Första spinn fiskeutrustningen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Första spinn fiskeutrustningen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Första spinn fiskeutrustningen

Hej ja som titteln antyder så står jag inför valet att köpa min första spinn fiskeutrustning Har idag fiskat med haspel dem senaste åren och är sugen på att testa något nytt ^^. Men då är det jue rena jungeln där ute som ni kanske vet om :P så jag undrar om ni kan komma med några tips som jag kan tänka på ska kanske tilläggas att jag gärna reser och har min fiske utrustning med mig men inget regelrätt havsfiske men kasta från strand kanten har det blivit ^^ ska man välja en tyngre typ Lax utrustning eller blir en mellan variant bra? eller vad säger ni? Tacksam för svar

Det beror ju helt på vad du fiskar efter normalt. Fiskar du gädda, aborre, ädelfisk eller som du skriver lax? Vilken prisklass du hade tänkt lägga dig inom spelar in en del också. Specificera vad du tänkt använda utrustningen till och vilken budget du har så ska du nog få en del matnyttiga tips!

Kommentera

Min rekommendation är; S to the Ö to the K

Kommentera

Ursprungligen postat av lodjuret88 Visa inlägg
        Hej ja som titteln antyder så står jag inför valet att köpa min första spinn fiskeutrustning Har idag fiskat med haspel dem senaste åren och är sugen på att testa något nytt ^^. Men då är det jue rena jungeln där ute som ni kanske vet om :P så jag undrar om ni kan komma med några tips som jag kan tänka på ska kanske tilläggas att jag gärna reser och har min fiske utrustning med mig men inget regelrätt havsfiske men kasta från strand kanten har det blivit ^^ ska man välja en tyngre typ Lax utrustning eller blir en mellan variant bra? eller vad säger ni? Tacksam för svar
        Söders (sportfiskeprylar) säljer ju Daiwa Luna för halva priset just nu och happy angler har 50% på Daiwa Lexa. Där har du två bra multirullar till riktigt bra pris just nu. Om du vill ha något ännu billigare och har tid att vänta några veckor kan du ju alltid beställa en Haibo Overlord från aliexpress för runt 600kr

Kommentera

hahah ja det kan vara en ide att nämna vad man fiskar i vanliga fall :P I mitt fall så är det främst öring och aborre som jag är ute efter men har även ett tyngre haspel spö för gädda och havsöring som jag använder men är UL fiskare i vanliga fall^^ Varför jag är osäker på vad för storlek som man ska sattsa på är att man hör att rullarna brukar ryka när det går på lite grövre fisk på multirullarna (iaf dem äldre) och iom att jag gärna reser med min fiskeutrsistning så kan jag inte säga vad som kommer att nappa :P men här i svedala är det framför allt öring abborre och gädda som jag är ute efter men ja en någorlunda alround utrustning skulle jag vilja försöka få ihop dvs den ska kunna kasta dem lite mindre dragen men samtidigt kunna ge en ev havsöring/lax en match om en sådan går på ^^ Har googlat runt lite och sett något som kallas för 7000 och är röd kan den tänkas vara något med ett spö i medium kurvan? tänkta pris lappen får gärna hamna runt 5000kr gör inget om det skulle bli några hundringar dyrare tänker att det är lika bra att kosta på sig så man har grejer som håller ett tag å något i den prisklassen borde väll hålla om man sköter om den? ^^

Kommentera

Daiwa luna? är det bra rullar?

Kommentera

Ursprungligen postat av lodjuret88 Visa inlägg
              Daiwa luna? är det bra rullar?
              Det är väldigt bra rullar! Både 253/300 som det är rea på nu är grymma för tyngre fiske

Kommentera

Du måste välja vad du vill ha, eller köpa flera kitt.

Lax och abborre är ju ganska långt ifrån vartannat.

Att köra ett allround på det du säger är inte möjligt.
                Det vanliga är ju ungefär enligt följande: 5-20gr/10-30gr/15-50gr/30-80gr/25-100gr/50-100gr/50-150gr osv osv
                När du vet vilken spann ungefär som du vill ligga i så kan man börja diskutera vad man ska ha.

En 7000 kastar du ju inget lättare med, såvida du inte menar att lättare är 20-30gr eller vad det nu är som 7000 klarar att kasta som lägst.
                Det är ju garanterat ingen rulle man normalt använder för abborre, även om det går att fiska abborre med den.

Att rullarna börja ryka händer nog mer när man fiskar tropisk fisk, en gammal trött gädda eller en ilsken lax lär knappast orsaka att en normal rulle börjar ryka... om något att linan tar slut.

En Luna 253 och ett spö med vettigt kastintervall så har du ju en bra början. Men om du inte vet alls vad du ska ha så är ett besök i en butik nog på sin plats.

Abborre ädelfisk = 5-20gr/10-30gr och en rulle i storlek 100
                Abborre, ädelfisk, gädda = 10-30gr/15-55gr och en rulle i storlek 100-200
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Med ryker så menar jag att rullarna gårsönder under fighten xp men ja nog har jag tänkt tanken att ett besök på blixt sport skulle behövas men tänkte om ni slipade rävar kanske kunde komma med era kunskaper med ^^ abborre och mindre öring tänkte jag även i fortsättningen köra på mitt ul tänkte byta mitt störrehaspel mot spinnutristningen ^^

Kommentera

Ett alternativ är ju ett spö på 15-45 i valfri längd och en rulle om ca 4-5000 storlek (rund). Det kommer gå att fiska borre och havsöring på det, och klassiska gäddbeten. Nackdelen är att du är lite för tung utrustning för borre och öring, lite för lätt för de vanligaste gäddragen, men du kommer kunna fiska och ha kul ändå.

Jag har aldrig fastnat för de moderna gäddragen och gillar att hänga på allt från en liten jigg till skedar, spinnare och wobblers på samma tur. Det gäller speciellt om man ska prommenixera och slöfiska runt sin favoritsjö. Då blir det en sjösländan ss 9ft 15-45 med en ambassadör 4601. Inte optimalt för något, duger för det mesta

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    270 759 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13