pro/Noir.

En liten anekdot, jag har sedan flera år även en Stradic Ci4 2500 som väger ungefär lika.

Den har en 0,20-0,22 lina (tänkt för gäddspinnfluga) och tanken var att låta en Safina Pro (på rea) stå för lättspinnfisket tills jag köpt en extraspole till Ci4:an för att lägga på 0,13 till abborre/gösfisket.

Än i dag, drygt 5-6 år senare har den switchen inte blivit av...
                (Först fanns inte spolen i Sverige, köpte Ci4:an 2010-2011 i USA, sen när den kom så var den dyrare än en Safina på rea... Snart köper jag nog en extraspole ändå...)
                Det är möjligt att någon komponent i en dyrare rulle gör den mer hållbar (och ger lite dyrare gång) men mina två "Safinor" håller än...
                Senast ändrad av anteman; 2017-07-13, 13:00.

Kommentera

Hej jag tänkte precis som du (mindre billigare rulle) och tog en chansning och lämnades min comfort zone och inhandlade en Okuma Ceymar xt 10 för lättare fisket och kanske lite mer slit och släng, du kan få ett först intryck när den dimper ned här hemma om du är intresserad? Funderade på en Safina noir med valde en Ceymar istället då jag även chansade på ett för mig nytt spöfabrikat och då matchade det inget vidare färgmässigt ytlig som jag är när det gäller fiskegrejer valde jag en rulle som passade bättre.

/Apan

Kommentera

Tack för alla tips! Som saker utvecklade sig...: skulle lägga några kast på näbbgädda i väntan på familjen. Snap så går spöt av i kastet. I affären var den modellen slut, och jag tog en 7 fotade -15g istället. Inte lika allround som 8 fotade, men bara att gilla läget. Passade på att klämma på några rullar, och till min förvåning balanserade okuma ceymar c30 perfekt. Fick den med 200m suffix för 800 dkk. Finns bättre deal på nätet, men det låg inom budget och nu kan jag köra ett sista pass om jag vill. Dessutom såklart en fördel att kunna hänga på rullen på just det spöt man ska ha rullen på innan man köper.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 107 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13