Abborre spön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre spön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Gunki yurai 210 5-25g. Snabbt spö, underbart.
    + en gunki thg fv 2500 (y)
    (Shimano har ju nasci som är rätt go annars. Eller stradic..)

skitfiske

Kommentera

Skulle uppskatta en rejäl recention av er som har,westin w3 finesse jig tc,även från er som har st croix spöna som näms i början av tråden.
      Även från er allmänt va ni som har gunki,va ny tycker om spöna.
      Framför allt kastvikter,känsla,typ av action,finnish mm

Kommentera

Jag kommer skriva några rader om W3 finesse TC, väntar på plusgrader och svag vind så jag kan ut och prova.

Kommentera

Alla tiders!!!
          Ja detta vädret gynnar inte fiskeabstinensen

Kommentera

Har ett Westin Finesse TC som jag ska testa torsdag/helgen om det inte ligger is. Kan dela med mig av mina intryck om det sker.
            Senast ändrad av Herrlin; 2018-01-18, 01:50.

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
              Hur menar du att bromsverkan är sämre på multi? Alltså för borre o gäda tänkt då
              Jag skrev havsfiske- inte abborrfiske. Du kan inte få samma bromsverkan på en multirulle, som det går att kasta med, som på en haspelrulle. Prova att läsa det jag skrev en gång till.

Kommentera

Alright, testade mitt Westin Finesse T&C 7-21g idag. Hann dock bara testa i ca 10-15 minuter då det började bildas is på linan och på vattnet, så jag vill vara tydlig med att det är mina första intryck.
                Gillar det, trots att det inte har riktigt lika bra känsla som mitt Perceptionsspö (Vilket jag inte förväntade mig med tanke på prisskillnaden). Det känns mer robust också. Funkade bra till både cranks och jigg, nästan bättre till cranks än tidigare nämnda spö. Spöt är rätt styvt, men inte påkigt, kastade bra tills dess att linan började frysa fast i rullen :p

Kommentera

Bra Herrlin, om det töar snart får du gärna berätta mer om hur mycket kastvikt det klarar bekvämt och om toppen är snabb och styv nog att sätta kroken vid långsamt jiggfiske längs botten...

Kommentera

Ska jag blanda mig i och komma med lite åsikter om spön för lättare beten?

Fiskar själv sällan eller nästan aldrig under 10gr. Det normala är runt 20gr, dvs en liten jigg och en relativt tung skalle. Detta på grund av djup och ström.

Så för oss halvtungfiskare så är väl detta relevant.
                    Fiskar mycket med vertikalspön, detta för de har en behaglig längd och för att aktionen ofta är väldigt trevlig.
                    Så är du redo att testa spön där det står "vertical" på för annat fiske, vilket jag vågade mig på så kommer det nog öppna upp ögonen lite mot det segmentet.

Perception 5-20gr: En stor besvikelse i mina ögon. Hade 5-20gr. Upplevde det som väldigt mjukt och utan någon direkt känsla. När man kom upp mot 20gr, eller för den delen 25gr så var det direkt obehagligt att kasta med det.
                    3/5 Abborrar
                    1/5 Gösar
                    1/5 Gäddor

Gamakatsu Destrade Vertical Master 5-35gr: Detta spö var något som jag såg fram emot att få tag i. Köpte det av Numse för alldeles för mycket pengar.
                    Oehört lätt och behagligt att hålla i. Nog det lättaste och mest finesslika spö jag har haft. Att kasta 35gr är på gränsen men 30gr är inga problem. Inte heller problem med lättare beten, runt 10gr.
                    Det är inte så toppigt och så snabb aktion som jag normalt önskar men det är ett mycket trevligt spö.
                    3,5/5 Abborrar
                    3/5 Gösar
                    2/5 Gäddor

Daiwa Tatula 7,1 3-32gr: Detta spö är odelat med glasfibertopp. Läste mycket om det innan jag väl slog till under Black Friday 2016.
                    Ångrar det inte en sekund. Detta spö är väldigt skumt att använda i början och det upplevs väldigt känsligt. Man är väldigt rädd om toppen då det känns som att den kommer gå sönder för ingenting. Dock tål den en hel del stryk så efter ett tag lugnar man sig med det.
                    Att använda det för bottenjiggfiske är en fröjd. I början känns det konstigt men efter några timmar så vänjer man sig och till slut så inser man att det är något helt otroligt bra med det. Skönt att hålla i flera timmar och har både känslighet och den där styrkan i ryggen som gör att man kan pressa både gös och gädda utan problem. Kastar långt med, och lätt.
                    4/5 Abborrar
                    3/5 Gösar
                    2/5 Gäddor

Abu Veracity 10-30 7,6: Bra spö, men relativt tungt och stelt. Det är mer ett spö som 15-50gr eller jämförbart. Funkar till grövre abborre men mer lämpat för gädda och gös. Rullfästet är helt värdelöst. Förutom det så är det bra på de flesta sätt, om man ser från tyngden och rullfästet. Tyvärr gör det så att man inte vill använda det i längden.
                    2/5 Abborrar
                    4/5 Gösar
                    3/5 Gäddor

Shimano Yasei White Vertical 7-28gr: Detta är nog ett av de spön jag använde mest under 2016-2017. Galet underbart spö. Lagom mjukt för att kasta lättare saker och tillräcklig ryggrad för att kroka och pressa större fisk. Mindre abborrar är en fröjd och även mindre gös(i storlek med större abborre) är mycket trevligt. Finns inget negativt att säga om detta spö direkt. Det är ett av mina favoriter! Oehört allround.
                    4/5 Abborrar
                    4/5 Gösar
                    4/5 Gäddor

St Croix Mojo Bass: Det jag har är förlängt med EVA-handtag. Är väl klassat lite högre men är ett bra allround för lättare fiske. Sen om man riktar det efter abborre/gös eller gös/gädda spelar mindre roll. Det är väl inte optimalt för abborre enligt den allmänna standarden men det gör jobbet bra. Det är lite mjukare men har en del klös i ryggraden. Det är inte fullt så snabbt och styvt som man kan vänta sig. Det är ett ypperligt spö för allround men det är inte något direkt abborspö.
                    2/5 Abborrar
                    4/5 Gösar
                    4/5 Gäddor

Westin Vertical W6 21-något: Trevligt spö. Men inte lämpat för abborre, mer gös på detta. Men inte lika trevligt som Yasei, dock lite tyngre.
                    1/5 Abborrar
                    4/5 Gösar
                    4/5 Gäddor

Kontentan är att jag föredrar ett vertikalspö för lättare fiske, sen om jag riktar det efter gös, gädda eller abborre spelar mindre roll då jag mer eller mindre fiskar alla sorterna på samma sätt, med samma beten. Så var inte rädd för att köra ett vertikalspö av vettig klass för spinnfiske efter abborre, resultatet kommer nog överaska dig mot det positiva.
                    Ingen fisk är chans för fisk.
                    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Will do

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 863 visningar