Ambassader till HÖ - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassader till HÖ

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassader till HÖ

Jag överväger att börja fiska Hö med multirulle. Jag inbillar mig bättre känsla och så år de ju snyggare!

I dag så har jag två Pro Rocket, en ny 5500 och en äldre 6500. De har enbart använts till gäddfiske med beten på 30-120g så här långt.
    Jag har funderat på diverse lösningar, vad tror ni är bäst?

-Trimma min existerade 5500 med tex UT Reel performance och ha spolar med olika linor för HÖ och gädda? Går det att få en rulle som funkar bra både till att jerka 120g beten och att kasta 18-grammare riktigt långt?

-Köpa en begagnad 5000 och bygga om till en dedicerad HÖ rulle? Vad skall man i så fall utgå från? C3, record, Pro Rocket?

-Många pratar om 2500. Kan det vara ett alternativ? Vad skall man i så fall utgå från? Ska man köpa en av de senare Japanrullarna eller kan man lika gärna utgå från en äldre rulle om man ändå skall bygga om? Om den inte har IAR, går det att lösa ändå?

Båda rullarna du har funkar till havsöringsfisket. Du behöver inte gå all in med ut.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Jag har själv trimmat en Ambassadeur JB, den kostade lika mycket som en Calcutta Conquest, men var inte lika bra som en Calcutta Conquest.

Jag skulle använda dessa Ambassadeurer till vad de är bra till, tex den större till tyngre gäddfiske och den mindre till mindre tungt gäddfiske, för att sedan skaffa en dedikerad havsöringsrulle.

2500C är väldigt bra rullar att kasta med, men på grund av sin lilla storlek så vevar de inte in linan särskilt fort äns med "hög" utväxling.

Personligen så skulle jag ha satsat på en högväxlad lågprofilrulle ex Revo Rocket, Daiwa XS(L) eller dylikt.
      Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

6500 rocket har väl rykte om sig som en mkt kapabel hö. rulle vad jag läst, mer långkastande än 5000 storleken med lite tyngre hö. beten. Var det inte en sån som tidningen Fiske för Alla kastade typ 100 m med för tiotalet år sedan?

Sätt på tunnare lina, tvätta/smörj lager och pröva! Om en grundare spole passar, typ Record, så kanske det gör lite till... och ett lättat mellandrev kostar väl bara några tior... (utan dyrt kullager som kräver underhåll)
        Senast ändrad av anteman; 2017-09-30, 18:12.

Kommentera

6500 rocket har väl rykte om sig som en mkt kapabel hö.
          Jag körde en 6500 Rocket till Hö fiske i många år och det fungerar utmärkt,
          Som nämnts tidigare kastar 6500 bättre en 5500
          Mina beten är från 27 gr och ända upp till 40 gr om det är för jäkla strömt.

Att stå och kasta 18 gr beten som Ts nämner tycker jag dock inte den lämpar sig för.
          Trimmad eller otrimmad kommer den ändå bli för stor och klumpig för lämpliga spö.

Om jag hade fått välja rund Amb: till så pass lätta beten hade jag nog köpt en ny C3 4600 och modifierat den lite.

Kommentera

2500c är en förnämlig rulle till hö fiske. Dess lillebror 1500c funka oxå fint.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

En Mörrum 3600 är väl något av det förnämligaste du kan fiska HÖ med.

Kommentera

Använder min UT-trimmade 6000 till allt fiske förutom UL , byter bara spö .
                Pike performance fungerar lika bra till Vicke som till Big Bandit bara allt annat lirar .
                Spiggpimplare

Kommentera

Jag kör en 5501 och har gjort några år. Funkar kalasbra! Kastar dock inte riktigt lika långt som med haspel , men känslan

Kommentera

Läckert med multi till HÖ men med tanke på hur byig vind det brukar vara ute i skärgården behåller jag nog min haspel till detta fiske, ser framför mig att behöva trassla med professional overruns med stelfrusna fingrar. Men hatten av för den som uthärdar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 857 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04