Aaa Hej, tänkte investera i ett spinn sätt främst för gäddfiske. Har tidigare bara fiskat med haspel så har ingen erfarenhet så är tacksam för tips av alla slag. Vill ha ett relativt allround sett då jag kommer fiska med alla typer av beten jerk, gummi... normala gäddbeten alltså. Tacksam för tips på sett, passande spön och rullar (gärna till ett vettigt pris) eller bara allmänna tips angående spinnfiske, nått speciellt att tänka på?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gädd sätt (spin)
Collapse
X
-
Föredrar du lågprofilare i rullväg slår jag ett slag för Daiwa Lexa samt BFT Instinct X7.
Två relativt billiga modeller som har imponerat på mig med tanke på vad man får för pengar. Både verkar dessutom hålla bra för relativt tungt fiske.
Annars finns alltid den klassiska, runda Ambassadeuren. I "Köp & Sälj" går det få tag i en sådan i bra skick för väldigt små pengar om du nu vill köpa begagnat.
Ska du främst spinnfiska och inte plåga rullen ofta med tungt jerkfiske klarar sig merparten av lite större rullar på marknaden bra.
Spötips överlåter jag till andra, mer kunniga.
-
-
Ursprungligen postat av Aaa hej Visa inlägghttps://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...ture-jerk.html Vad tycker folk om det här?
Jag tycker att det är ett jerkspö och inte ett allroundspö som du frågar efter. Min rekommendation är att kolla efter spinnspön runt 8 fot som kastar upp emot 120-150g. Många populära jerkbeten som t.ex. Buster jerk och Westin swim fungerar utmärkt att fiska med ett längre spö, så man behöver inte ett kort och styvt jerkspö för dem.
Men vad får det kosta? Rund rulle eller lågprofil?
Vill du ha en rund rulle går det ofta att fynda t.ex. amba 5601jb här eller på tradera till en struntsumma. Vill du ha lågprofil så brukar det finnas begagnade t.ex. Daiwa lexa 300, tatula 200, Shimano curado 200/300 . på annons ganska ofta.
Kommentera
-
Som flera andra påpekat behöver du nog bestämma en ungefärlig budget, lite svårt att ge tips annars. Svartzonker black series tycker jag verkar vara prisvärda spön för allroundfiske. Denna modellen skulle nog kunna passa.
Jerkbait ftw!
Kommentera
-
Efter ha känt på diverse rullar och spö på mässan så lutar det åt att jag kommer inskaffa denna kombo
Abu Garcia Mass Beat ll 862 XH 50-140g
känns riktigt bra när jag höll i det.
Och på detta spö kommer jag sätta en
Daiwa LUNA 253L som jag oxå gillade
Detta kan ju va ett alternativ för dig oxå. Ligger på strax under 4 lax
på Söders
Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
Flugfiske är en Livs-stil
2016 har jag blivit Multifrälst
Kommentera
-
Kör du från båt eller från land? Om du kör från båt, ligger den högt över vattnet? Om inte, gå på ett 7-fotare. Det blir jobbigt att jerka med ett 8-fotsspö om man nästan står på vattnet.
Eastfield Slingshot hade varit mitt go-to spö för allroundfiske med sina 7'9'' och 110g, men då fiskar jag inte särskilt mycket med beten över ca 140g.
EDIT: Eller ett W4 Powershad https://www.dogger.se/westin-w4-powershad-xxh
Kommentera
-
Har båt men fiskar även en hel del i en närliggande å och kanaler så vill ju även kunna använda det där, så då passar alltså ett 7 fot bäst?Ursprungligen postat av Lozz Visa inläggKör du från båt eller från land? Om du kör från båt, ligger den högt över vattnet? Om inte, gå på ett 7-fotare. Det blir jobbigt att jerka med ett 8-fotsspö om man nästan står på vattnet.
Eastfield Slingshot hade varit mitt go-to spö för allroundfiske med sina 7'9'' och 110g, men då fiskar jag inte särskilt mycket med beten över ca 140g.
EDIT: Eller ett W4 Powershad https://www.dogger.se/westin-w4-powershad-xxh
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Import och entusiastprylar!av engqvistVäcker liv I denna tråd igen. Länge varit sugen att testa Daiwa Black Label spön. Som sägs vara precis...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-09-18, 19:44 -
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
280 185 visningar