Bästa/Skönaste Jiggspö till abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa/Skönaste Jiggspö till abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Busvirre Visa inlägg
    Hur står sig Sportex Air spin, ST Croix och illex the artist sig emot de custom spön?
    Givetvis går det aldrig få bättre än custom. Du väljer ju själv , ringar, rullfäste handtag aktion klinga. Precis allt. Spöt blir exakt som du vill. Finns ju fabriksspön som har bra komponenter men det finns alltid någon liten detalj som inte är perfekt. Ett custom bygge finns inte det. Du har ju själv bestämt allt..
    Byter nu ut nästan alla spön mot custom.. förutom några få som får stanna..

Kommentera

Har lagt lite tid på att forska i detta spö:
      St. Croix LegendXtreme - LXS76MF2

Är det någon som har provat det?

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
        Utgå nu inte bara från dig själv Herman,betänk att en del som fiskar även får större abborrar....
        Du har rätt. Jag är kanske pessimist, men jag har sällan grövre grejor än vad jag är säker på att kunna klara en femkilos med.

Kommentera

Jag är lite nojjig över att Sportex airspinn är lite FÖR hårt då jag vill ha känslig topp men samtidigt lite ryggrad.
          Har ni några tips på sådana spön för runt 3000? Såg att st Croix har ett som heter legendextreme som är 7.6ft. känner att jag vill ha ett ruskigt bra spö men samtidigt inte lägga så mycket mer än 3000
          AirSpin 8 fot väger 148g allt som allt. Otroligt lätt spö där känslan i spöt överglänser St Croix legendXtreme. Bättre material, bättre rullfäste och bättre ringar. Känslig topp en snabbt svarande ryggrad men det är helhetskänslan som gör Airspin så bra. Allt känns i handen. Detta fabrikspö svarar hur bra som helst upp mot custombyggen iom komponenterna i det. St. Croix gör det generellt inte. I och med att det finns ett begagnat AirSpin här på FS så besvarade jag tråden. Lycka till att hitta något spö du trivs med!

Kommentera

Skulle inte tveka en sekund på ett airspinn men det är lite i det längsta laget med 8 fot i mitt tycke. Kör med ett 6.5 fot idag så det blir stor skillnad.

Kommentera

Det är även lite för dyrt

Kommentera

Det är även lite för dyrt
                Jo Peter vill ju ha 3500kr ser jag och det är ju över din budget. Samtidigt säljs detta spö för 5999kr ut till kund. Så det är ju inte skitbilligt direkt.

Skulle inte tveka en sekund på ett airspinn men det är lite i det längsta laget med 8 fot i mitt tycke. Kör med ett 6.5 fot idag så det blir stor skillnad.
                Jo skillnaden mellan 6,5 fot och 8 fot märker man ju. Men det betyder väl inte att du skulle trivas mindre med ett 8 fot? Smaken är ju delad men jag ser 8 fot som en trevligare längd på grund av känslan i spöt samt att man faktiskt kommen bra bit längre framförallt från land. Tycker också att dropshot spön och jiggspön överlag gör sig bäst runt 8 fot.

Jag har fiskat en del med Gamakatsu Destrada 80MH Dropshot som har väldigt känslig topp i vitt men som har en riktigt bra ryggrad och är grymt skön för att dra borrar strax under kilot. Även här är Gamakatsu Destrada bättre än St. Croix legendXtreme. Även att teknologin i det spöt är sämre än airspin så är det lite mer fight att få den storleken på abborre på det spöt. Numer använder jag mitt airspin bra mycket mer och dropshot är inte alls lika kul fiske. Dropshot är den enda teknik där airspin inte gör sig lika bra då det inte är ett renodlat dropshotspö. Skulle dock säga att i alla andra avseenden är airspin bättre.

Här kan du läsa mer om 80MHs lillebror S63M. Verkar som sportfiskeprylar sålt slut på den längre varianten.
                https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...tion-s63m.html

Kommentera

Okej ska kolla upp de spöt! Grejen är ju den att jag aldrig fiskar dropshot. Så egentligen så vill jag veta vilket spö som är bäst för vanlig jiggning samt texas för under 3000kr? Är super tacksam för hjälp för jag blir snart galen i denna jungel!!

Kommentera

Bäst för mig är inte bäst för dig och inte bäst för Olle osv.
                    Ta och besök en välsorterad butik med kunnig personal och kläm.
                    Du har säkert någon i etuna annat är det inte så långt till Västerås, sthlm eller jiggar.nu
                    Mvh

Kommentera

Okej ska kolla upp de spöt! Grejen är ju den att jag aldrig fiskar dropshot. Så egentligen så vill jag veta vilket spö som är bäst för vanlig jiggning samt texas för under 3000kr? Är super tacksam för hjälp för jag blir snart galen i denna jungel!!
                      Precis som Stahre också säger så är recensioner delade angående vad man gillar i ett spö. Jag tycker mer om styvare spön. Gillar inte svamp vare sig i spö eller på tallriken. Abborrefisket är dock väldigt trevligt med en mjukare topp vid vanligt jiggfiske och en snabbt svarande Xfast klinga där ryggraden sätter mothugget utan att man behöver "flytta" spö och lina allt för mycket. Tycker nog Gamakatsu Destrada gör det. Dropshot och vanligt traditionellt jiggfiske är grymt på det spöt. Texas är inte lika bra. Så länge du inte kör med för tunga vikter till det fisket så kan det vara optimalt. Mycket motstånd i vattnet att fiska texas därför tycker jag ett styvare spö är trevligare för det fisket. Alla fisketekniker till abborre som ryms i ett spö tror jag många känner precis som jag att det inte existerar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 834 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04