Ursprungligen postat av Nörre_
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Abborre spön?
Collapse
X
-
Så vitt jag vet har inte aktionen något med medium light att göra? Delas upp i aktion och power där aktionen är antingen långsam, medel eller snabb (det du menar med svampig är oftast en långsam aktion) och power är då allt från UL upp till XXXH (eller vad tillverkarna väljer att sätta som sin högsta power).Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inläggMja ML antar ja står för medium light och det finns inget värre än en svampigt spö
För att tillägga till orginalfrågan så kan jag rekommendera fyra spön som jag själv använt flitigt;
- D.A.M Optimus Haspel,215cm 7-25g (funkar bra till de flesta tekniker, dock inte ultimat till dropshot)
Fauna Hengelsport is de grootste hengelsportzaak van Nederland. Met meer dan 25.000 artikelen voorradig kunnen sportvissers voor alles terecht in onze megastore.
- ABU Garcia Villain 2.0 Haspel, 210cm 5-20g (Bra allaround, lite långsammare aktion än ovan och känsligare topp)
-Westin W3 Finesse T&C Haspel, 7-21g (härligt spö för en bra peng! Snyggt är det också!)
- Gunki Iron-T Chooten S Haspel 210cm 7-21g (sjukt spö helt enkelt, man kan inte önska sig mycket mer)
Kommentera
-
Sundsten har nog rätt i sin länk, den första är en "typbild".
Så vitt jag förstår är detta nya uppdaterade Svartzonkerspön med andra egenskaper. Hur ett ML ter sig är nog svårt att avgöra på "på pappret". Det förefaller dock inte vara svampigt i denna film:
Se ca 40 min in i filmen där han kör med 7'6":an, inget kort handtag men inte heller störande långt... Intresserad i vart fall då jag föredrar delade spön över 7'...
Kommentera
-
Du har rätt det ser inte störande långt ut och verkar funka till jiggar medUrsprungligen postat av anteman Visa inläggSundsten har nog rätt i sin länk, den första är en "typbild".
Så vitt jag förstår är detta nya uppdaterade Svartzonkerspön med andra egenskaper. Hur ett ML ter sig är nog svårt att avgöra på "på pappret". Det förefaller dock inte vara svampigt i denna film:
Se ca 40 min in i filmen där han kör med 7'6":an, inget kort handtag men inte heller störande långt... Intresserad i vart fall då jag föredrar delade spön över 7'...
Kommentera
-
jo jag har oxå sett flera av sådana bilder på hur ett spö ska bete sig som har X angivelse, men jaUrsprungligen postat av Aspir3 Visa inläggSå vitt jag vet har inte aktionen något med medium light att göra? Delas upp i aktion och power där aktionen är antingen långsam, medel eller snabb (det du menar med svampig är oftast en långsam aktion) och power är då allt från UL upp till XXXH (eller vad tillverkarna väljer att sätta som sin högsta power).
[ATTACH=CONFIG]99096[/ATTACH]
[/url]
kanske tänker fel nu men är inte ett ML generellt "sladdrigare" för att kunna böja sig så långt in contra
ett Heavy fast för alla spön KAN ju böjas enligt light/fast modellen om tillräcklig kraft läggs på.
Kommentera
-
Så vitt jag vet så är ML mer inriktat på kastvikt eller liknande. Har/har haft flera spön som är ML men som beter sig väldigt olika. Ett exempel är mitt Speedmaster CX 7' 7-21g som är klassat ML, men är mer åt det svampiga hållet som du beskriver, därav att jag använder det till UL. Sen har vi Westin W3 finesse T&C som också är klassat ML (7-21g) men som har en aktion som är mycket snabbare och toppigare. Kan kan det, men frågan är om det håller då materialet oftast är hårdare och inte "gjort" för att böjas lika mycket.Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inläggjo jag har oxå sett flera av sådana bilder på hur ett spö ska bete sig som har X angivelse, men ja
kanske tänker fel nu men är inte ett ML generellt "sladdrigare" för att kunna böja sig så långt in contra
ett Heavy fast för alla spön KAN ju böjas enligt light/fast modellen om tillräcklig kraft läggs på.
Kommentera
-
Heavy är lik som medium light spöts kastviktUrsprungligen postat av _Ekman_ Visa inläggjo jag har oxå sett flera av sådana bilder på hur ett spö ska bete sig som har X angivelse, men ja
Fast som du även nämner är aktionen. Det avgör "sladdrigheten". Aktionen berätter ganska krasst hur högt på klingan som ryggraden möter aktionen. Där ett snabbt spö har ryggraden "högre upp" och ett långsammare "längre ner".
Vad som är bäst har ju enbart å göra med egna preferenser eller tekniker.
Sen typar väldigt många sina spön fast även fast dom inte är det...men det är en annan fråga.
EDIT:
Ett snabbt MediumLight kommer förmodligen uppfattas sladdrigt i jämförelse med ex ett heavy med-fast. Men det är mer pg a fysiken av spöt
Kommentera
-
Precis heavy eller light beskriver power eller pulvret i klingat så klenare spön är "sladdrigare" som Sjöborg skriver.
Sedan verkar en del tillverkare klassa sina spön efter vad som låter bra och säljer bra för tillfället, numera känns det som om allt är supper snabbt och bra för ALLT! Vilket inte är en sanning någonstans annat än i kanske marknadsföring världen... Men spö klassnings trådar finns det reda på FS sorry för OT.
/Apan
Kommentera
-
Fast jag tycker snarare att långsamma spön känns ''sladdriga'' eller bara dåligt uppbyggda klingor.Ursprungligen postat av Monkey Visa inläggPrecis heavy eller light beskriver power eller pulvret i klingat så klenare spön är "sladdrigare" som Sjöborg skriver.
/Apan
Men det beror ju på helt vad man menar med sladdrigt. Ett haspel på 1/2Oz sladdrar ju mer än en 16oz muskypinne.
Hoppas innerligt att det börjar komma en vändning nu när man inser att spön med olika aktioner är bra för olika metoder. Jag anar lite ljus i slutet av tunneln...men bara lite.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 268 visningar