Köpråd: Packbart haspelspö och rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd: Packbart haspelspö och rulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpråd: Packbart haspelspö och rulle

Efter ett gäng år utan fiske är jag inne på att ta upp det igen efter att jag flyttat och nu har ett par sjöar i närheten med öring, regnbåge och röding. Frågan är bara vad jag ska köpa för prylar!?
    • Jag kommer att packa ner utrustningen för att bära med ryggsäck så lätt vikt och litet format uppskattas :-)
    • Vad jag ser nu är fiske i sjöar efter öring, regnbåge och röding. Abborre ibland antagligen. Kanske ta med utrustningen till fjällen någon gång
    • Tänker mig under 1500-2000kr för både spö och rulle.
    • Tänker mig en haspelrulle

Rulle har jag förstått att Shimano gör fina saker. Ska jag satsa på något i 2000-klassen? Någon modell som är att föredra?

När det gäller spö har jag förstått att det finns spön som delas i flera delar vilket vore tacksamt om man ska packa ner spöt. Hörde också om något spö där man kunde variera längden på spöt genom att skippa en av delarna och då få ett kortare spö.

Varför inte en rulle från Daiwa?
    De nya LT (light and tough) verkar spännande. Själv håller jag tillgodo med förra generationens rullar (Freams och Exceler). Storlek 2500 eller 3000 låter som det du bör ha.

Vad är det för beten du ska kasta med? Det påverkar ju spövalet.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Helt enkelt att jag har hört mycket gott om Shimano men jag är inte omöjlig på andra märken heller.

Jag tänker mig spinnare, små skeddrag och kanske jiggar? Vad rekommenderas för detta fisket?

Kommentera

Vad sägs som Shimano Vengance Telespin?!

Kommentera

Jag har savagears roadrunner upp till 13? Gram. Kan vara upp till 16. Mycket behändigt och trevligt spö! Får plats i en rygga och tror det skulle passa fint.

Nåt jag inte har prövat är moderna telskopspön. Blev lite sugen efter att ha kollat på bcsgfishing på Youtube. Han kör nästan uteslutande med telskopspön och har en del recensioner där han rekommenderar vissa modeller. Kolla in! Blir definitivt smidigare än ett flerdelat då man kan ha spöet riggat i väskan.

Kommentera

Savage Gear Roadrunner som rekommenderats, de har även en version som heter Hitchhiker. Jag skulle dock slå ett slag för Westin W3 Spin 7 fot 5-25g, tre-delat. Riktigt grymt spö. Rulle är Shimano Nasci riktigt grym i sin prisklass. Westin W3 plus 2500 Nasci går på under 2000kr totalt iaf.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
              Varför inte en rulle från Daiwa?
              De nya LT (light and tough) verkar spännande. Själv håller jag tillgodo med förra generationens rullar (Freams och Exceler). Storlek 2500 eller 3000 låter som det du bör ha.
              Min Daiwa 3000 rymmer lika mkt lina som mina Shimano 4000 så över 2000 kännns rejält overkill och tungt speciellt om vikten skall tas in i beräkningen.

Annars tycker jag att du skall lägga mer pengar på ett spö och se hur budgeten ser ut och köpa rulle efter det. Fin rulle på "skit"spö gör ingen glad.

Edit: En Shimano Sedona 2500 FI kanske vore något, de finns till bra pris om man letar lite.

/Apan
              Senast ändrad av Monkey; 2018-03-05, 17:41.

Kommentera

Visst har Daiwa generellt större linkapacitet än Shimano i motsvarande storlek. Om man tycker det är ett problem finns ju även varianter med grund spole.

Nya Daiwa-rullarna i LT-variant väger som motsvarade Shimano (om inte mindre). Shimano Sedona 2500FI väger 245 gram, jämför med rullen nedan.

Daiwa Fuego LT 2500D (går att få för omkring 1000 kr).

• Utväxling 5.3:1
                • Vevtag 75cm
                • Vikt 210g
                • Kullager 7
                • Linkapacitet 150m/0.28mm
                • Maxbroms 10kg
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2018-03-05, 23:33.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Daiwa eller Shimano-rulle. Nu när Daiwa har slagit sig loss från Bios är deras priser väldigt bra i förhållande till vad man får för rulle. Undvik teleskopspön, kör hellre ett flerdelat.

Kommentera

Säger som flera redan har sagt
                    Savagear roadrunner https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...t2-haspel.html

Rulla Daiwa Fuego LT , riktigt trevlig rulle för den pengen https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-fuego-lt.html

Lina Spiderwire Stealth smoth 0,12

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 640 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist