Saltvattensäkrast - Stradic Ci4+ vs Freams - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Saltvattensäkrast - Stradic Ci4+ vs Freams

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Saltvattensäkrast - Stradic Ci4+ vs Freams

Impulsköpte en Daiwa Freams idag då jag hört en del gott om rullen. Den verkar ju onekligen prisvärd!

Det händer emellertid att jag fiskar med lätt utrustning på västkusten (om än ganska sällan) men desto oftare i Östersjön. Det är ju inte jättesalt direkt, men ändå.
    Därför tänkte jag låta en av rullarna få sköta grovgörat i saltvattnet. Jag har även en Shimano Stradic Ci4+ i samma storlek.

Således undrar jag vilken som sammantaget är mest saltvattenbeständig av dessa rullar? Klår Daiwas magseal den eventuellt lite mer kvalitativa konstruktionen hos Stradicen?

Eller är det hugget som stucket så länge man skvätter lite vatten på spolen efteråt?

Kommentera

Jag tror inte att Freams kommer att göra dig besviken. Som jag ser det är den rullen mer skyddad mot vatten (magsealed).

Men doppar du inte rullen i vatten eller den blir översköljd så är det hugget som stucket på den punkten. Jag framhåller, med en åsnas envishet, att en haspelrulle vid vanlig användning i princip får vatten på spole och lintrissa. Dessa ska sköljas efter användning i saltvatten (och resten kan vid behov torkas av med en fuktig trasa). Lintrissan kan få en droppe olja då och då. Rullvården avklarad!

Haspelrullarna tillverkas också med så god precision (de utan magseal eller annan tätning) så vatten har svårt att ta sig in. Hur många haspelrullar har rostat ihop invändigt efter fiske i ösregn?

Och nu lite anekdotisk bevisföring:
      Jag hade för några år sen en billig haspel (Fladen Warbird) som jag i flera år använde flitigt till saltvattensfiske. Jag sköljde inte ens av den. Till slut började den gnissla vid invevning. Dum som jag var så skruvade jag isär den - såg ut som ny invändigt. Det visade sig att lintrissan var torr och hade fått saltavlagringar. Lintrissans beståndsdelar fick blötläggning, putsning, torkning och lite olja så var rullen som ny igen.
      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2017-07-26, 00:34.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        Jag tror inte att Freams kommer att göra dig besviken. Som jag ser det är den rullen mer skyddad mot vatten (magsealed).

Men doppar du inte rullen i vatten eller den blir översköljd så är det hugget som stucket på den punkten. Jag framhåller, med en åsnas envishet, att en haspelrulle vid vanlig användning i princip får vatten på spole och lintrissa. Dessa ska sköljas efter användning i saltvatten (och resten kan vid behov torkas av med en fuktig trasa). Lintrissan kan få en droppe olja då och då. Rullvården avklarad!

Haspelrullarna tillverkas också med så god precision (de utan magseal eller annan tätning) så vatten har svårt att ta sig in. Hur många haspelrullar har rostat ihop invändigt efter fiske i ösregn?

Och nu lite anekdotisk bevisföring:
        Jag hade för några år sen en billig haspel (Fladen Warbird) som jag i flera år använde flitigt till saltvattensfiske. Jag sköljde inte ens av den. Till slut började den gnissla vid invevning. Dum som jag var så skruvade jag isär den - såg ut som ny invändigt. Det visade sig att lintrissan var torr och hade fått saltavlagringar. Lintrissans beståndsdelar fick blötläggning, putsning, torkning och lite olja så var rullen som ny igen.
        Jag undrar hur effektivt det egentligen är att skölja spolen/linan. Borde denna åtgärd inte enbart påverka de allra yttersta varven på spolen?

Min teori är att sköljningen bör omfatta en total strippning av linan och sköljning samtidigt som den spolas över på en annan rulle/spole om proceduren skall vara något sådär effektiv.

