Spö upp till ~250g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö upp till ~250g

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö upp till ~250g

Hallå på er.
    Jag känner att jag behöver lite vägledning till att välja spö. Har läst dom flesta trådarna här i forumet om spön men känner inte att jag fick den vägledning jag behöver.

Det jag är ute efter är ett spö upp till ~250g, helst 9 fot och tvådelat är ett måste.
    Fiskar mestadels med gummibeten. Budgeten ligger på 2000-2500kr

Två spön jag har sneglat på är:

Tackle industries 2-Piece 9′ Musky Rod. “Mag Heavy” XH Power Rods:
    – Rod length is 9′ or 4’6″ for storage
    – Lure weight rated: 2-8oz
    – Line weight rated: 60-130lb
    – Power: XH or Extra Heavy
    – Speed/Action: Medium Fast
    – Application: Swimbaits, double #10 and #13 bucktails, trolling, topwaters
    Tackle Industries – High-performance musky and pike rods, lures, swimbaits, and topwaters. Premium gear built for serious anglers and big catches.

Och

St. Croix Premier PM90HF2
    Length9'0
    PowerH
    ActionFast
    Pieces2
    Line Weight
    (lb)40-80
    Lure Weight
    (oz)3-8
    Rod Weight
    (oz)17.2

TackleDirect is the World's Premier Fishing Outfitter, delivering world-class customer service in saltwater, freshwater, and fly fishing tackle from 800+ brands

Vet ni nåt annat spö som kanske skulle passa mig så hojta till.

Är Croix tvådelat?

Kommentera

Premier HF2 2an betyder att det är 2 delat och premier spöna har några olika tvådelade varinter precis som avid serierna. SCLT Bass och Muskie är en annan femma.

/Apan
      Senast ändrad av Monkey; 2017-08-27, 07:06.

Kommentera

Måste det verkligen vara tvådelat? Det kommer att bli en enorm belastning på holken vid kast med 250g-beten.
        Jag förstår fördelen med delade spön vid förvaring och transport. Men de flesta bilar klarar av ett spö på 8-9fot om det inte är en mindre skåpbil eller en liten golf/liknande.
        Det finns stora fördelar med spön som ej är delbara. Bland annat så ger de en mycket bättre känsla rakt igenom spöt. Med ett delat spö så tycker jag att toppdelen stjäler all känsla vad gäller beteskontakt och hugg. En annan fördel med ej delbara spön är såklart styrkan. Inga svaga länkar mitt på spön som det blir med ett delat spö.

Men det är bara mina åsikter.

Vad gäller förslag på spön så har jag använt olika modeller från st.croix och har varit nöjd med deras spön. Musky Innovation har också flera alternativ. Jag använder deras hall of fame-serie. https://www.pikeshop.de/bull-dawg-sp...-1-teilig.html här är ett spö som är 8,3 fot och en kastvikt på 2-10oz. Grymt spö! Men inte delbara.

Men av de spöna du föreslog så skulle jag välja st.croix.
        Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
          Måste det verkligen vara tvådelat? Det kommer att bli en enorm belastning på holken vid kast med 250g-beten.
          Jag förstår fördelen med delade spön vid förvaring och transport. Men de flesta bilar klarar av ett spö på 8-9fot om det inte är en mindre skåpbil eller en liten golf/liknande.
          Det finns stora fördelar med spön som ej är delbara. Bland annat så ger de en mycket bättre känsla rakt igenom spöt. Med ett delat spö så tycker jag att toppdelen stjäler all känsla vad gäller beteskontakt och hugg. En annan fördel med ej delbara spön är såklart styrkan. Inga svaga länkar mitt på spön som det blir med ett delat spö.

Vad gäller förslag på spön så har jag använt olika modeller från st.croix och har varit nöjd med deras spön. Musky Innovation har också flera alternativ. Jag använder deras hall of fame-serie. https://www.pikeshop.de/bull-dawg-sp...-1-teilig.html här är ett spö som är 8,3 fot och en kastvikt på 2-10oz. Grymt spö! Men inte delbara.

Tja

Yes det måste tyvärr va tvådelat då jag inte har bil. Jag åker ibland tåg med en del packning och spöna så ett odelat skulle ställa till dig ordentligt för mig.

En vän säger att jag ska kolla åt Volatile 8,6 250g hållet. Någon som har någon erfarenhet utav det spöt? Har läst att någon tyckte den va kändes klumpig.

Kommentera

Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg

Tja

Yes det måste tyvärr va tvådelat då jag inte har bil. Jag åker ibland tåg med en del packning och spöna så ett odelat skulle ställa till dig ordentligt för mig.

En vän säger att jag ska kolla åt Volatile 8,6 250g hållet. Någon som har någon erfarenhet utav det spöt? Har läst att någon tyckte den va kändes klumpig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 355 svar
            273 454 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13