Bästa/Skönaste Jiggspö till abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa/Skönaste Jiggspö till abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Mitt favoritspö när det ska jiggas abborre är ett gammalt (drygt 25 år) 7 fots Kunnan Winkle Picker.

Kommentera

... Peter har bara lagt upp bild på Daiwa Steez som är gjort för multi. Han säljer också Sportex AirSpin vilket är ett premiumspö. Jag äger ett sådant själv och väljer detta framför mitt St. Corix Legend Xtreme, framför Gamakatsu Destrada, och framför mellansegementspön jag ägt sedan tidigare såsom Westin W3, Dragon Fishmaker II osv. Spöt är känsligt nog att använda som jiggspö och funkar även till bra mycket lägre vikter än vad spöt är klassat för dvs. 12-29g. Ryggraden svarar bra och jag använder detta till allt mitt borre-fiske.

Illex the Artist är med stor sannolikhet bättre än Sportex Airspin men det är också ett av få som slår det spöt. The Artist är lättare men "butten" är kortare så vill du ha normallångt spö som sträcker sig längre än armbågen så hade jag tagit Airspin. Om du vill ha kortare så är The Artist rätt spö. Ringar i titan för att minska vikten. The Artist ligger ett par tusenlappar över och har torrvifftat det men inte än fiskat det.

"At their core is the new Helicore blank, which is designed for maximum lightness. With its composite material of T800 carbon fibres and special epoxy resin with finest nanoparticles, it gives the Air Spin unequalled speed and stability." Från sportex hemsida. https://www.sportex.de/en/products/air-spin/

Du får bra mycket mer spö för pengarna om du köper Peters Airspin än något av dom andra spöna du kollat på. Custombyggt spö är alltid trevligt att ha då dom görs så som du vill ha det. Innehåller förmodligen inte samma material eller teknik för t.ex. Sportex airspin eller Illex The Artist.

Kommentera

Renzstein perch ALLA DAGAR I VECKAN.. fullständigt älskar d.. muskelspö men ändå mjukt .. testat allt på det jigg dropshot hårdbete texas/Carolina,skeddrsg spinnare...tom testat små havsöringsbeten på kusten på d när jag vada..

Ett mer komplett spö och sånskön känsla är svårt o finna i ett enda spö.. körde Westin innan dom är kalas oxå men renzspöet är snäppet skönare...

Kastar grymt , väger lite och krokar fisken klockrent..

Jag skulle gråta om min lila trollpinne gick sönder!

Kommentera

Okej, är det något du själv har provat? Hur uppför sig dom? Styva med känslig topp?

Kommentera

Jag är lite nojjig över att Sportex airspinn är lite FÖR hårt då jag vill ha känslig topp men samtidigt lite ryggrad.
            Har ni några tips på sådana spön för runt 3000? Såg att st Croix har ett som heter legendextreme som är 7.6ft. känner att jag vill ha ett ruskigt bra spö men samtidigt inte lägga så mycket mer än 3000

Kommentera

Ska man ge abborren en chans att göra sig rättvisa som sportfisk bör utrustningen i princip vara ultralätt. En vass och tunn krok fäster lätt i abborrens relativt mjuka mundelar så allt snack om mothugg och ryggrad är, som jag ser det, BS när det handlar om spön för abborrfiske.

Kommentera

Har du något ruskigt bra förslag på spö åt mig då?

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  Ska man ge abborren en chans att göra sig rättvisa som sportfisk bör utrustningen i princip vara ultralätt. En vass och tunn krok fäster lätt i abborrens relativt mjuka mundelar så allt snack om mothugg och ryggrad är, som jag ser det, BS när det handlar om spön för abborrfiske.
                  Utgå nu inte bara från dig själv Herman,betänk att en del som fiskar även får större abborrar....
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Hur är reinzstein då? Kvalitet rakt igenom? Är ju inget premium spö enligt priset men det kanske motbevisas?

Kommentera

Microwave ringar på det om du gillar det. Det gör inte jag

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 846 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04