Ursprungligen postat av byggarn
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bästa/Skönaste Jiggspö till abborre
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av holden Visa inläggDet är säkert upplevd skillnad, men vad är det rent tekniskt som skiljer och varför skriver inte tillverkarna något om detta i sin marknadsföring? Ska man betala tre-fyra ggr så mycket för en produkt förväntar man sig att få någon ytterligare motivering än rent subjektiva saker som ”bättre känsla”. Hur uppnås denna känsla, har japanerna låtit kolbitarna passera tarmsystemet på en utrotningshotad vessla? Någon som vet?Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av holden Visa inläggOk. Så då handlar det om tillverkningsprocessen av spöna snarare än råmaterialet, eller är jag ute och cyklar?Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av holden Visa inläggJa, det är ju komposit så det går väl att blanda i oändligt antal variationer. Känslan blir att man köper grisen i säcken.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inläggJa detta med att köpa spö är en hel vetenskap. Man kan stå och vifta och veva i affären bäst fan man vill men man känner bara om man gillar spöet när man köpt och åkt hem och fiskar med det. det gör mig rädd och lös i magenligger lite i det...lite därför jag började bygga mina spön själv,då får man det i alla fall som man bestämt själv och förhoppningsvis vet man i alla fall hur man vill ha med ringar och handtag....vad gäller klingor tycker jag det är dumt att lägga ned en massa tid och pengar på en medioker klinga så där införskaffar jag oftast en bra klinga från erkänt duktig tillverkare samtidigt som man får söka lite information från andra....nätet är en stor källa att ösa information ur...i Sverige saknas ofta möjligheten att få klämma och känna på en bra klinga till spinnspön....av nån anledning verkar det traditionellt bara gå att bygga flugspön själv här i svedala...dock har det sista åren börjat dyka upp en och annan som tillhandahåller även klingor och delar till spinn/haspel...mer sådana vill vi se...men frågan är om det inte blir ännu mer vetenskap när man håller på själv
nåja, i alla fall riktigt tillfredsställande att bygga ett riktigt bra spö som man själv trivs med...
Never let your memories be greater then your dreams...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggligger lite i det...lite därför jag började bygga mina spön själv,då får man det i alla fall som man bestämt själv och förhoppningsvis vet man i alla fall hur man vill ha med ringar och handtag....vad gäller klingor tycker jag det är dumt att lägga ned en massa tid och pengar på en medioker klinga så där införskaffar jag oftast en bra klinga från erkänt duktig tillverkare samtidigt som man får söka lite information från andra....nätet är en stor källa att ösa information ur...i Sverige saknas ofta möjligheten att få klämma och känna på en bra klinga till spinnspön....av nån anledning verkar det traditionellt bara gå att bygga flugspön själv här i svedala...dock har det sista åren börjat dyka upp en och annan som tillhandahåller även klingor och delar till spinn/haspel...mer sådana vill vi se...men frågan är om det inte blir ännu mer vetenskap när man håller på själv
nåja, i alla fall riktigt tillfredsställande att bygga ett riktigt bra spö som man själv trivs med...
Kommentera
-
Inget konstig att Toray, eller också 3M, finns i både billiga och dyra spön. De producerar några olika kvalitén. Dock kommer man knappast hitta deras topp carbon som Torays T1100G eller 3Ms Powerlux 1000 i billiga spön. Dessa hittar du bara i dyra spön.
Powerlux 1000 i Sverige i Westins W8 eller Abus Rocksweeper serie, Torays 1100 G vet jag bara finns i något Abu japanmodell, annars Evergreen och Graphitleader. Men alla är ju >3000:-spön.
Förutom kvalité så bestämmer också hur tillverkaren rullar sina blanks slutpriset. Mattorna är bara råvaran.
3M levererar till St.Croix som i sin tur rullar mattorna med sin egenutvecklat teknik i sina fabriker. Klart det blir ett annat pris än ett kinaspö med 3M mattorSenast ändrad av Utter; 2018-02-05, 21:08.
Kommentera
-
Funderar på ett nytt abborrspö men är osäker på vad jag egentligen är ute efter, hade tidigare ett Spro vertical dropshot upp till 30 g kastvikt och var nöjd med det ( otroligt bra känsla mot för mitt tidigare spö) men har inte så mycket annat att jämföra med förutom Okuma one rod 6'6 10-30 g och det va inte något vidare. Oskönt att hålla i med en liten knopp till bakhandtag.
båda spöna har bra känsla men dom är så pass kort att varje knyck från en stor abborre blir våldsamt hårt med risk att abborren rycker sig loss/ river sönder munnen . Är inte ute efter någon UL-känsla där spöt böjer sig som ett U av en liten skitfisk heller. Skulle det vita Yasei dropshot 7-28 g 8 fot vara något för mig eller är gunki chooten 5-18 g haspel ett bättre val? kastar mycket med 18 g mörrumspinnare och jiggar på upp till ca 10 meters djup
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av StorborreFår se om det blir DK 100 eller en Loongze Airlite.
Spöt jag funderar para ihop med Dankung...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-06-07, 12:02 -
-
av dhaglundÄr det möjligt att byta knopparna på veven till en Ambassadeur Syncro? Jag förstår att det är svårt...1 Foto
-
2025-05-14, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 870 visningar
0 gillar