Fadäsköp - spinnspö utan trigger. Eftermontera trigger? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fadäsköp - spinnspö utan trigger. Eftermontera trigger?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fadäsköp - spinnspö utan trigger. Eftermontera trigger?

Beställde ett svinskönt glasfiberspö från usa som är tänkt till gäddfiske. 8 fot, kastvikt på 85g och en klinga med riktigt djup och fin aktion. Således ett perfekt spö för mig. Dock så var det ingen trigger på spöt och det borde jag naturligtvis ha kollat men skitsamma. Spöt kostade 30 dollar så det är inte hela världen. Att byta rullfäste känns som en stor operation så jag tänkte kolla om nån testat att eftermontera en trigger utan att byta hela rullfästet? Känns lite som en "Kurt Olsson" lösning men hade varit skönt att slippa lämna iväg spöt för dyra pengar.

Click image for larger version

Name:	20171007_102253.jpg
Views:	1
Size:	1,04 MB
ID:	1785755

Kommentera

Dum fråga kanske men du är säker på att spöt är gjort för multirulle? Har för mig att det är något bakvänt med svenska-engelska, typ att haspelspö heter spinning rod eller så.
      Hur som helst, det är trevligt med trigger men knappast helt nödvändigt.

Kommentera

Jag är så pass gammal att det inte fanns mer än enstaka spinnspön när jag började spinnfiska med multirulle...

Så gott som alla spön såg ut som haspelspön med vissa skillnader på öglorna. Om öglorna ofta satt eller sitter "rätt" i förhållande till spöts ryggrad ska jag låta vara osagt, jag tror man struntar i den saken på massproducerade spön.

Under alla omständigheter så kör jag idag med två spön med multi utan trigger och de kastar alldeles utmärkt!

De har dock för att vara haspelspön ovanligt små och tillräckligt många öglor för uppgiften (8' 9 st, 8'6" 10 st) På ett av dem, Shimano Biomaster Select Shad 8'6" skulle jag dock, främst av estetiska skäl vilja byta till en lite mindre och lägre ögla längst ned. Har du en stor nedre ögla på spöt ditt, byt den och pröva hur spöt fungerar för dig! Det är trots allt du som ska fiska det!
        Senast ändrad av anteman; 2017-10-07, 10:48.

Kommentera

Spöt i fråga är detta: http://www.cabelas.com/product/EAGLE...7.uts?slotId=1
          Det har små ringar som på spinnspön (cast), fanns i haspelversion också (spinning)...
          Min tanke att "eftermontera" trigger kom av att jag har ett spö som är sprucket in en holk och från detta spö borde jag kunna kapa loss triggern och limma fast med ett starkt plastlim. Ska nog slakta det trasiga spöt och se om det går att få någorlunda passform på den. Min fundering var egentligen om nån gjort detta med lyckat resultat? Jag återkommer med hur det blir...

Kommentera

Äsch, är ju skönare utan trigger ju!!!
            flera gånger övervägt att fila bort triggern på många av mina spinnspön... men, samtidigt är triggern praktisk för att faktiskt fixa en bra hållare för dragen (borra litet hål i triggern alltså) så, det har ännu inte hänt...

mvh/peter
            PS. lät som ett nice spö i övrigt, återkom gärna med mer info allt eftersom!!!
            https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Operation trigger är nerlagt. Det är för stor skillnad på innerdiametern för att det ska funka. Har torrviftat och torrvevat en bra stund nu och konstaterat att det faktiskt är ganska skönt utan trigger men att ha rätt storlek på rullen är desto viktigare. Conquest 201 och ambassadeur 2500 är helt klart skönast men dom ser rätt små ut på spöt. Ambassadeur 6500 gick inte alls. Blev för stor och klumpig. Tranx 301 satt skapligt och var skön att palma.

Name:	20171007_173829.jpg
Size:	941,4 KB
ID:	1785757

Name:	20171007_173955.jpg
Size:	949,9 KB
ID:	1785758

Name:	20171007_173746.jpg
Size:	955,6 KB
ID:	1785759

Name:	20171007_173655.jpg
Size:	954,3 KB
ID:	1785760

Kommentera

Jäkligt coolt spö! Old school! Jag blev sugen på ett själv! Berätta gärna vad tycker om spöt efter du använt det.

//Ville

Kommentera

Hur mycket gick spöet på inkl. frakt, moms och tullavgift?
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag köpte två spön på totalt $65 dvs ca 530 kr, frakten gick på $40, sen blev det 300 kr i tull och moms som jag fick pynta till ups. Betalade mer i avgifter än vad spöna kostade ��. Men det var det värt! Blev ett Eagle Claw 7,6' glasfiberspö med kastvikt upp till 14 gram också. Så sjukt prisvärda spön. Älskar verkligen känslan i glasfiberspön. Får sällan några rekordfiskar men med mjuka spön får man iaf rekordmycket spöböj! Som leg_lock skrev, riktigt old school.. Får återkomma med en recension när jag drillat lite snipor och tusenbröder... Kan även tillägga att cabelas skickade spöna i ett riktigt jävla hårt papprör. Väldigt bra emballage, gjort för att skickas jorden runt...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 103 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13