SG mpp vs zonker black series - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SG mpp vs zonker black series

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• SG mpp vs zonker black series

Nån som har erfarenhet av båda spöna? Elr i alla fall ett av dem så dem kan väga?

Dvs Svartzonker Black Series 8'6fot - 30-80g och Savage Gear MPP 8fot - 90g

Hur mö kan de skilja i vikt egentligen? Tänker mest på haspelversionerna, men de borde vara skitsamma.

Har fått höra att black series ska vara ganska tunga, vilket får mig mindre sugen... Därför tittar jag också på SG MPP, priserna ligger nära var andra.. Men väger båda lika "mycke" så är de ju skitsamma.
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Har/hade båda spöna. Sålde det ena ...

Black series väger på min våg 225g.
    Känns styvt och okänsligt. Kastar tyngre beten (om man tar i).
    Funkar med Buster Jerk (75g).

MPP väger 200g på min våg. Upplevs som ”klart lättare än Black series”.
    Spänstigare och skönare. Är dock lite överklassat. Har sweetspot på ca 40-65g. Buster Jerk (75g) funkar men är utanför sweetspot och är Buster Jerk ”normalbetet” är spöt ickeoptimalt.

Köpte mitt MPP för 2 (?) år sedan och fiskade i början en hel del med det. Framför allt förra våren och hösten. Helt OK.
    Köpte mitt Black Series i våras (?) precis när det kom. Blev besviken. Det är för stelt, tungt och okänsligt. Otympligt helt enkelt. (Jag gillar dock mer känsliga spön än påkar.)

Ska man kasta Buster Jerk och ev. tyngre så är Black series troligen bättre. (Men oskönare och jobbigare att kasta i 4 timmar med.) För lättare än 75g är MPP skönare och bättre.

- Jag sålde Black Series efter ett kort tag då jag inte trivdes med spöt och insåg att detta kommer bli mitt första spö jag aldrig kommer ta fram och använda. Alla mina andra spön har alla något ”Case” där de passar eller funkar bäst (även om ibland sällan), men Black Series verkade inte va så. (Det beror givetvis på att jag har ett gäng andra spön som slår Black Series. Bl.a. har jag andra bättre spön för Buster Jerk t.ex.)

Högst personlig åsikt. Det finns andra som verkar gilla Black Series. Man hittar alltid favoriter som på nått sätt ”passar” och ”funkar”. Tyvärr var Black Series och jag inte kompatibla.

Kommentera

Kolla på Sportfiskenbodens stubby 88, riktigt trevligt spö som slår båda dessa på alla sätt .

Kommentera

Ja Stubby 88, specifikationerna ser nästan ut som SG egna Bushwhacker/Butch Light 8'6" 30-80g.

"Samma" grundklinga eller ngt helt eget? Mitt Butch Light köptes beg för tja ett år sedan är ett riktigt trevligt spö för övrigt, klarar Bustrar och ffa lite mindre saker utan problem, mitt primärspö faktiskt. Sen finns back-up om man vill kasta tyngre. Bushwhacker är väl samma sak utan trigger?

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Ja Stubby 88, specifikationerna ser nästan ut som SG egna Bushwhacker/Butch Light 8'6" 30-80g.

"Samma" grundklinga eller ngt helt eget? Mitt Butch Light köptes beg för tja ett år sedan är ett riktigt trevligt spö för övrigt, klarar Bustrar och ffa lite mindre saker utan problem, mitt primärspö faktiskt. Sen finns back-up om man vill kasta tyngre. Bushwhacker är väl samma sak utan trigger?
          Den är helt annorlunda, märks att Micke B har varit med och designat spöt.
          Dom har även mpp och bushwacker och dom är inte alls lika trevliga.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
          6 svar
          1 858 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Benjamin S  
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04