Ursprungligen postat av anteman
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Westin W3 Finesse Crank-T 7'' ML 5-20g
Collapse
X
-
-
Ursprungligen postat av jbphotose Visa inläggNä jag tror det är lite dåligt med liknande rullar i min bekantskapskrets dessvärre. Tanken är väl att köra cranks och jerkar med detta kitet och då vill jag väl kunna kasta alltifrån 5g till 15g och kanske lite till. Borrebetena ligger väl ungefär i det viktspannet vad jag har förstått. Tror inte jag kommer att gå under 5g och det är nog tveksamt om jag går över 15g heller.
Kommentera
-
Topparna på ett Westin W3 Crank och ett Westin W3 T&C under lite belastning för att se skillnad på spöna aktion.
Cranken är långsammare och har en klassning på 5-20gram sam en lite klenare ryggrad i jämförelse mot T&C.
På rak arm känns dem klassade mer som många "amerikanska" spön dvs mer åt det fiske tekniska hållet istället för att bara skriva ut kastvikt, längd och möjligtvis kraften. Byggda för det dem skall göra man spikar kanske inte optimalt med en borrmaskin till exempel.
Kommer bli kul att testa dem framöver, fint bygda spön för priset samt att färgsättning och lindningar är restrektiva och i min smak snyggt.
/Apan
Edit: Sorry för de fula korten men mobilen tar inga vidare kort och kameran vette sjutton var den ligger?Senast ändrad av Monkey; 2018-04-19, 17:11.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Monkey Visa inläggTopparna på ett Westin W3 Crank och ett Westin W3 T&C under lite belastning för att se skillnad på spöna aktion.
[ATTACH=CONFIG]99913[/ATTACH]
Cranken är långsammare och har en klassning på 5-20gram sam en lite klenare ryggrad i jämförelse mot T&C.
[ATTACH=CONFIG]99914[/ATTACH]
På rak arm känns dem klassade mer som många "amerikanska" spön dvs mer åt det fiske tekniska hållet istället för att bara skriva ut kastvikt, längd och möjligtvis kraften. Byggda för det dem skall göra man spikar kanske inte optimalt med en borrmaskin till exempel.
Kommer bli kul att testa dem framöver, fint bygda spön för priset samt att färgsättning och lindningar är restrektiva och i min smak snyggt.
/Apan
Edit: Sorry för de fula korten men mobilen tar inga vidare kort och kameran vette sjutton var den ligger?
Kommentera
-
Moderate ish tror jag och fast på T&C spöt som vid lägenhets viftning känns väldigt likt st Croix Avid X 7ft MF.
Crank/T&C är på pappret och till utseende lika men inte när man håller i spöna.
Spöna känns som en nyare generation av westin spön lite mindre mellanmjölk om jag får vara ofin. Får se när jag kan komma ut och åtminstonde kasta lite för att få känna på spöt med tryck av en squarebill och någon mindre djupdykare.Senast ändrad av Monkey; 2018-04-19, 20:36.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Monkey Visa inläggModerate ish tror jag och fast på T&C spöt som vid lägenhets viftning känns väldigt likt st Croix Avid X 7ft MF. På papper och till utseende är de lika men inte när man håller i spöna.
Spöna känns som en nyare generation av westin spön lite mindre mellanmjölk om jag får vara ofin. Får se när jag kan komma ut och åtminstonde kasta lite för att få känna på spöt med tryck av en squarebill och någon mindre djupdykare.
Kommentera
-
Skulle man kunna få be dig prova med shad/minnow-cranks kring/strax under 10g runt 10cm? Om du har dvs.
Har spön som kastar perfekt för alla mina betestyper förutom just denna kategori. Mitt enda multispö för borre, prorex XR, laddar just lågdensitetbeten utan tillräcklig tillfredsställelse.
Samtidigt är jag orolig över att spöt kanske är för följsamt. Jag gillar lite rappare spön för att jerka beten som typ x-rap, ripstop och shadow rap. Om du har några likvärdiga beten vore jag väldigt tacksam för en kommentar kring hur spöt dels kastar dem, dels hur spöt känns för att styra/kontrollera/twitcha dem.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av riggs Visa inläggSkulle man kunna få be dig prova med shad/minnow-cranks kring/strax under 10g runt 10cm? Om du har dvs.