Jag syftar förstås på moderna flätlinor. Dessutom kan man undra hur pass känslig en sådan lina är för saltets påverkan?? Är det verkligen så att den blir märkbart försämrad ifall man inte sköljer den efter varje användning?

~Paul~

Kommentera

Ursprungligen postat av dePaul Visa inlägg
          Jag undrar hur effektivt det egentligen är att skölja spolen/linan. Borde denna åtgärd inte enbart påverka de allra yttersta varven på spolen?

Min teori är att sköljningen bör omfatta en total strippning av linan och sköljning samtidigt som den spolas över på en annan rulle/spole om proceduren skall vara något sådär effektiv.

Jag syftar förstås på moderna flätlinor. Dessutom kan man undra hur pass känslig en sådan lina är för saltets påverkan?? Är det verkligen så att den blir märkbart försämrad ifall man inte sköljer den efter varje användning?

~Paul~
          Effekten av att skölja av spolen påverkas av spolens utformning och hur mycket lina du haft ute. Jag brukar svänga förbi närmsta sötvatten och göra ett lååångt kast efter ett salt fiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
            Effekten av att skölja av spolen påverkas av spolens utformning och hur mycket lina du haft ute. Jag brukar svänga förbi närmsta sötvatten och göra ett lååångt kast efter ett salt fiske.
            Hm. Fast jag är lite skeptisk till om spolens utformning har så stor betydelse. Om det är en grisnosspole så är den kanske 1 cm längre än en "normal" rulle i storlek 3000. Det betyder att du sköljer ca 30% mer av de översta varven, varvid de undre varven är lik förbaskat opåverkade? Sedan spelar det ingen roll hur mycket lina du haft ute i saltvatten .

Att kasta ut linan i sötvatten är förstås ett alternativ ifall man har en praktisk möjlighet därtill. För mig personligen är det ogörligt eftersom jag skulle tvingas att resa ganska lång väg för att få tillgång till en någorlunda stor sötvattenreservoar . I det här läget är det trots allt mer praktiskt för mig att skölja linan genom överspolning av densamma till en annan spole.

~Paul~

Kommentera

Knivmästar'n:
              Gör du det? Spolar av linan från rullen och sköljer *linan*.
              Shit, om sant. Jag skulle aldrig orka med sån "vård".

Nu fiskar jag i Östersjön ... men,
              Jag kör bara på, spolar (oftast) hastigt av rullen under vattenkran, låter torka och droppar lite olja i lintrissan då och då. Med större mellanrum så droppar lite olja i vevaxel och "spolaxel" (eller vad det heter).

Spola av lina ... usch.

Kommentera

Ursprungligen postat av jonasby Visa inlägg
                1. Knivmästar'n:
                Gör du det? Spolar av linan från rullen och sköljer *linan*.

2. Jag kör bara på, spolar (oftast) hastigt av rullen under vattenkran, låter torka och droppar lite olja i lintrissan då och då. Med större mellanrum så droppar lite olja i vevaxel och "spolaxel" (eller vad det heter).
                1. Hehe, nej du missförstår mig. Jag spolar inte heller av hela linan! Jag menade helt enkelt att i stället för att leta efter sötvatten för att dra linan igenom detsamma så är det trots allt enklare att spola av hela linan. Men som sagt, inte för att jag gör så...

2. Precis så gör jag också .

~Paul~

Kommentera

Jag sköljer av (översta lagren av) linan och spolen men ser till att det inte kommer in vatten i bromsstacken. (Jag har nästan uteslutande frambromsade rullar).
                  Det är inte linan jag är rädd om... jag vill undvika saltavlagringar på spolkanten. Dessa avlagringar är inte snälla mot linor.

När tiden kommer för att byta hela linan så ser man om spolen behöver putsas från saltavlagringar. Det brukar räcka med vatten och tandborste till denna procedur.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  273 485 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13