Problem med större vev - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med större vev

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med större vev

Tjena!

Har införskaffat en större vev till min Ambassadeur JB 5601 (Egna varianten från Dogger.se), men har insett att det blev lite av ett problem.
    Veven införskaffades från eBay, mest för att inte lägga för stora pengar på det hela om jag inte skulle gilla det. Jag vet, en original-vev från Abu Garcia kostar inte många kronor, men tänkte att det var värt ett försök. Framförallt då jag gärna ville ha ett helt runt handtag, vilket, vad jag vet inte finns direkt från Abu Garcia.

Problematiken i det hela är då jag försöker kasta lite längre. Tar jag i, får veven fart och slår runt, vilket innebär att veven "vevar till" och därmed stoppar frikopplingen. Detta resulterar oftast i ett stort fint magplask av betet 1 meter framför mig, vilket inte direkt är mitt mål med kastet.

I övrigt, den lilla tid jag testade innan jag nästan slängde prylarna i vattnet av frustration, så gillade jag den större veven och hoppas därför det finns någon lösning på detta. Kan man göra så att frikopplingen inte slås ifrån lika lätt, eller är det bara se sig besegrad och införskaffa en större originalvev från Abu Garcia?

Tacksam för svar!

Känns som motvikten i den stora veven inte är helt rätt kanske. Prova vinkla rullen i kastet så vev och gaveln pekar nedåt

Kommentera

Löser det inte sig inte med annorlunda kastteknik så skulle jag byta vev direkt..mekaniken i en rulle mår inte direkt bra av det där..

Kommentera

Tack för era svar!

Förhoppningarna vore ju att inte behöva bry sig om detta längre, utan kunna lösa det på något sätt i rullen. Möjligtvis vore det kanske bra med någon form av motvikt på veven – det fanns det inte mycket av på den nya veven.

Givetvis bytte jag tillbaka till originalveven relativt direkt, detta problemet gick inte att leva med. Får kanske bara ge upp med den nya veven.

Kommentera

Prova att hålla nere frikopplingsknappen under ditt kast, då kan ju inte veven "stoppa frikopplingen"

Kommentera

Power-veven till Revo toro Nacl är väl notoriskt känd för att massakrera den rullen tyvärr.

Kommentera

Ursprungligen postat av MFEGFT
              Intressant.. För jag har upplevt liknande på både Revo toro nacl, Revo toro beast och Tranx 500 resp 300HG.
              Möjligtvis att det kan ligga något i kasttekniken. Men samtidigt förstår jag inte anledning till "Jigging"-vevar utan motvikt till vanligt spinnfiske.

Har annars för mig att det finns några duktiga hemmasnickrare här på formet, som gjort egna enkelvevar (kullagrade) med motvikt. Hör med dem om du kan få köpa en som passar dig.
              Ja, att köra på en "jigging"-vev till en vanlig ambassadeur är väl problemet egentligen. Får slänga mig ut på nätet igen och leta efter en bättre vev!

Kommentera

Det finns (väl) frikopplings-ok som är trögare?
                När jag beställde min powervev (direkt från abu) så snackade säljaren om att jag förmodligen behövde byta ok.
                Så jag beställde även med det. Det "nya" oket är märkt med en röd markering & originaloket är märkt med vit.. eller om det var tvärt om..
                Hursomhelst sitter det en 35mm kullagrad finfin vev på min JB idag.

Rätta mig gärna om jag har fel! Isåfall blev jag blåst..
                Bara ett kast till..

Kommentera

Kasta veven åt helvete och köp en med motvikt. Finns på ebay för en vettig peng med.
                  Hade samma sak och insåg snabbt att det kommer aldrig bli bra.
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
                    Kasta veven åt helvete och köp en med motvikt. Finns på ebay för en vettig peng med.
                    Hade samma sak och insåg snabbt att det kommer aldrig bli bra.
                    Det blir troligtvis så, ja!

Tack för alla svar!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 856 visningar
                    0 gillar