amb 5601 jb - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

amb 5601 jb

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • amb 5601 jb

    på vad för sätt kan man trimma amb 5601 jb?
    Tack på förhand

  • #2
    Snackade med UT på mässan, han tyckte jag skulle skicka min JB till abu och få kolfiber bromslameller och IAR insatt i rullen. Tänkte skicka iväg min JB till abu sen när jerksäsongen slutar
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Holmish
      på vad för sätt kan man trimma amb 5601 jb?
      Tack på förhand
      Det beror helt på vad Du är ute efter, men för tung jerk (60g+) räcker det med att se till att dual stopper är installerat och att man har riktiga kol-lameller i slirbromsen. ABU gör det åt Dig för för en marginell summa.
      Syntetisk motorolja på spolaxelbussningarna gör susen, men tag bara litelite så det inte stänker olja som blir en massa kladd i rullen.

      Varning, promotion kommer!!
      Om Du dessutom vill köra med lättare beten, från 10g och uppåt och som verkligen funkar, då finns lösningen på www.utreel.com.
      www.utreel.com

      Kommentera


      • #4
        ...

        På vilket sätt kan man trimma en ABU 5601 tc da?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Jorgazz
          På vilket sätt kan man trimma en ABU 5601 tc da?
          Varning igen!
          Rullen är bra direkt ur kartong, men jag tycker bromssystemet förtjänar nya lameller, helst nya slirbrickor också. Dual stoppern sitter redan där.
          Kastmässigt är det en C3a, alltså bara att peta dit alla delar i "UT reel performance" och dänga på. Man kan gå ner två steg i lindimension bara för att spolen accelererar mycket lättare än annars. Tungjerk med 0.28 eller 0.23 är inga problem. Att rullen dessutom kan kasta flutterspoons är knappast en nackdel.
          www.utreel.com

          Kommentera


          • #6
            Ursäkta men varför ska man trimma rullen !

            Kommentera


            • #7
              För att man inte ska ha en stark rulle utan en finlirarrulle vilket är tvärtemot hela idén med JB.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Pucko
                För att man inte ska ha en stark rulle utan en finlirarrulle vilket är tvärtemot hela idén med JB.
                - Varför trimma?
                Jo, för att en bra rulle skall bli ännu bättre, kunna kasta längre, hantera lättare beten, bromsa en elakare fisk.

                Det är lätt att tro att en trimmad rulle det blir en klen pjäs för finlirare.

                ABU massproducerar rullar och de gör det i allmänhet riktigt bra, men de har valt att inte lägga mer krut på saken än de gör och det får vi respektera. Min linje är att ta det ett par nivåer upp med egna konstruktioner och materialval. De grunkor jag tar fram, de funkar i systemet, de håller och de klarar lång tids misshandel av starka armar... i alla fall hittils.
                www.utreel.com

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av UT
                  - Varför trimma?
                  Jo, för att en bra rulle skall bli ännu bättre, kunna kasta längre, hantera lättare beten, bromsa en elakare fisk.

                  Det är lätt att tro att en trimmad rulle det blir en klen pjäs för finlirare.

                  ABU massproducerar rullar och de gör det i allmänhet riktigt bra, men de har valt att inte lägga mer krut på saken än de gör och det får vi respektera. Min linje är att ta det ett par nivåer upp med egna konstruktioner och materialval. De grunkor jag tar fram, de funkar i systemet, de håller och de klarar lång tids misshandel av starka armar... i alla fall hittils.
                  vad ska du ha för att trimma en 5601 jb ??
                  Gädda 9,9 Gös 5,6 Aborre 1,2

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av MRflinta
                    vad ska du ha för att trimma en 5601 jb ??
                    Extensive selection of high-quality domain names. Knowledgeable, friendly customer support.


                    Du kan även maila mig på info@utreel.com
                    www.utreel.com

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    275 082 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13
                    13 svar
                    2 926 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40
                    39 svar
                    3 282 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    1 008 svar
                    153 743 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Test005
                    av Test005
                     
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 055 svar
                    203 323 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Bilbo
                    av Bilbo
                     
                    Arbetar...
                    X