Abborrfiske med ”Stimmet" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborrfiske med ”Stimmet"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborrfiske med ”Stimmet"

Igår var det premiär för ”Stimmet-5” agnad med tre småjiggar och två mikro-vobblers. Jag tyckte att det såg helt oemotståndligt ut i vattnet. Men abborrarna i Björkfjärden verkade inte riktigt hålla med. En anledning till det dåliga resultatet var väl att jag inte var tillräckligt uthållig. Jag var mer sugen på att fiska efter storgäddan (blev dock bara en 2-kilos).

Är det någon som har erfarenhet av det här Stimmet? Funkar det eller är det mest en rolig leksak?

Click image for larger version

Name:	20170730_1639Abborre Björkfjärden 15m.jpg
Views:	1
Size:	112,3 KB
ID:	1853320
    En av Björkfjärdsabborrarna som inte ville hugga på Stimmet (kolla vad blek den är)
    Bifogade filer
    Gråt inte...
    båten ligger i vassen still
    full med gäddor och braxar
    full med ålar och laxar
    (Alice Tegnér)

I lördags fick jag mitt första napp med Stimmet. Eller napp och napp - en av jiggarna fastnade i ryggen på en stackars halvkilosgädda. Kan det kallas för napp?
    Det är andra gången på tre fisketurer som jag mitt bete fastnar i ryggen på en gädda. Det har faktiskt aldrig hänt mig förut.
    Undrar hur det går till? Närsynta gäddor som följer efter och undrar "vad fan är det där för nåt" - AJ!
    Senast ändrad av Gössermann; 2017-08-21, 14:15. Anledning: Skrev lite fel
    Gråt inte...
    båten ligger i vassen still
    full med gäddor och braxar
    full med ålar och laxar
    (Alice Tegnér)

Kommentera

Ursprungligen postat av Gössermann Visa inlägg
      I lördags fick jag mitt första napp med Stimmet. Eller napp och napp - en av jiggarna fastnade i ryggen på en stackars halvkilosgädda. Kan det kallas för napp?
      Det är andra gången på tre fisketurer som jag mitt bete fastnar i ryggen på en gädda. Det har faktiskt aldrig hänt mig förut.
      Undrar hur det går till? Närsynta gäddor som följer efter och undrar "vad fan är det där för nåt" - AJ!
      Hej Gösserman;

Stimmet" ditt ser ju riktigt lockande ut. Abborren är ju normalt en riktigt avundsjuk fisk. När Abborren jagar i stim borde konstruktionen både locka och fånga...

Att två Gäddor råkat fastna med krokar i ryggen kan bero på att de varit nyfikna och nafsat efter ett bete och fastnat i ett annat när du gjorde mothugget....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand

Kommentera

detdär kallas umbrella rig eller alabama rigg i usa av bassfiskare så set är inget nytt direkt men det funkar säkert, amerikanerna brukar oftast köra med bara jiggar och inland upp till 12st

Kommentera

Man brukar köra med en stor jigg i mitten/längst bak med krok, dem andra utan krok då fisken oftast går efter de största och ensammaste betet... Dessutom blir de roligare för fisken om den fastnar när där bara är en krok...
          Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Används även i Kanada och säkert på fler platser vid isfiske från medförsedda kojor, där den sänks ner och snurrar med batteridrift för att dra till sig rovfiskar, främst gädda. Sedan ljustras fisken, ingen c&r där inte.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 355 svar
            274 074 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13