Rull tips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rull tips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Revo generation 4 har en omarbetad frikoppling, "DuraClutch", som vi tyvärr inte fått höra särskilt mycket av. Jag tror det är denna koppling som sitter i de flesta lågprofilare från ABU nu.
    Du vet säkert hur gen3-kopplingarna ser ut, så här ser den nya ut i en Toro Beast:
    [ATTACH=CONFIG]99406[/ATTACH]

Ju fler välanvända Tatulor jag kikar på och hör om desto mer håller jag med om ovanstående.
    Har dock inte fått chansen att titta på några rejält använda exemplar men det kommer så småningom.
    Jag har servat ett par 2016 års toro beast, och de hade den typen av frikoppling där fjäderbenen var satt i plast, samma gäller ju de äldre nacl och liknande jag haft upp. Svårt att se från bilden på denna rulle, men är det ersatt nu till metall? Sen var det ju också det bekymret att hela frikopplingsarmen skavde så mycket mot stativet, men det kanske också blivit bättre? Det är ju isnf bra att det är förbättrat
    http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Jag hat inget illa att säga o tatula jag heller. Drt ända är väl att bronsen (jämfört med många andra rullar) är lite i underkant. Kanske inte nödvändigtvis för gädda egentligen, utan mer att man är van vid andra rullar och jämför.
      Säkert kort skulle jag säga

Kommentera

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
        Jag har servat ett par 2016 års toro beast, och de hade den typen av frikoppling där fjäderbenen var satt i plast, samma gäller ju de äldre nacl och liknande jag haft upp. Svårt att se från bilden på denna rulle, men är det ersatt nu till metall? Sen var det ju också det bekymret att hela frikopplingsarmen skavde så mycket mot stativet, men det kanske också blivit bättre? Det är ju isnf bra att det är förbättrat
        Vet att det är lite otydligt på den bilden, vet inte varför jag inte fotat nya frikopplingen mer noggrant.
        Det syns däremot tydligt på samma bild, och om man öppnar en Beast eller annan Revo, att frikopplingen är helt omarbetad.
        Förhoppningsvis är förbättringarna av den art att kopplingen inte kärvar och/eller skaver upp stativet som i gen3.

För den som inte är medveten om hur det hela ser ut illustrerar jag med en Revo Beast där materialen är vita och enklare att se:
        Click image for larger version

Name:	RVOBeast01e.jpg
Views:	1
Size:	783,2 KB
ID:	1786533
        Själva länkaget är i princip identiskt med det i Toro NaCl.

Jag misstänkte till en början att Tatulornas koppling skulle uppföra sig lite som den äldre variant från ABU. Har känt på ett gäng Tatula HD/Coastal med kärvande kopplingar men det har troligen i en stor majoritet av fallen berott på dåligt med smörj.

Kommentera

#grusbad

Du behöver ju inte direkt ursäkta dig att du inte har exakt alla foton på alla rullar i närbild. Själv har jag typ inga. Men man vet ju ändå på ett ungefär hur de bruka se ut. Vanligtvis är det ju samma typer av slitage på rullar av samma sort, mina erfarenheter. Vet inte själv hur en dåligt smord tatula kan vara, eftersom jag håller efter mina. Inte alls nitiskt, men tillräckligt, tydligen.

Många av de rullar som passerar förbi mig på service är genom jobbet, så därför får man en liten annan insikt i hur slitage kan se ut. Det som är lustigt tycker jag att de flesta rullar som kommer in på "service" oftast är halvvägs på väg till soptunnan, alternativt skulle det behövas byta så mycket delar att det kostar typ mer att få den repad än vad en ny rulle kostar. Oavsett så är just den förra generationen (själv har jag inte sett gen 4 och var omedveten om den) av toro-rullarna de i särklass mest drabbade rullarna jag sett då faktiskt alla jag skruvat i haft skrotig frikoppling. Så det är väl bra om den fungerar som tänkt nu, så man vågar sälja sådana rullar med gott samvete...
          http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Det är en så intressant del av utvecklingen av ABU's lågprofilare att jag BORDE ha detaljerade bilder.
            Nu vågar jag, något försiktigt, rekommendera exempelvis nya Revo Inshore som ett alternativ till exempelvis Tatula 200
            eller liknande smidigare rullar till gäddfiske.
            Förra Revo-generationen har jag i flera år bestämt avrått från.

Att "service" betyder "reparation" har jag också tyvärr fått erfara, även det sedan många år tillbaka.
            Jag brukar uppmana alla att ta hand om rullarna för nykänslan och prestandans skull, gör man det får man en lång
            hållbarhet på köpet...
            Jag köper rullar baserat på hur nya exemplar känns och fungerar och så vill jag ha dem över tid också, skulle aldrig
            kunna tänka mig att vänta med underhållet till den punkt då det känns som rullen är på väg att ge upp.

Kommentera

Tatula och ofta körs 130gr kan nog vara lite vanskligt.
              Lite beroende på vad man fiskar men som andra är inne på så känns TWS inte helt stabilt att plågas hårt.
              Aldrig haft problem men har inte plågat den speciellt hårt heller.

Jag hade nog kört en Tranx. Men har ingen erfarenhet av dem.
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Får tacka för all input från er! Det mesta värkar ändå vara åt det possessiva hållet på rullarna så känns lite som att jag inte kommer att bli besviken vad jag än tar för rulle av dom där 3

Men som sagt det lutar nog åt att det blir att inhandla en Tranx till vårsäsongen
                "Filéa: Att utföra en farlig och slemmig knivlek på köksbänken."

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                6 svar
                1 846 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Benjamin S  
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04