Bästa/Skönaste Jiggspö till abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa/Skönaste Jiggspö till abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av gösUno Visa inlägg
    Funderar på ett nytt abborrspö men är osäker på vad jag egentligen är ute efter, hade tidigare ett Spro vertical dropshot upp till 30 g kastvikt och var nöjd med det ( otroligt bra känsla mot för mitt tidigare spö) men har inte så mycket annat att jämföra med förutom Okuma one rod 6'6 10-30 g och det va inte något vidare. Oskönt att hålla i med en liten knopp till bakhandtag.

båda spöna har bra känsla men dom är så pass kort att varje knyck från en stor abborre blir våldsamt hårt med risk att abborren rycker sig loss/ river sönder munnen . Är inte ute efter någon UL-känsla där spöt böjer sig som ett U av en liten skitfisk heller. Skulle det vita Yasei dropshot 7-28 g 8 fot vara något för mig eller är gunki chooten 5-18 g haspel ett bättre val? kastar mycket med 18 g mörrumspinnare och jiggar på upp till ca 10 meters djup
    Om chooten är som Shigeki då är det ett fantastiskt spö , har själv Shigekin 5-18 & man känner allt i spöt , nästa så man märker om en fisk skiter i vattnet .
    Spöt är underklassat & klarar betydligt mer , upp 20gr skalle & 3 tums jigg där ungefär skulle jag säga att sweet spot ligger .

Kommentera

• Eftersom trådstartaren redan fått svar efterlyser Jag mer info om:

Yasei white 7-28 g 8 fot
      Gunki chooten 5-18 g S228
      Gamakatsu Destrada 5-18 g

Är ute efter ett allround-spö till abborre och fiskar både grunt och djupt. vilket passar bäst?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
        /... Spöt är underklassat & klarar betydligt mer, upp 20gr skalle & 3 tums jigg där ungefär skulle jag säga att sweet spot ligger .

Så med sweet-spot där klarar den 25g skalle och en slimmad 3' jigg utan problem?

Kommentera

• Ursprungligen postat av gösUno Visa inlägg
          Eftersom trådstartaren redan fått svar efterlyser Jag mer info om:

Yasei white 7-28 g 8 fot
          Gunki chooten 5-18 g S228
          Gamakatsu Destrada 5-18 g

Är ute efter ett allround-spö till abborre och fiskar både grunt och djupt. vilket passar bäst?
          Yasei har det skrivits riktigt mycket om på FS, funnits i flera år och jag tror det är ett dropshotspö med viss "allround" funktion, lite väl mjukt för jiggfiske sa nån nyligen, sök på FS så hittar du mkt mer.

Chooten verkar nästan tvärtom på skalan, snabbt, styvt och toppigt om man ska tro vad som sägs längre upp i denna tråd... så nytt att få andra har prövat verkar det som... men nyfiken på mer även jag.
          Destrada Crank 210 (?) har jag varken känt på eller läst ngt om alls...

Ett bra allroundspö är mitt Daiwa Prorex XR 8' 5-25g ganska snabbt men inte så toppigt (som jag trodde) inte heller mjukt som ett drop-shot i toppen utan mittemellan, allround. Klarar 25g skalle och nätta 3-4" jiggar, laddar inte för fullt då men kastar långt ändå.

Kör du djupt och maxar jiggskallar uppåt 25g emellanåt (som jag) så funderar man på om de två senare spöna då frågar om räcker till eller behöver kompletteras med ett 10-30g spö åtminstone.
          Senast ändrad av anteman; 2018-02-07, 00:18.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
          6 svar
          1 846 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Benjamin S  
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04