Har spön som kastar perfekt för alla mina betestyper förutom just denna kategori. Mitt enda multispö för borre, prorex XR, laddar just lågdensitetbeten utan tillräcklig tillfredsställelse.
Samtidigt är jag orolig över att spöt kanske är för följsamt. Jag gillar lite rappare spön för att jerka beten som typ x-rap, ripstop och shadow rap. Om du har några likvärdiga beten vore jag väldigt tacksam för en kommentar kring hur spöt dels kastar dem, dels hur spöt känns för att styra/kontrollera/twitcha dem.Lätt att kontrollera i min mening men ha i åtanke att jag inte jerkat så mycket tidigare. Men gången på betet är fint när man rycker iaf! Behöver inte ta i nämnvärt.
Senast ändrad av Aspir3; 2018-04-19, 22:06.
Kommentera
-
första intryck
Kom ut en snabbis idag och testade några beten i ett par timmar. Jag packade en ner lite olika wobblers och tog en promenad till ekoparken i Hallsberg ett litet grönområde med vatten om någon kommer ihåg att det en stor gädda där för ett par år sedan.
Det var lite grundade än jag hoppats så jag testade bara grundgående beten med ett viktspann på 7-26gram och parade spöt med en Shimano Curado 201K med 0,28 Suix 832 då jag inte har bestämt rulle till Westin spöna.
De wöbblers jag testade:
Storm Arashi Waking Crank
Rapala Weedless Shad
Rapala Flat Rap
River2Sea's Cranky M 88
Rapala Clackin Crank 74
River2Sea's Biggie Smalls 57
Rapala Clackin Crank 53
Vi kan börja med Flat rap från Rapala vilket inte var det första betet jag testade då det är en liten balsa wobbler visst går det att kasta utan några stora problem men kastlängderna blir lidande det var det enda betet där jag kände att rullen och linan var ett hinder. Spöt är dock inte känsligt nog att förmedla gången på betet i den grad som jag vill.
Rapala Weedless shad ett bete jag har haft liknande en låda något år utan att det fått sett vatten men jäklar vad det är lättkastat! Inga problem att kasta eller att få till precisa kast med spöt men även här saknar spöt den känslighet för att förmedla betets gång riktigt bra.
Nu över till vad spö enligt spec skall vara bra på crankbaits i detta fall squarebills och ett ytbete.
Clackin crank 53/Biggie smalls roliga att kasta och kastlängderna känns helt ok spöt arbetar bra med de mindre betena.
Arashi wake spöt laddar riktigt bra vid 16gram och den lilla tjockisen flyger fint och kontrollerat genom luften.
Clackin Crank 74 här känner man att spöt får börjas jobba lite djupare vid hemtagning av betet men botten kontakterna känns väldigt väl när betet hoppar fram på botten.
Cranky M 88 en lite större wobbler som flyttar betydligt mer vatten än de andra beten jag testade under dagen och vikten på 26gram är också nära max vad jag skulle våga kasta samma gäller vid hemtagning då spöt får jobba ganska djupt me det går men nära gränsen för vad som är brukbart.
Spöt presterade som väntat även om det kastade 10gram med större lätthet än vänta (mest pga att jag suger på det) känsligheten är ok men jag önskar det kunde förmedla lite mer men det kan bli lite bättre med en annan lina så det återstår att se. Jag hade några kontakter och en halvdrillning av en mindre gädda på som hoppade av så jag slapp ta upp den i gräset.
Några gäddor patrullerade kanterna av pölen och käkade lite små fisk och grodor. Den här lilla gynnare tog sig en paus efter att blivit attackerad ett par gången i sin simtur tur för han att de inte var Sveriges mest pricksäkra gurkor dem missade ytbetet rejält med =)
/Apan
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av StorborreFår se om det blir DK 100 eller en Loongze Airlite.
Spöt jag funderar para ihop med Dankung...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-06-07, 12:02 -
-
av dhaglundÄr det möjligt att byta knopparna på veven till en Ambassadeur Syncro? Jag förstår att det är svårt...1 Foto
-
2025-05-14, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 863 visningar
0 gillar