Långkastande, lugn havsöringsrulle (multi) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Långkastande, lugn havsöringsrulle (multi)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Långkastande, lugn havsöringsrulle (multi)

Hej,

Blivit ombedd att hjälpa en arbetskollega att välja en lämplig Ambassadeur (endast en sådan och helst röd) till havsöringsfiske på Öland. Jag fiskade själv öring från kust för 15-20 år sedan så lite insatt är jag men frågan är vilken jag ska föreslå?

Körde periodvis med en Ultra Mag XL II och en äldre 5600C på min tid. Jag har dock senare läst de tester av multirullar som Fiske för alla genomförde i början av 2000-talet (?) och där vann alltid 6000 storleken över 5000 vad gäller ren kastlängd. Den bredare spolen sades vara en förklaring då den tar ned varvtalet genom att linnivån (spolens momentana diameter) inte reduceras lika fort på en 6000 jämfört med 5000.

En Rocket 6000 av något slag kanske fast de är riktigt tunga...? En röd CS?

Tror inte det behöver vara mässingsstativ och galvar, det förefaller gediget i onödan men det kanske kommer "på köpet" med alla Rocket? Kanske hellre en Record? Kan man byta gavlar på en sån till röda om så önskas?

Vad säger ni som kör 5000/6000 efter öring - blir skillnaden i kastlängd så pass att man bör välja 6000 storklek? Vilken då? Eller vinner man så lite att en "nättare" lättare 5000 kan vara att föredra? Duger 5;3:1 eller bör man gå högre om det finns? 6000 kanske ha OK IPT ändå med tanke på spolens diameter att det räcker med 5,3:1?

Kollegan är ingen van multifiskare så jag förslår då hellre en 6000 än en 4000/5000 storlek om den förra är lugnare och kräver mindre av kastaren för att nå samma längder som de andra... j
    Senast ändrad av anteman; 2017-08-15, 16:38.

Har väl egentligen inget svar på någon av dina frågor, men har du läst den här https://www.fiskesnack.com/forum/sho...ven-av-tonyex) tråden?
    Tycker den är bra.

Kommentera

Visst stämmer det att en bredare spole ger lite längre kast. Skulle ändå vilja slå ett slag för 4000 storleken.
      De nya spolarna och linspridarna som sitter i senaste generation av c3/c4 ger riktigt långa och stabila kast. Min egen favorit är en 4600c5 som jag bytte till spole och linspridare från nya c4.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snajg3l Visa inlägg
        Har väl egentligen inget svar på någon av dina frågor, men har du läst den här https://www.fiskesnack.com/forum/sho...ven-av-tonyex) tråden?
        Tycker den är bra.
        Jo den är bra, har läst den förr och han förordar ju 5000 storlek... eller mindre. Frågan är om det är ur kastsynpunkt eller mer en preferens till nättare, lättare rullar...? Öland torde kräva minst 20-25g och där kanske en 6000 levererar bättre eller??

Kommentera

En 4600 C4 borde passa bra, nyaste med lättad spole och linspridare som tidigare skribent påpekade. Kolla annars med El Camino som har koll på 4000 serien.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 355 svar
          274 066 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13